Kwaliteit in beeld
(of bekijk hier de losse filmpjes op Youtube)
Met dit kwaliteitsbeeld 2022 blikken wij terug en kijken wij vooruit. Het kwaliteitsbeeld is geen jaarverslag over 2022, maar geeft een beeld van de ontwikkeling waar de Raphaëlstichting in zit: van plan tot concreet resultaat, en hoe dan verder…
Dit kwaliteitsbeeld werd vroeger kwaliteitsrapport genoemd. Het is niet bedoeld om volledig te zijn. Het licht enkele thema’s uit en geeft zo een beeld van de kwaliteit van zorg, werk en organiseren. Het kwaliteitsbeeld 2022 sluit aan bij de thema’s uit de visie 2030 van de VGN en de uitwerking daarvan langs de vijf kanslijnen voor een toekomstbestendige gehandicaptenzorg, die ook terug te vinden zijn in de Kaderbrief 2023 en verder….
1. Betekenisvol leven en werken
De missie van de Raphaëlstichting is samen werken aan een betekenisvol leven. Dat geldt voor iedereen, voor cliënten, medewerkers, vrijwilligers en andere mensen die met ons meedoen. Hoe kan ik van betekenis zijn?’ Wij willen iedereen uitnodigen deze vraag aan zichzelf, of aan een ander te stellen.
Onderwerp | Status | Beschrijving/Conclusie | Vervolg/Actie | |
Werk en Dagbesteding cliënten |
|
|
||
Cliënten leren en ontwikkelen |
|
|
||
Medewerkers: Vitaliteit, inzetbaarheid en verzuim |
|
|
||
Medezeggenschap en inspraak |
|
|
||
Antroposofie |
|
|
||
Beelden van Kwaliteit |
|
|
||
Wachtlijst |
|
|
2. Samendoen en meedoen
Gelijkwaardig contact met de samenleving en meedoen zijn van groot belang voor onze cliënten. Een betekenisvol leven drukt zich uit in (werk)relaties en vriendschappen, binnen en buiten onze gemeenschappen. Het is, net als in de maatschappij, de verwachting dat bij de Raphaëlstichting het aandeel ambulante zorg en begeleiding gaat groeien.
Onderwerp | Status | Beschrijving/Conclusie | Vervolg/Actie |
Meedoen: inclusie |
|
|
|
Samenwerking in de regio |
|
|
|
Samenwerking met de mensen rondom cliënten |
|
|
|
De driehoek |
|
|
|
Boerencluster |
|
|
3. Zorg die past
We streven naar zorg die past bij de cliënt en meebeweegt met zijn of haar zorgvraag. Er is zoveel mogelijk ruimte voor eigen regie, ontwikkeling en samenwerking. Ons maatwerk wordt gebaseerd op de wensen van de cliënt. Op die manier hebben zij zeggenschap over hun leven bij belangrijke beslissingen, grote en kleine. Er is ruimte om persoonlijke doelen na te streven in een veilige en stimulerende omgeving.
Onderwerp | Status | Beschrijving/Conclusie | Vervolg/Actie |
Cliëntervaringsonderzoek (CEO) |
|
|
|
Corona |
|
|
|
Complexe zorg |
|
|
|
Behandelgroep |
|
|
|
Zorgvisie en behandelkader |
|
|
|
Zorgplancyclus |
|
|
|
Leren van incidenten |
|
|
|
Werken aan vrijheidsvergroting met de Wzd |
|
|
|
Scholing Vriendschap, Relaties, Intimiteit en Seksualiteit (VRIS) |
|
|
|
Teamreflectie |
|
|
|
Ontevredenheid en Klachten |
|
|
|
Cliëntcommunicatie |
|
|
|
In gesprek over goede zorg |
|
|
|
Extramurale en ambulante zorg |
|
|
4. Innovatie: Anders zorgen en ondersteunen met technologie
Cliënten hebben recht op technologie die hun zelfstandigheid vergroot en kansen biedt. Bovendien kan technologische ontwikkeling en digitalisering het werk lichter, veiliger, transparanter en gezonder maken. We ondersteunen en stimuleren daarom de inzet van technologie.
Onderwerp | Status | Beschrijving/Conclusie | Vervolg/Actie |
Innovatie |
|
|
5. Slim en duurzaam organiseren
De Raphaëlstichting zorgt nu en in de toekomst voor kwalitatief passende zorg en ondersteuning. Waar we nu nog vaak een individuele aanpak hebben per instelling, ontwikkelen we naar meer samen en slimmer. Slimmere bedrijfsvoering, goede ondersteunende digitalisering, integraal leren en ontwikkelen. En aan de slag met milieu en duurzaamheid.
