De Raphaëlstichting biedt zorg en ondersteuning aan mensen met een beperking. Altijd, dus ook tijdens de coronacrisis.

Corona vaccinaties: Vraag en Antwoord

Vanaf 25 januari worden de eerste cliënten van de Raphaëlstichting gevaccineerd. Heel veel cliënten (of hun wettelijk vertegenwoordigers) hebben aangegeven graag gevaccineerd te worden. Het wordt dan ook een grote operatie die door zal lopen tot in de eerste week van februari.

Wij zien het vaccineren met vertrouwen tegemoet omdat deze volgens de richtlijnen en handreikingen goed is voorbereid door alle betrokkenen.

Met een grote immuniteit onder de cliënten in het vooruitzicht, is het belangrijk nu niet te verslappen met de maatregelen. Immers, indien cliënten de afgelopen 4 weken corona hebben gehad (of nog hebben) kan er niet gevaccineerd worden. Ook willen wij een uitbraak van het virus (zeker van een besmettelijkere variant) natuurlijk koste wat kost voorkomen.

Daarom willen wij ook verwanten vragen de komende weken de volgende preventieve richtlijnen strikt na te leven:

• Indien mogelijk bezoek te beperken tot 1 persoon per dag per cliënt (uitgezonderd bezoek door mantelzorgers of kinderen jonger dan 13 jaar).
  • Het aantal cliënten per taxi of taxi-bus te beperken tot 1 persoon per bank of rij stoelen, waarbij men niet recht achter elkaar zit. Daarnaast adviseert het OMT dat de cliënten, indien mogelijk, een medisch mondkapje (type IIR) dragen. Bij cliënten die niet in staat zijn tot het dragen van een medisch mondkapje moet de afstand tot anderen extra in acht genomen worden.
  • 1,5 meter aan te houden waar mogelijk.
  • Je meteen te laten testen bij (lichte)klachten.
  • Geen handen te schudden.
  • Regelmatig je eigen handen én de handen van cliënten grondig te wassen.
  • Hoesten en niezen in een zakdoek of de binnenkant van je elleboog.
  • Wegwerp zakdoekjes gebruiken.
Er is in de media veel te doen over wie er wanneer aan de beurt is voor vaccinatie en met welk vaccin. De afgelopen weken is al wel begonnen met het vaccineren van een beperkte groep zorgmedewerkers.

Wie kan wanneer met welk vaccin worden gevaccineerd?
De Rijksoverheid heeft een indeling gemaakt wie, wanneer, welk type vaccin krijgt aangeboden, en op welke locaties deze vaccins zullen worden toegediend. Dit lichten wij hieronder toe, waarbij we wel willen opmerken dat dit onder voorbehoud van tussentijdse wijzigingen door de overheid is.

Intramurale cliënten (cliënten dus die op een instelling wonen)

• Vrijwel alle cliënten die op een instelling van de Raphaëlstichting wonen krijgen vanaf 25 januari het Pfizer/BioNtech vaccin aangeboden. De vaccinaties vinden plaats onder verantwoordelijkheid van de AVG of SOG van de eigen locatie.
  • Cliënten van de Novalishoeve en de Noorderhoeve krijgen het vaccin Moderna aangeboden en worden gevaccineerd onder verantwoordelijkheid van de eigen huisarts en zijn huisartsenpraktijk.

Externe Dagbesteders en Kinderen

• Externe dagbesteders komen pas later aan de beurt en zullen dan gevaccineerd worden door de eigen huisarts of GGD.
  • Of ook de kinderen van de kinderdagcentra een vaccinatie kunnen krijgen is nog onduidelijk. Er loopt nog aanvullend onderzoek naar de werking en veiligheid van een vaccin bij kinderen.

Zorgmedewerkers (inclusief stagiaires, leerlingen, zzp’ers en uitzendkrachten)

• Verpleeghuiszorgmedewerkers van Rudolf Steiner Zorg en Breidablick, hebben een uitnodiging gehad voor het maken van een vaccinatie-afspraak bij een van de 25 priklocaties van de GGD. Aan deze zorgmedewerkers wordt het vaccin van Pfizer/BioNtech aangeboden.
  • Medewerkers in de gehandicaptenzorg (die in direct contact komen) met cliënten, krijgen vanaf (begin) februari het vaccin AstraZeneca aangeboden.

Mantelzorgers en vrijwilligers

• Mantelzorgers en vrijwilligers komen in eerste instantie nog niet in aanmerking voor een vaccinatie.

