Kwaliteit in beeld gebracht
(of bekijk in volledig scherm op Youtube)
Kwaliteit beschreven
Met dit kwaliteitsbeeld 2023 blikken wij terug en kijken wij vooruit. Het geeft een beeld van de ontwikkeling waar de Raphaëlstichting in zit: van plan tot concreet resultaat, en hoe dan verder… Belangrijk is dat de bereikte resultaten een gedeeld succes zijn van iedereen die bij ons hoort, een weerspiegeling van onze gezamenlijke inzet en toewijding.
Dit kwaliteitsbeeld is niet bedoeld om volledig te zijn. Het licht enkele thema’s uit en geeft zo een beeld van de kwaliteit van zorg, werk en organiseren. Met de laten we zien hoe we zelf vinden dat we het doen. We zijn natuurlijk ook benieuwd wat u daar als lezer van vindt…
Naast het kwaliteitsbeeld is er ook een Jaarverslag 2023. Dit jaarverslag kan naast het kwaliteitsbeeld gelezen worden. Het is wat technischer van aard en gaat meer over het hoe. Hoe zijn we georganiseerd, maar ook bijvoorbeeld: hoe staat het er financieel voor en wat zijn de prognoses?
1. Betekenisvol leven en werken
De missie van de Raphaëlstichting is: Samen werken aan een betekenisvol leven. Cliënten zijn van betekenis in hun werk, in hun sociale netwerk, in de gemeenschap en in de maatschappij. Medewerkers blijven vitaal en met plezier werken als zij van betekenis kunnen zijn voor een ander. Ook verwanten, het netwerk en vrijwilligers zijn van grote betekenis. Wij heten iedereen van harte welkom om betrokken te zijn en mee te doen.
Onderwerp | Status | Beschrijving/Conclusie | Vervolg/Actie |
Werk en dagbesteding cliënten | ![]() |
|
|
Verwanten, Vrijwilligers en Netwerk | ![]() |
|
|
Medewerkers aantrekken, behouden, verzorgen en inspireren | ![]() |
|
|
Medezeggenschap Medewerkers | ![]() |
|
|
Antroposofie | ![]() |
|
|

2. Samendoen en meedoen
Gelijkwaardig contact met de samenleving en meedoen zijn belangrijk voor onze cliënten. Een betekenisvol leven zie je terug in (werk)relaties en vriendschappen, binnen en buiten onze gemeenschappen. Het is de verwachting dat bij de Raphaëlstichting het aandeel ambulante zorg en begeleiding gaat groeien. Ook verwachten we vaker samen met andere zorgaanbieders zorg te leveren en het ‘leven’ meer samen met anderen te organiseren.
Onderwerp | Status | Beschrijving/Conclusie | Vervolg/Actie |
Raphaëlstichting vier 50 jaar! | ![]() |
|
|
Inclusie (betekenisvol en gelijkwaardig meedoen in maatschappij) | ![]() |
|
|
Cliëntscholing | ![]() |
|
|
Nationale en regionale samenwerking | ![]() |
|
|
Extramuraal en Ambulant aanbod | ![]() |
|
|
Inspraak en Medezeggenschap cliënten en verwanten | ![]() |
|
|

3. Zorg die past
We gaan voor passende en persoonsgerichte zorg die toekomstbestendig is; die meebeweegt met de zorgvraag. Er is ruimte voor eigen regie, ontwikkeling en voor samenwerking. Het maatwerk wordt gebaseerd op de wens van de cliënt en diens ontwikkelweg. Hierbij vinden we een balans tussen de mogelijkheden van de organisatie en het netwerk van de cliënt.
Onderwerp | Status | Beschrijving/Conclusie | Vervolg/Actie |
Project Passende Zorg | ![]() |
|
|
De Driehoek | ![]() |
|
|
Behandelgroep | ![]() |
|
|
Complexe zorg (EVB+) | ![]() |
|
|
Cliëntervaringsonderzoek (CEO) | ![]() |
|
|
Wzd: Onvrijwillige zorg en Vrijheidsvergroting | ![]() |
|
|
Leren van incidenten | ![]() |
|
|
Ontevredenheid en Klachten | ![]() |
|
|
Beelden van Kwaliteit (BvK) | ![]() |
|
|

4. Innovatie: Anders zorgen en ondersteunen met technologie
Cliënten hebben recht op technologie die hun zelfstandigheid vergroot en kansen biedt. Bovendien kan technologische ontwikkeling en digitalisering het werk lichter, veiliger, transparanter en gezonder maken. We ondersteunen en stimuleren daarom de inzet van technologie.
Onderwerp | Status | Beschrijving/Conclusie | Vervolg/Actie |
Ondersteunende Technologie en Innovatie | ![]() |
|
|

5. Slim en duurzaam organiseren
De Raphaëlstichting zorgt nu en in de toekomst voor kwalitatief passende zorg en ondersteuning. Waar we voorheen nog vaak een individuele aanpak hebben per locatie, ontwikkelen we naar veel meer samen en slimmer. Slimmere bedrijfsvoering, goede ondersteunende digitalisering, integraal leren en ontwikkelen. En aan de slag met milieu en duurzaamheid.