Onderwerp | Status | Beschrijving/Conclusie | Vervolg/Actie |
Besturingsfilosofie- en model |
|
|
|
Functiehuis: FWG 2.0 |
|
|
|
Professionele ontwikkeling |
|
|
|
Medewerkersonderzoek |
|
|
|
Opvang en Nazorg |
|
|
|
Arbeidsmarkt |
|
|
|
Milieu en Duurzaamheid |
|
|
|
Vastgoed |
|
|
|
Informatiebeveiliging |
|
|
|
Rudolf Steiner Zorg |
|
|
|
Zorgmonitor |
|
|
|
ICT |
|
|
Over dit kwaliteitsbeeld (achtergrondinformatie)
RvT commissie Kwaliteit & Veiligheid (12 april 2023)
CCR-C (14 april 2023)
COR (25 april 2023)
CCR-V (15 april 2023)
– Jaarrekening Raphaëlstichting 2022
– Onkosten raad van bestuur 2022
– ANBI informatie
Met dit kwaliteitsbeeld 2022 blikken wij terug en kijken wij vooruit. Het kwaliteitsbeeld is geen jaarverslag over 2022, maar geeft een beeld van de ontwikkeling waar de Raphaëlstichting in zit: van plan tot concreet resultaat, en hoe dan verder…
Dit kwaliteitsbeeld werd vroeger kwaliteitsrapport genoemd. Het is niet bedoeld om volledig te zijn. Het licht enkele thema’s uit en geeft zo een beeld van de kwaliteit van zorg, werk en organiseren. Het kwaliteitsbeeld 2022 is opgebouwd langs de thema’s van de Kaderbrief 2023 en verder…. De insteek van dit kwaliteitsbeeld is dat subjectieve beschrijvingen en beelden (de filmpjes) samen met de objectieve gegevens ‘in dialoog’ één verhaal vertellen.
Aanpak intern beraad en externe visitatie
We bespreken het concept kwaliteitsbeeld met de kwaliteits-commissie van de raad van toezicht (rvt), de Centrale Clientenraad Verwanten (CCR-V), Centrale Cliëntenraad Cliënten (CCR-C) en de COR. Er vindt dit jaar ook nog een externe expert-visitatie plaats.
Toelichting geraadpleegde bronnen
Voor het samenstellen van dit kwaliteitsbeeld hebben we ervaringen van verschillende belanghebbenden en uit verschillende bronnen gebruikt:
- Beelden uit de praktijk/Beelden van Kwaliteit
Beelden uit de praktijk is een observatieonderzoek in teams, dat al verschillende jaren binnen de Raphaëlstichting plaatsvindt. Er komt een speciaal opgeleide collega van een andere locatie in de dagelijkse zorg observeren. Niet om te beoordelen, maar om objectief te beschrijven wat er gebeurt. De focus bij deze observaties ligt vooral op de interactie. De observator kijkt naar de relatie, naar ontwikkeling en hoe er wordt ingegaan op het eigen initiatief van de cliënten. Tevens is er aandacht voor het luisteren naar elkaar en voor de veiligheid. De beelden die beschreven worden, werken als een spiegel en bieden de mogelijkheid om de relatie tussen medewerker en zorgvrager/cliënt te verbeteren. Vanuit het panelgesprek worden er samen met het team ontwikkeldoelen opgesteld. Hiermee kan het team verder aan het werk. - Kwartaalmonitor
De kwartaalmonitor is een kwartaaloverzicht van de stand van zaken per locatie. Deze hebben we tevens samengevoegd op stichtingsniveau. Deze monitor bevatte in 2022 naast compliance-onderwerpen (voldoen aan wet- en regelgeving) objectieve gegevens (incident- en klachtcijfers en analyses bijvoorbeeld), indicatoren (KPI’s) en meer subjectieve en reflectieve beschrijvingen. De monitor komt tot stand in schriftelijke én mondelinge dialoog tussen bestuur, de instellingsleiders, control, de kwaliteitsdienst en human resource. De kwartaalmonitors Q2 en Q4 zijn in 2021 door de instellingsleiders besproken met de eigen medezeggenschapsorganen. - Zorgreflectie/Teamreflecties
Vanaf 2017 wordt er ingezet op teamreflecties. Hierbij hebben teams zelf vrijheid en kunnen zij kiezen op welke manier zij de reflectie willen vormgeven. Streven is dat ieder team zich tenminste één keer in de vier jaar bij de jaarlijkse teamreflectie door een coach laat begeleiden. - Cliëntervaringsonderzoek
In 2022 hebben we een cliëntervaringsonderzoek gehouden. - Medewerkersonderzoek
In 2022 hebben we een medewerkersonderzoek gehouden. - Cliëntdossier
De Raphaëlstichting werkt sinds 1 januari 2017 met het Elektronisch Cliëntdossier ‘ONS’ (ONS-ECD) van de firma Nedap. - Analyse van cijfers (klachten, ziekteverzuim, instroom, uitstroom etc.).
