Terug naar vorige pagina

Professionele Ontwikkeling: Leren en Ontwikkelen

In 2023 hadden we verschillende doelen voor ogen, waarvan sommige zijn gerealiseerd en andere niet. Hier volgt een overzicht van de belangrijkste resultaten en ontwikkelingen waar we energie in hebben gestoken en wat dit heeft opgeleverd.
– We hebben ons ingezet om meer mensen en meer vormen van zij-instroom en studenten mogelijk te maken, ook door de samenwerking met andere zorgaanbieders en onderwijsinstellingen te verstevigen. Dit doel is succesvol gerealiseerd.
– De interne opleidingsteams, waaronder de MVG-trainers en trainers VRIS, werden succesvol geïntegreerd binnen een interne trainerspool. In 2023 hebben we het aanbod van interne trainingen door deze teams met elkaar verbonden en verder geprofessionaliseerd door de vorming van een interne trainerspool, waaronder MVG en VRIS, en de introductie van antroposofische introductietraining, werken in de driehoek en voorzichtig beginnen met “Geef me de vijf”.
– Het was ons voornemen om in 2023 voor onze cliënten en hun verwanten een gevarieerd trainingsaanbod te ontwikkelen, vooral gericht op het vergroten van de zelfredzaamheid van de cliënten. We hebben op verschillende locaties trainingen voor cliënten georganiseerd. Echter, het is ons niet gelukt om een integraal trainingsprogramma voor de gehele stichting op te zetten. Gebaseerd op de ervaringen tot nu toe, hebben we besloten cliëntscholing verder te ontwikkelen op die locaties waar de behoefte het grootst is, in overleg met de zorgmanagers van de verschillende locaties. Dit zal in 2024 resulteren in een uitgebreider scholingsprogramma op minimaal Scorlewald.
– De aanbesteding en implementatie van een Leer Management Systeem (LMS), Pynter, is gerealiseerd en geharmoniseerd met het nieuwe intranet, Plek.

Acties voor 2024:
– De afdeling Leren & Ontwikkelen is op volle sterke, met voldoende slagkracht en draagvlak om goede vooruitgang te boeken in het fundament van de Raphaëlacademie.
– Het online leerplatform LeerPlek wordt uitgerust met gedetailleerde leerlijnen, voorzien van aantrekkelijk, toegankelijk, en passend leeraanbod. Dit maakt het mogelijk voor teams om meer regie over het leren te nemen.
– Het leeraanbod, gericht op het werven, opleiden en behouden van zij-instromers, wordt in samenwerking met andere zorg- en onderwijsinstellingen geëvalueerd en bijgesteld. We zetten ons extra in om deze leerlingen voor de Raphaëlstichting te behouden.
– Er wordt gezorgd voor samenhang in het leeraanbod voor specifieke en specialistische zorgfuncties.
– Een leiderschapsprogramma voor leidinggevenden wordt in 2024 ontworpen en uitgevoerd.
– LeerPlek wordt verder ontwikkeld en verfijnd door middel van feedbackloops.
– Gepersonaliseerde ontwikkeltrajecten worden voor leidinggevenden mogelijk gemaakt.
– Er is samenwerking in regionale projecten, specifiek gericht op het werken met complexe doelgroepen.
– Een interne trainerspool biedt interne trainingen van hoge kwaliteit aan, ondersteund door feedbackloops (bijvoorbeeld: Camino, Driehoek, MVG, VRIS, en Geef me de vijf).
– Samen met De Seizoenen en Lievegoed wordt een gezamenlijk antroposofisch leeraanbod geïmplementeerd: de Camino, bestaande uit diverse werkvormen, zowel online met filmpjes en podcasts als fysieke, korte trainingen.
– De ontwikkeling van Artificiële Intelligentie (AI) met betrekking tot leermogelijkheden wordt gevolgd.
– We evolueren steeds meer naar een integraal lerende organisatie, waarbij er meer gezamenlijk gereflecteerd wordt door alle lagen en werkplekken, inclusief medewerkers, cliënten, verwanten, vrijwilligers en de medezeggenschap.
– Teamreflectie wordt in 2024 en 2025 ingezet als instrument voor ‘Samen Vooruit’.

 

 


Terug naar vorige pagina