Onderwerp | Status | Beschrijving/Conclusie | Vervolg/Actie |
Samen Vooruit! (Nieuw Besturingsmodel) | ![]() |
|
|
Professionele ontwikkeling | ![]() |
|
|
Reflecties door de teams in 2023 | ![]() |
|
|
Jaarverslag 2023 | ![]() |
|
|
Over dit kwaliteitsbeeld (achtergrondinformatie)
Met dit kwaliteitsbeeld 2023 blikken wij terug en kijken wij vooruit. Het kwaliteitsbeeld geeft een beeld van de ontwikkeling waar de Raphaëlstichting in zit: van plan tot concreet resultaat, en hoe dan verder…
Dit kwaliteitsbeeld werd voorheen kwaliteitsrapport genoemd. Het is niet bedoeld om volledig te zijn. Het licht enkele thema’s uit en geeft zo een beeld van de kwaliteit van zorg, werk en organiseren. Het kwaliteitsbeeld 2023 sluit aan bij de thema’s uit de visie 2030 van de VGN en de uitwerking daarvan langs de vijf kanslijnen voor een toekomstbestendige gehandicaptenzorg, die ook terug te vinden zijn in de Meerjaren Kaderbrief 2023 en verder… en de Focus 2024: Anders Samen werken aan een betekenisvol leven. De insteek van dit kwaliteitsbeeld is dat subjectieve beschrijvingen en beelden (het filmpje) samen met de objectieve gegevens ‘in dialoog’ één verhaal vertellen. Met de laten we zien hoe we zelf vinden dat we het doen. We zijn natuurlijk ook benieuwd wat u daar als lezer van vindt…
Cliëntversie
Jaarlijks spreken wij met de CCR-C af op welke manier wij een cliëntversie vormgeven. De laatste jaren is gekozen voor een film waarin een thema uit het leven van cliënten wordt uitgelicht. Elk jaar reflecteert de raad van bestuur met de leden van de CCR-C op deze film. Bekijk hier de eerdere gemaakte films:
Aanpak intern beraad en externe visitatie
We bespreken het concept kwaliteitsbeeld met de kwaliteits-commissie van de raad van toezicht (rvt), de Centrale Clientenraad Verwanten (CCR-V), Centrale Cliëntenraad Cliënten (CCR-C) en de Centrale Ondernemingsraad (COR). Er vond dit jaar een externe visitatie plaats in de vorm van een Social Design samenkomst.
Toelichting geraadpleegde bronnen
Voor het samenstellen van dit kwaliteitsbeeld hebben we ervaringen van verschillende belanghebbenden en uit verschillende bronnen gebruikt:
- Beelden uit de praktijk/Beelden van Kwaliteit
Beelden uit de praktijk is een observatieonderzoek in teams, dat al verschillende jaren binnen de Raphaëlstichting plaatsvindt. Er komt een speciaal opgeleide collega van een andere locatie in de dagelijkse zorg observeren. Niet om te beoordelen, maar om objectief te beschrijven wat er gebeurt. De focus bij deze observaties ligt vooral op de interactie. De observator kijkt naar de relatie, naar ontwikkeling en hoe er wordt ingegaan op het eigen initiatief van de cliënten. Tevens is er aandacht voor het luisteren naar elkaar en voor de veiligheid. De beelden die beschreven worden, werken als een spiegel en bieden de mogelijkheid om de relatie tussen medewerker en zorgvrager/cliënt te verbeteren. Vanuit het panelgesprek worden er samen met het team ontwikkeldoelen opgesteld. Hiermee kan het team verder aan het werk. - Kwartaalmonitor
De kwartaalmonitor is een kwartaaloverzicht van de stand van zaken per locatie. Deze hebben we tevens samengevoegd op stichtingsniveau. Deze monitor bevatte in 2023 naast compliance-onderwerpen (voldoen aan wet- en regelgeving) objectieve gegevens (incident- en klachtcijfers en analyses bijvoorbeeld), indicatoren (KPI’s) en meer subjectieve en reflectieve beschrijvingen. De monitor komt tot stand in schriftelijke én mondelinge dialoog tussen bestuur, de instellingsleiders, control, de kwaliteitsdienst en human resource. - Zorgreflectie/Teamreflecties
Vanaf 2017 zetten we in op teamreflecties. Hierbij hebben teams zelf vrijheid en kunnen zij kiezen op welke manier zij de reflectie willen vormgeven. Streven is dat ieder team zich tenminste één keer in de vier jaar bij de jaarlijkse teamreflectie door een coach laat begeleiden. - Cliëntervaringsonderzoek
In 2022 hebben we een cliëntervaringsonderzoek gehouden. - Medewerkersonderzoek
In 2022 hebben we een medewerkersonderzoek gehouden. - Cliëntdossier
De Raphaëlstichting werkt sinds 1 januari 2017 met het Elektronisch Cliëntdossier ‘ONS’ (ONS-ECD) van de firma Nedap. - Analyse van cijfers (klachten, ziekteverzuim, instroom, uitstroom etc.).