• Steffie.nl: Voor mensen met een verstandelijke beperking is er een interactief filmpje gemaakt
  • Prik tegen corona: Is een praatplaat , met uitleg voor begeleiders
  • Pictoblad Vaccinatie: Is een pictoblad over de eigen keuze om wel/niet te vaccineren
  • Vaccinatieproces: Is een pictoblad met uitleg over het vaccinatieproces zelf
De Raphaëlstichting baseert zich bij haar Corona-beleid op de wettelijke richtlijnen van de Rijksoverheid en het RIVM en past veelal maatwerk toe op basis van richtlijnen/handreikingen van de koepelorganisatie VGN (voor gehandicaptenzorg) en Actiz (voor verpleeghuiszorg) en artsenverenigingen (bv Verenso).

Vanuit haar maatschappelijke plicht verzorgt de Raphaëlstichting het vaccineren van cliënten en faciliteert zij de vaccinatie van medewerkers. Juist de kwetsbare mensen voor wie de Raphaëlstichting zorgdraagt, hebben de ringbescherming nodig. Wij vinden het dan ook belangrijk dat er gevaccineerd wordt en hopen dat veel van onze bewoners en medewerkers zich laten vaccineren.

Vaccineren is altijd een persoonlijke afweging

• Vaccineren is een individuele keuze, die mede wordt bepaald door verschillende opvattingen waaronder Antroposofische inzichten. Het is niet aan de Raphaëlstichting om hierin als organisatie stelling te nemen.
  • Hoe lastig ook, het is aan ieder afzonderlijk al die inzichten mee te wegen in de persoonlijke keuze om wel of niet te gaan vaccineren.
  • De Raphaëlstichting wil aan al haar cliënten goede zorg bieden en verbindt dan ook geen consequenties aan de zorgverlening op basis van de individuele keuze van een cliënt om zich wel of juist niet te laten vaccineren.

Met elkaar in gesprek
Wij gaan op verschillende plekken in de organisatie een moreel beraad organiseren. Dat is een ‘plek’ waar medewerkers samen met cliënten en verwanten met elkaar in gesprek kunnen om de dilemma’s, moeilijkheden, strijdige inzichten en onzekerheden die bij de keuze een rol spelen te delen en met elkaar te verkennen. Let wel: zonder dat het officieel een antwoord geeft. We voeren het moreel beraad met de intentie om naar elkaar te luisteren, (eigen) inzichten te verdiepen en zekerheden en onzekerheden te toetsen.
De locaties zullen deze momenten inrichten en beschikbaar maken. Dus mocht je interesse hebben dan kunt je je – zodra de locatie daarover gecommuniceerd heeft – opgeven bij een daarvoor aangegeven e-mailadres.

Effectiviteit
Hoe effectief de vaccins écht blijken te zijn… dat kan alleen de praktijk uitwijzen natuurlijk.

We kunnen ons voorstellen dat er veel vragen zijn. Kijk voor antwoorden eerst op deze pagina. Mocht u daar het antwoord niet vinden, dan kunt u uiteraard altijd terecht bij uw locatie.
Coronavirus: Vraag en Antwoord
Op de persconferentie van 20 januari is een aanscherping van een aantal lockdown-maatregelen gedaan, waaronder het beperken van bezoek tot 1 persoon per dag per cliënt (uitgezonderd mantelzorgers en kinderen jonger dan 13 jaar).

Met een grote immuniteit door de vaccinaties onder de cliënten in het vooruitzicht, is het belangrijk nu niet te verslappen met de maatregelen. Immers, indien cliënten de afgelopen 4 weken corona hebben gehad (of nog hebben) kan er niet gevaccineerd worden. Ook willen wij een uitbraak van het virus (zeker van een besmettelijkere variant) natuurlijk koste wat kost voorkomen.

• 1,5 meter aan te houden waar mogelijk.
  • Je meteen te laten testen bij (lichte)klachten.
  • Geen handen te schudden.
  • Regelmatig je eigen handen én de handen van cliënten grondig te wassen.
  • Hoesten en niezen in een zakdoek of de binnenkant van je elleboog.
  • Wegwerp zakdoekjes gebruiken.

