Samen Vooruit!

De structuur van de Raphaëlstichting bleek te gefragmenteerd, waardoor samenwerkingsmogelijkheden die de kwaliteit van onze zorg en ons werkgeverschap konden verhogen, onvoldoende benut werden. Als reactie hierop heeft het bestuur het initiatief ‘Samen Vooruit’ gelanceerd, gericht op het versterken van de verbinding binnen onze organisatiestructuur.

Overzicht van onze inspanningen
In 2022 is het project Samen Vooruit gestart. Met Samen Vooruit is er een nieuwe besturingsfilosofie en een daarbij passend besturingsmodel gedefinieerd. Doel is om met elkaar in beweging te gaan naar meer duidelijkheid in samenwerking en communicatie, meer een geheel te worden en meer op de toekomst gericht te zijn.
In 2023 heeft de focus van dit project gelegen op het primaire proces. In nauwe afstemming met de vertegenwoordiging van cliënten, verwanten en medewerkers zijn de nieuwe besturingsfilosofie en het nieuwe besturingsmodel vastgesteld. Aansluitend zijn de integrale managers, de 9 zorgmanagers en 39 teamleiders, na een zorgvuldig selectietraject benoemd en hebben de meeste andere voormalig leidinggevenden een andere passende functie binnen de organisatie gekregen. Een enkeling koos voor vertrek in goed overleg.
Voor 2024 richten we ons op de volgende verbeteracties binnen het nieuwe besturingsmodel:
– Inspiratie en afstemming: Geleid door onze missie ‘Samen werken aan een betekenisvol leven’, moedigen we iedereen aan zich te laten inspireren en hun denken en handelen in lijn te brengen met de vier ontwikkelthema’s.
– Voortzetting en afronding van de implementatie: We zetten de in 2023 ingezette implementatie (1e fase) voort en ronden deze af, met speciale aandacht voor het leiderschapsprogramma.
– Ontwikkeling, afstemming en samenwerking ondersteunende diensten: We zetten in op de verdere ontwikkeling van de ondersteunende diensten en het Servicecentrum (2e fase), met als doel de efficiëntie en effectiviteit van onze diensten te verhogen. We streven naar een betere afstemming en samenwerking van de diensten van stafmedewerkers en ondersteunende diensten over de hele stichting, inclusief de locaties, om de communicatie en samenwerking tussen de verschillende afdelingen te verbeteren.
– We werken toe naar een logische inzet en samenstelling van de overhead, vooral in het licht van het afscheid van Rudolf Steiner Zorg in 2024. Dit wordt vergeleken met benchmarkgegevens om potentiële efficiëntieverbeteringen en kostenbesparingen te identificeren, zonder in te boeten aan de kwaliteit van onze dienstverlening.

Deze acties zullen bijdragen aan de verdere ontwikkeling en optimalisatie van ons nieuwe besturingsmodel, gericht op het versterken van onze missie en het verbeteren van onze zorg.

Missie

Onze missie “Samen werken aan een betekenisvol leven” bevat in het licht van Samen Vooruit onder andere de volgende noemenswaardige aspecten:

• We doen het samen: Onze benadering is inclusief en coöperatief. Iedereen die een bijdrage wil leveren, is welkom om mee te doen – niet alleen onze medewerkers, maar ook cliënten, vrijwilligers, mantelzorgers en buurtbewoners.
  • Vallen en opstaan mag: De term ‘werken aan’ benadrukt dat experimenteren en leren van fouten essentieel zijn. Deze aanpak biedt ruimte voor ontwikkeling en groei.
  • Betekenisvol Leven staat centraal: Wij geloven dat het nastreven van een betekenisvol leven de essentie vormt van onze opdracht als zorgverlener. Betekenis geven – in welke vorm dan ook – betekent inclusie en actieve participatie, en draagt bij aan het verrijken van levens (van mensen, dieren, en de samenleving als geheel).
  • We reflecteren en maken (moeilijke) keuzes: Het streven naar betekenis vereist reflectie en het durven stellen van de vraag: “Wat is nu echt belangrijk in deze situatie?” Dit leidt tot het verbinden van consequenties aan onze inzichten en het maken van weloverwogen keuzes over onze acties en inspanningen.
Vier ontwikkelthema’s

Er zijn vier ontwikkelthema’s (bewegingen) geformuleerd waarmee de organisatie zich verder gaat ontwikkelen. Dit zijn:

• Van rolfluide naar rolvast: Dit thema gaat over een verschuiving van flexibele, veranderende rollen naar meer gedefinieerde en stabiele rollen. Dit geeft duidelijkheid en consistentie in het handelen en de rol die iemand heeft.
  • Van impliciet naar expliciet: Dit thema benadrukt het belang van duidelijkheid en openheid. Het gaat over het transformeren van onuitgesproken aannames en verwachtingen naar heldere, uitgesproken communicatie en richtlijnen. Het gaat ook over doen wat we beloven.
  • Van hier en nu naar daar en dan: Dit thema benadrukt het belang van vooruitkijken en plannen voor de toekomst, in plaats van alleen te focussen op het huidige moment. Het daagt uit om voor te bereiden op toekomstige behoeften en uitdagingen.
  • Van autonomie naar verbonden met het grotere geheel: Dit thema draait om het overstijgen van individuele zelfstandigheid en het erkennen van de waarde van verbinding met anderen en met een groter geheel. Het gaat over het zien van de eigen rol in relatie tot de gemeenschap, collega’s op andere locaties, bij ketenpartners en de bredere samenleving.
Samen Vooruit biedt een krachtige ontwikkelimpuls voor medewerkers

In 2024 streven we naar een omgeving waarin medewerkers meer duidelijkheid en houvast vinden door zich te laten inspireren, te reflecteren en actief aan de slag te gaan met de genoemde vier ontwikkelthema’s (bewegingen). Deze bewegingen zijn bedoeld om zowel individuele als organisatorische groei te bevorderen, flexibel in te spelen op maatschappelijke veranderingen, en te focussen op duurzaamheid, verbondenheid, helderheid en toekomstgerichtheid. Ze sluiten naadloos aan bij de missie van de Raphaëlstichting om: Samen te werken aan een betekenisvol leven.

Het resultaat hiervan is een verhoogd gevoel van (werk)geluk en een versterking van vitaliteit, eigen regie, oplossingskracht en zingeving, zowel voor de gemeenschap als voor ieder individu.