- Raadpleging verschillende stafafdelingen Service Centrum Raphaëlstichting.
- Deelname aan (en verslagen van) vakgroepen, werkgroepen, deskundigenteams en aandachtsfunctionarissen.
- Diverse onderzoeken (prisma onderzoeken, audits op thema’s etc.).
- Steekproeven AO&IC
Handig om te weten:
- De oranje tekst is een link naar meer informatie.
- Youtube filmpjes worden gestart en gepauzeerd/gestopt door op de afbeelding te klikken. Liever het filmpje in groot formaat kijken? Klik dan op het Youtube logo.
CCR-C (7 juni 2024)
COR (14 Mei 2024)
RvT commissie Kwaliteit & Veiligheid (18 april 2024)
– Jaarverslag 2023
– Jaarrekening Raphaëlstichting 2023
– Onkosten raad van bestuur 2023
– ANBI informatie
Eerdere Kwaliteitsbeelden vindt u hier.
Afkorting | Volledige naam |
Arts VG | Arts verstandelijk gehandicapten |
BB | Breidablick |
BC | Boeren Cluster (Dijkgatshoeve, Noorderhoeve, Novalishoeve) |
BD | Biologisch Dynamisch |
BHV | Bedrijfshulpverlening |
BOPZ | Bijzondere Opnames Psychiatrische Ziekenhuizen |
BvK | Beelden van Kwaliteit |
CB | Centraal Bureau Raphaëlstichting |
CR | Cliëntenraad |
CCR-C | Centrale Cliëntenraad Cliënten |
CCR-V | Centrale Cliëntenraad Verwanten |
CEO | Cliëntervaringsonderzoek |
COR | Centrale Ondernemingsraad |
COT | Crisis Ondersteuningsteam |
CVP | Cliënt Vertrouwens-Persoon |
ECD | Electronisch Cliëntdossier |
EHBO | Eerste Hulp Bij Ongelukken |
FWG | Functie Waardering Gezondheidszorg |
GGZ | Geestelijke Gezondheidszorg |
GOG | Grensoverschrijdend gedrag |
HACCP | Hazard Analysis and Critical Control Point (Risico-inventarisatie voor voeding) |
HR | Human Resources (Personeelszaken) |
HRM | Human Resources Management (Personeelszaken) |
IA | Iambe |
IBC | Interne Bezwaren Commissie |
IGJ | Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd |
Informele Zorg | Informele zorg is zorg die geleverd wordt door familieleden, het sociale netwerk en vrijwilligers |
IOT | Intern Ondersteuningsteam |
ISO | Internationale Organisatie voor Standaardisatie |
KDC | Kinderdagcentrum |
KPI | Kritische Prestatie Indicator |
LSR | Landelijk steunpunt (mede)zeggenschap |
LMS | Leer Management Systeem |
MDO | Multi Disciplinair Overleg |
MIC | Melding Incident Cliënt |
MIM | Melding Incident Medewerkers |
MG | Midgard |
MT | Management team |
MTO | Medewerkers Tevredenheidsonderzoek |
NAH | Niet Aangeboren Hersenletsel |
NH | Novalishoeve |
NO | Noorderhoeve |
ONS | ONS = merknaam van het gebruikte Electronisch cliëntdossier |
OR | Ondernemingsraad |
PDCA | Plan–Do–Check–Act |
PG | Psychogeriatrie/psychogeriatrisch |
PNIL | Personeel niet in loondienst |
POB | Praktijkondersteuner Bedrijfsarts |
POP | Persoonlijk Ontwikkelplan |
PRISMA | Prevention and Recovery System for Monitoring and Analyses. Met de onderzoeksmethode PRISMA wordt incidentanalyse systematisch uitgevoerd om oorzaken te achterhalen |
RIE | Risico Inventarisatie en Evaluatie |
RM | Rozemarijn |
RS | Raphaëlstichting |
RSZ | Rudolf Steiner Zorg |
RvB | raad van bestuur |
RvT | raad van toezicht |
SMO | Sociaal Medisch Overleg |
SOG | Specialist Ouderengeneeskunde |
SW | Scorlewald |
TOP | Team Ontwikkelplan |
VBM | Vrijheidsbeperkende maatregel |
VG | Verstandelijke beperking |
VGN | Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland |
VRIS | Visie op Vriendschap, Relaties, Intimiteit en Seksualiteit |
VV | Verpleging, Verzorging |
WMCZ | Wet medezeggenschap cliëntenraden zorginstellingen |
WZD | Wet Zorg en Dwang |
ZZP | Zorgzwaartepakket |