Kruidenwerkplaats lanceert eerste product: thee en zoete verrassingen in brievenbuspakje

Aan de Omloop in Schoorl heeft zorgorganisatie Scorlewald afgelopen jaar een glazen kas gebouwd en de basis aangelegd voor een biodynamische kruidentuin. De kas is tot werkplaats ingericht en sinds september in gebruik. Dagelijks hebben acht mensen met een meervoudige beperking hier een uitdagende werkplek. Met trots presenteren zij hun eerste product: zakjes thee en wat zoete verrassingen in een brievenbuspakje.

De kruidenwerkplaats is het nieuwe paradepaardje van Scorlewald, onderdeel van de Raphaëlstichting. De werkplaats is innovatief, omdat het zinvol werk biedt aan mensen met een meervoudige beperking. Naast intensieve begeleiding hebben zij een prikkelarme omgeving nodig. Dankzij de kruidenwerkplaats kunnen zij nu volwaardig meedoen aan de maatschappij. Het ontwikkelen van autonomie staat hoog in het vaandel van de Raphaëlstichting. De kas en tuin zijn dan ook zo ingericht dat mensen met een visuele beperking en/of rolstoel zich er zo zelfstandig mogelijk kunnen bewegen.

Beterschap
Vanaf dag één voelen de deelnemers zich thuis in de kruidenwerkplaats. Ze zijn trots op hun werk. De deelnemers zijn betrokken bij de productontwikkeling, zoals het brievenbuspakje met drie zakjes thee, een potje suiker, kandijsuiker en ansichtkaart. De productie is opgeknipt in verschillende activiteiten, zodat deelnemers op basis van hun niveau en interesse kunnen bijdragen. Deze aanpak geeft hen zichtbaar energie en motivatie.

De theezakjes in het brievenbuspakje worden nu nog gevuld met aangekochte theekruiden. Het idee is dat de kruiden volgend jaar op de eigen locatie worden geteeld, geoogst en gedroogd. Deelnemer Ellen vertelt dat de brievenbuspakjes opgestuurd worden naar zieke collega’s binnen de Raphaëlstichting: “Om ze beterschap te wensen!” Het brievenbuspakje is te koop bij Kardeis (Valkenlaan 14, Schoorl) en via www.scorlewaldshop.nl.

Buurtbewoners
De kruidenwerkplaats is met draagvlak in de buurt ontwikkeld. “We willen verbonden zijn met het dorp,” vertelt Ed Lucas, initiatiefnemer en projectleider. “De buren waren vanaf het begin enthousiast over het idee en hebben toegezegd om ons te helpen bij het onderhoud van de bloemen- en kruidentuin. Ook bieden we een veilige en rustige werkplek aan mensen met PTSS of burn-out, zij kunnen bij ons als vrijwilliger meedoen. Op termijn willen we ook schoolklassen betrekken, zodat ze bij ons kunnen kennismaken met biodynamische landbouw en zorg.”

Foto: Deelnemer Ellen met brievenbuspakje | Foto is gemaakt door: Annelijn Steenbruggen

Biodiversiteit
Met de kruidenwerkplaats draagt Scorlewald bovendien bij aan de biodiversiteit van Schoorl. Naast productiegewassen zijn er ook inheemse bloemen, struiken en bomen aangeplant voor insecten, vogels en andere wilde dieren.

De inrichting van de Scorlewald Kruidenwerkplaats is tot stand gekomen met steun van: HandicapNL, Stichting SFO, Raphaëlfonds, GroenDoen Fonds, Pius Stichting, Stichting Blindenhulp, Willy Schilthuisfonds, Fundatie Van den Santheuvel Sobbe, Rabobank Coöperatiefonds, Dr. C.J. Vaillantfonds, FNO Klein Geluk, Vrijmetselaarsloge de Morgenster, Gemeente Bergen en Stichting Benoe.

————————————————————————————————————————————