Verder verandert er voor de cliënten en medewerkers van de Raphaëlstichting relatief weinig. Onder de huidige lockdown-condities gaat het leven en werk dan ook verder op de locaties. Dit geldt ook voor de externe dagbesteders, die net als bewoners van de locaties naar de dagbesteding kunnen blijven gaan. Het bieden van dagbesteding is immers heel belangrijk voor de kwaliteit van het leven van mensen met een (verstandelijke) beperking.
De bakkerijen en levensmiddelenwinkels blijven als dagbestedingslocatie open met de nodige corona voorzorgsmaatregelen.
Het kan zijn dat enkele cliënten door de nieuwe maatregelen (sluiting van hun externe werkplek bijvoorbeeld) nu toch geen dagbesteding kunnen krijgen. Met deze cliënten zal bekeken worden wat er aan alternatieve dagbesteding mogelijk is.

We hebben het met elkaar de afgelopen tijd naar omstandigheden heel goed gedaan. Het naleven van de regels is niet altijd makkelijk, maar iedereen: cliënten, medewerkers maar ook verwanten zetten zich hiervoor in.

1. Iedere cliënt heeft recht op bezoek.
VV-cliënten
Bezoek op alle verpleeghuislocaties is mogelijk indien er geen besmetting is. Hoe en onder welke voorwaarden bezoek plaats vindt, is aan de verpleeglocatie. Zij doen dit in samenspraak met de cliëntenraad en een vertegenwoordiging van de zorgprofessionals. Volgens de landelijke richtlijnen worden er natuurlijk wel altijd mondkapjes gedragen. Landelijk geldt tijdens de lockdown maximaal 1 bezoeker per dag (uitgezonderd mantelzorgers en kinderen jonger dan 13 jaar).

VG-cliënten
a. Cliënten die zich aan de algemene randvoorwaarden kunnen houden,waaronder de 1,5 meter afstand, kunnen bezoek ontvangen van wisselende personen.
b. De beste manier om besmetting te voorkomen is het houden van afstand. Voor cliënten waar de 1,5 meter niet gewaarborgd kan worden, is het medisch gezien noodzakelijk dat de kring van bezoekers beperkt is. Bij voorkeur de mensen die altijd een rol van betekenis hebben in het leven van de cliënt. Het is van belang dat er samen met cliënt/verwant, begeleider en gedragskundige/AVG een risicoafweging wordt gemaakt. Hierbij gaat het om de afweging van ervaren kwaliteit van leven en de risico’s van besmetting bij veel verschillende contacten.
c. Er vindt geen bezoek plaats bij (milde) klachten van bezoeker en/of zijn huishouden.
d. Landelijk geldt tijdens de lockdown maximaal 1 bezoeker per dag (uitgezonderd mantelzorgers en kinderen jonger dan 13 jaar).

2. We streven naar een balans tussen medisch én sociaal-emotioneel welzijn van mensen met een beperking. Dat wil zeggen dat het vermijden van risico’s op medische gronden niet in alle gevallen prevaleert. Dit vraagt om een zorgvuldig overleg in de driehoek met respect voor ieders verantwoordelijkheden waarbij tevens arts en gedragsdeskundige zijn betrokken.

3. Maatwerk
– Eventuele medische risico’s voor de cliënt worden, net als risico’s voor kwetsbare medecliënten, meegenomen in het vormgeven van de bezoekregeling. Deze afwegingen worden multi-disciplinair gemaakt.
– Er wordt samen met cliënt en/of verwant of belangrijke anderen concrete afspraken gemaakt over het bezoek ontvangen.

Wanneer is er een vermoeden van besmetting?
We spreken van een vermoeden als er klachten zijn bij cliënten die passen bij het coronavirus en er een test is ingestuurd en/of als er contacten zijn geweest met bewezen positief geteste patiënt(en).

Welke symptomen kunnen wijzen op een COVID-19 (Corona) besmetting?
verkoudheidsklachten, zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn en/of
hoesten; en/of
benauwdheid en/of
verhoging of koorts en/of
plotseling verlies van reuk en/of smaak.

Quarantaine en Isolatie
Woonhuis/groep
Mocht er op een woonhuis sprake zijn van een vermoeden van besmetting (bij een medewerker of een cliënt), dan zal het woonhuis in quarantaine gaan. Hoe deze quarantaine er uitziet, kan per casus verschillen en wordt bepaald door het impactteam/arts. Een quarantaine bij een vermoeden van een besmetting heeft minder ingrijpende maatregelen dan een isolatie van de groep, waarvan sprake is bij een daadwerkelijke besmetting.
Het woonhuis blijft in quarantaine totdat het impactteam/arts bepaalt dat dit wordt opgeheven. Indien de testuitslag negatief was, ligt het voor de hand dat de quarantaine kan worden opgeheven.