- Raadpleging verschillende stafafdelingen Service Centrum Raphaëlstichting.
- Deelname aan (en verslagen van) vakgroepen, werkgroepen, deskundigenteams en aandachtsfunctionarissen.
- Diverse onderzoeken (prisma onderzoeken, audits op thema’s etc.).
- Steekproeven AO&IC
Handig om te weten:
- De oranje tekst is een link naar meer informatie.
- Youtube filmpjes worden gestart en gepauzeerd/gestopt door op de afbeelding te klikken. Liever het filmpje in groot formaat kijken? Klik dan op het Youtube logo.
Afkorting | Volledige naam |
Arts VG | Arts verstandelijk gehandicapten |
BB | Breidablick |
BD | Biologisch Dynamisch |
BHV | Bedrijfshulpverlening |
BOPZ | Bijzondere Opnames Psychiatrische Ziekenhuizen |
BvK | Beelden van Kwaliteit |
CB | Centraal Bureau Raphaëlstichting |
CR | Cliëntenraad |
CCR-C | Centrale Cliëntenraad Cliënten |
CCR-V | Centrale Cliëntenraad Verwanten |
CEO | Cliëntervaringsonderzoek |
COR | Centrale Ondernemingsraad |
COT | Crisis Ondersteuningsteam |
CVP | Cliënt VertrouwensPersoon |
DNV | Det Norske Veritas (certificerende instelling voor ISO) |
ECD | Electronisch Cliëntdossier |
EHBO | Eerste Hulp Bij Ongelukken |
EVD | Electronisch voorschrijf systeem voor medicatie |
FWG | Functie Waardering Gezondheidszorg |
GGZ | Geestelijke Gezondheidszorg |
GOG | Grensoverschrijdend gedrag |
HACCP | Hazard Analysis and Critical Control Point (Risico-inventarisatie voor voeding) |
HR | Human Resources (Personeelszaken) |
HRM | Human Resources Management (Personeelszaken) |
IA | Iambe |
IBC | Interne Bezwaren Commissie |
IGJ | Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd |
IOT | Intern Ondersteuningsteam |
ISO | Internationale Organisatie voor Standaardisatie |
IBC | Interne Bezwaren Commissie |
KDC | Kinderdagcentrum |
KPI | Kritische Prestatie Indicator |
Krachtkring | Een krachtkring is een werkgroep met een bredere deelname van perspectieven dan alleen medewerkers. Verwanten, cliënten, externe experts etc. worden bijvoorbeeld uitgenodigd voor een krachtkring |
LSR | Landelijk steunpunt (mede)zeggenschap |
LMS | Leer Management Systeem |
MDO | Multi Disciplinair Overleg |
MIC | Melding Incident Cliënt |
MIM | Melding Incident Medewerkers |
MG | Midgard |
MT | Management team |
MTO | Medewerkers Tevredenheidsonderzoek |
NAH | Niet Aangeboren Hersenletsel |
NH | Novalishoeve |
NO | Noorderhoeve |
ONS | ONS = merknaam van het gebruikte Electronisch cliëntdossier |
OR | Ondernemingsraad |
PDCA | Plan–Do–Check–Act |
PG | Psychogeriatrie/psychogeriatrisch |
PNIL | Personeel niet in loondienst |
POB | Praktijkondersteuner Bedrijfsarts |
POP | Persoonlijk Ontwikkelplan |
PRISMA | Prevention and Recovery System for Monitoring and Analyses. Met de onderzoeksmethode PRISMA wordt incidentanalyse systematisch uitgevoerd om oorzaken te achterhalen |
RIE | Risico Inventarisatie en Evaluatie |
RM | Rozemarijn |
RS | Raphaëlstichting |
RSZ | Rudolf Steiner Zorg |
RvB | raad van bestuur |
RvT | raad van toezicht |
SMO | Sociaal Medisch Overleg |
SOG | Specialist Ouderengeneeskunde |
SW | Scorlewald |
TOP | Team Ontwikkelplan |
VBM | Vrijheidsbeperkende maatregel |
VG | Verstandelijke beperking |
VGN | Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland |
VRIS | Visie op Vriendschap, Relaties, Intimiteit en Seksualiteit |
VV | Verpleging, Verzorging |
WMCZ | Wet medezeggenschap cliëntenraden zorginstellingen |
WZD | Wet Zorg en Dwang |
ZZP | Zorgzwaartepakket |