Bij de Raphaëlstichting staan zinvol werk en duurzame, ambachtelijke producten en productie(processen) voorop. Onder begeleiding van enthousiaste vakmensen wordt er brood gebakken, graan gemalen, ijzer gesmeed, schapen geschoren, tractor gereden, koffie geserveerd, enz.

Cliënten die thuis wonen kunnen terecht bij werkplaatsen op de drie grote instellingen, maar ook op kleinere locaties. Zij kunnen aan de slag op een korenmolen, een lunchroom, een (banket)bakkerij of een keramiekwerkplaats. Op het platteland (bijvoorbeeld bij zorgboerderij Artemis) of in de stad, zoals bij Iambe in Amsterdam of Fermento in Alkmaar. Voor een overzicht van onze locaties, klik hier.

Volwassenen hebben recht op een passende vorm van echt en zinvol werk. Op de instellingen en dagbestedingslocaties zijn diverse werkplaatsen, zodat voor iedereen passend werk te vinden is. Hoe veelzijdiger het aanbod van werkmogelijkheden, hoe groter de ontwikkelingskansen voor iedereen.
Aan het werken groeit een mens, of hij nu een beperking heeft of niet. En het is tegelijk werk waar de maatschappij iets aan moet hebben; duurzame producten van hoge kwaliteit (neem bijvoorbeeld een kijkje bij onze Scorlewaldshop, klik hier).

Werken is een gemeenschappelijke aangelegenheid: met elkaar maak je voor anderen een product. Ieder draagt zijn steentje bij en maakt zich zodoende dienstbaar aan het geheel. Daardoor ontstaat een terecht gevoel van eigenwaarde. Al doende worden nieuwe vermogens ontwikkeld: handvaardigheid, doorzettingsvermogen, inzicht in het werkproces.

Mensen die niet op één van onze locaties wonen, zijn welkom op onze werkplaatsen, voor stages of voor werk. Uiteraard kunnen de mensen die bij ons wonen, ook elders aan de slag te gaan.

Bij volwassenen ligt het accent op de productie of dienstverlening. Er wordt gewerkt met vaste regelmaat aan een product dat in samenspel (door arbeidsdeling) wordt gemaakt. De individuele mens blijft niettemin centraal staan; de aanpassing van de werkzaamheden aan iemands mogelijkheden vindt tijdens het werkproces plaats.
Binnen de Raphaëlstichting bestaan tientallen werkmogelijkheden: van boerderij tot weverij, van bakkerij tot smederij. Er worden zelfs muziekinstrumenten gebouwd die over de hele wereld worden verkocht (zie ook www.choroi.nl).

We bieden ook dagactiviteit aan kinderen met een meervoudige beperking. Voor meer informatie, klik hier