Individueel
Indien het vermoeden van een besmetting een medewerker betreft, komt deze niet naar het werk en laat zich testen. Indien dit vermoeden een cliënt betreft, gaat betreffende cliënt gedurende de testperiode tot de testuistlag bekend is (meestal dezelfde dag nog), in isolatie (geen contact met groepsgenoten). Verwanten worden hiervan zsm op de hoogte gebracht door de locatie.

Wanneer is er sprake van een daadwerkelijke besmetting?
Er is sprake van een daadwerkelijke besmetting, indien deze door een test is aangetoond. Mocht er op het woonhuis een daadwerkelijke besmetting zijn dan wordt dit gemeld bij de GGD en gaat het woonhuis in isolatie.

1. Onderling worden tussen cliënt, verwanten en begeleider afspraken gemaakt over logeren.
Uit logeren gaan vindt bij voorkeur plaats bij de mensen die ook op bezoek komen. Op die manier wordt het aantal wisselende contacten beperkt.
Logeren vindt plaats bij verwanten die geen coronaklachten hebben.
Wanneer de cliënt of degene waar de cliënt bij logeert ziekteverschijnselen krijgt die passen bij COVID-19, wordt dit direct gemeld bij de zorgorganisatie. Degene met klachten laat zich testen. De uitslag van de test wordt in de logeersituatie afgewacht. Wanneer er een positieve testuitslag is dan wordt met de verwanten overlegd of de cliënt in logeersituatie (dit heeft de voorkeur) of bij de zorgorganisatie in quarantaine gaat.

2. Voor terugkeer naar de woongroep vindt triage plaats:
Wanneer een cliënt bij verwanten logeert, is terugkeer naar de instelling mogelijk wanneer er bij de cliënt en verwanten geen verschijnselen zijn die passen bij COVID-19. Bij verschijnselen wordt er eerst getest en moet de uitslag bekend zijn, voordat terugkeer naar de woongroep en contact met andere cliënten weer mogelijk is.
Heeft de cliënt geen klachten (neusverkoudheid, niezen, hoesten, kortademigheid, keelpijn, vermoeidheid) en geen koorts? (eventueel temperaturen): dan kan deze terugkomen op de woongroep.
Heeft de cliënt wel klachten of koorts?: dan wordt in overleg met verwanten gekeken of cliënt thuis kan uitzieken en wordt cliënt getest op het coronavirus. Indien de cliënt niet thuis kan uitzieken, wordt de cliënt getest op het coronavirus en komt de cliënt op de locatie in isolatie totdat de uitslag van de test bekend is. De temperatuur wordt tweemaal daags opgenomen en geregistreerd in Ons-ECD.

3. Na terugkeer wordt het ontstaan van klachten extra goed in de gaten gehouden.

4. Respijtzorg
Logeren bij een zorgorganisatie (respijtzorg) is mogelijk wanneer cliënt en verwanten klachtenvrij zijn. Ook voor logeeropvang zijn de hiervoor genoemde randvoorwaarden het uitgangspunt. Dit kan betekenen dat logeren anders vormgegeven moet worden door de huidige beperkingen.
Als de cliënt klachten krijgt die passen bij COVID-19 gaat een cliënt zo spoedig mogelijk naar huis. Wanneer er tijdens of vlak na het logeren bij een cliënt of verwant klachten optreden die passen bij COVID-19, wordt dit direct gemeld aan de zorgorganisatie. Bij klachten wordt er getest.

5. Er geldt een bezoek/logeerverbod als op een woning een (verdenking van) COVID-19 is bij een cliënt. Dit verbod geldt tot de cliënt is getest en de uitslag negatief is.
Bij een positieve uitslag van cliënt of medewerker is er sprake van quarantaine en geldt een bezoek-/ logeerverbod tot en met het einde van de quarantaineperiode. Dit gaat in overleg met de GGD/ en/of de medische dienst en naasten/verwanten van de cliënten.

6. Algemene uitgangspunten voor logeren onder voorwaarden zijn:
Het overheidsbeleid en de algemene maatregelen van het RIVM zijn leidend en kaderstellend, denk hierbij aan:

• Houdt 1,5 meter afstand.
    Dit geldt voor:
    – Volwassenen onderling
    – 12-18 jarigen naar volwassenen1,5 meter afstand houden geldt niet voor:
    – Kinderen onderling
    – Kinderen tot 12 naar volwassenen
    – 12-18 jarigen onderling
    – Mensen die hulp of ondersteuning nodig hebben en hun begeleiders
    – Hygiënemaatregelen (handhygiëne; geen handen geven; hoesten en niezen in de elleboog; papieren zakdoekjes gebruiken);
    –Geen logeren als er gezondheidsklachten zijn bij de cliënt, de verwanten of in het netwerk;
  • het vermijden van drukte.

Duidelijk is dat – zolang de algemene coronamaatregelen in Nederland gelden – dit consequenties heeft voor de dagbesteding. Invulling van dagbesteding is anders dan vóór de corona-periode. Als de locatie voor dagbesteding nog niet volledig open kan, dan wordt voor de cliënten die nog niet naar de vertrouwde locatie voor dagbesteding kunnen een vorm van alternatieve dagbesteding geboden. In samenspraak met de cliënt/vertegenwoordiger wordt vastgesteld wat een geschikt alternatief zou kunnen zijn.

Ook externe dagbesteders kunnen (vaak) nog terecht bij hun eigen dagbesteding. Er is een schema om te zien of je (als er gezondheidsklachten zijn thuis) wel of niet naar de dagbesteding kunt komen.

Het beschikbaar houden van goede zorg is de prioriteit van alle locaties van de Raphaëlstichting. Als er plek is kunnen nieuwe cliënten in principe komen wonen.
Er wordt altijd per cliënt gekeken wat in de betreffende situatie de beste oplossing is. Soms kan het beter zijn om een cliënt (nog) niet op te nemen.
Er wordt ook gekeken of de cliënt niet besmet is, of er voldoende personeel beschikbaar is dat veilig kan werken en of er geen mensen op de locatie al besmet zijn.

• Medewerkers worden getest door de GGD bij een teststraat.
  • Bij cliënten worden de testen afgenomen door daartoe opgeleide medewerkers (veelal verpleging) en de resultaten van de test wordt door de instellingsarts opgestuurd en beoordeeld. Dit om de procedure te versnellen en onnodige spanning bij het testen zoveel mogelijk te voorkomen.

Door de locatie waar uw verwant woont of dagbesteding geniet. Dat kan middels nieuwbrieven, maar ook rechtstreeks via de persoonlijk begeleider.
Het bestuur van de Raphaëlstichting informeert – indien nodig – per brief die via de email wordt verstuurd.

Met het voortduren van de tweede coronagolf, merken wij dat medewerkers en ook ouders en/of verwanten zich soms zorgen maken. Leeft u met gevoelens van angst en onzekerheid en komt u er in gesprekken op de locatie niet uit, dan kunt u contact opnemen met een coachteam van de Raphaëlstichting. Hij of zij kan meekijken naar wat uw zorgen zijn en waar mogelijk helpen deze te hanteren. Het e-mailadres is: coaching@raphaelstichting.nl.

Achter de schermen wordt er hard gewerkt, net als voor de schermen. Om u een inkijkje te geven:
– Wekelijks (en indien nodig: dagelijks) bespreekt het crisisteam van de Raphaëlstichting, onder voorzitterschap van het bestuur de actuele stand van zaken rondom de locaties; denk dan aan ziektegevallen, uitval medewerkers, voorraadbeheer, overheidsbeleid, communicatie, enzovoorts. Behalve de bestuursvoorzitter bestaat dit team uit een arts (AVG) en medewerkers van de afdelingen HR, Inkoop, Kwaliteitsdienst en Communicatie.
– De uitkomsten van het overleg worden met de instellingen besproken waarna acties worden uitgezet.
– Er is een mobiliteitsbureau opgezet om medewerkers te koppelen aan woonlocaties waar vraag is naar medewerkers.
– Er vindt met regelmaat overleg plaats met collega-instellingen, de GGD (dit is lokaal), de GOHR (Geneeskundige Hulpverleningsorganisaties in de Regio) en eventueel het ROAZ (Regionaal Overleg Acute Zorg), met branches als VGN en Actiz maar ook met de Centrale Ondernemingsraad en de Centrale Cliëntenraad.
–  Elke locatie werkt met een impactteam. Dit team monitort de verschillende vormen van maatwerk op elke locatie en houdt zicht op de toepassing van de (hygiëne)regels en (landelijke) voorschriften.