Externe visitatie 2023 middels een Social Design Sessie

De Aanleiding

Op 20 juni 2023 organiseerde de Raphaëlstichting een visitatiebijeenkomst met externe deskundigen, waarbij het Kwaliteitsbeeld 2022 als uitgangspunt diende. De diverse perspectieven van de deelnemers maakten dit een verrijkende bijeenkomst. Er werd gesproken over meerdere kernpunten binnen de gehandicaptenzorg, met speciale aandacht voor de Raphaëlstichting. Het verslag van deze bijeenkomst is hier te lezen.

Tijdens de bijeenkomst ontstond het idee om Design Thinking, Social Design en Innovatie te integreren in een samenwerkingssessie. Deze sessie zou zich richten op een initiatief voor een nieuwe zorglocatie in Hem.

De Samenwerkingssessie

De tweede externe visitatie vond plaats op 13 oktober 2023, in de vorm van een Social Design Sessie. We nodigden mensen met verschillende perspectieven uit, waaronder: cliënten, hun naasten, medewerkers, buurtbewoners en externe partners zoals zorgkantoren, woningcorporaties en bouwbedrijven.

Onze onderzoeksvraag voor de samenkomst luidde:
“Hoe kan de Raphaëlstichting nieuwe zorgvormen ontwikkelen op nieuwe locaties om passende zorg te realiseren, waarbij formele en informele zorg gelijkwaardig bijdragen aan de ondersteuning van mensen met een verstandelijke beperking?”

De Raphaëlstichting schakelde Social Envoy in om dit co-creatieproces te begeleiden met interviews, mindmaps voor woon- en werkplezier, en LEGO® SERIOUS PLAY® (LSP). In al deze methoden was participatie op elk niveau mogelijk.

Het Resultaat: Een Werkdocument

De sessie resulteerde in een werkdocument over de ontwikkeling van nieuwe passende zorgvormen gericht op gelijkwaardigheid en actieve deelname van cliënten in de samenleving.

Belangrijke aandachtsthema’s in het werkdocument zijn:
– Diversiteit in wonen: Wonen als middel voor zelfstandigheid en sociale integratie.
– Mobiliteit regel je samen: Mobiliteit als sleutel voor dagelijkse activiteiten.
– Expliciete rollen: Duidelijke afspraken en rollen om betrokkenheid te versterken.
– Fluïde nabijheid: Benutten van lokale netwerken voor ondersteunende gemeenschappen.
– Stimulerende ruimtes: Ruimtes die autonomie en gemeenschapsgevoel bevorderen.
– Continuïteit als onzekere factor: Denk aan vergrijzing, vertrek of overlijden; maar ook aan beschikbaarheid professionals.
– Woon- & Werkplezier als kern: Dagelijks plezier en voldoening voor alle betrokkenen.

Er zijn in het werkdocument ook tastbare elementen uitgewerkt, zoals diversiteit aan woonvormen, harmonie met de natuur, en veiligheid, die in toekomstige zorgvormen kunnen worden geïntegreerd.

De mindmaps in het document faciliteren het creatieve proces door associatie, het leggen van verbanden, en het ontrafelen van complexe informatie. Ze onderscheiden tussen ‘gevoel & waarde’ uitkomsten en ’tastbare’ elementen voor toekomstige zorg.

De toekomst

We zijn voornemens om de inzichten en voorstellen uit het werkdocument verder te ontwikkelen en te integreren in onze toekomstige initiatieven, waarbij Hem als eerste inspirerende verkenning kan worden gezien. We zullen hierbij als Raphaëlstichting de balans moeten bewaken tussen enerzijds: financiën, regelgeving en praktische risico’s en hindernissen en anderzijds de in co-creatie samen opgehaalde uitgangspunten van warme persoonsgerichte passende zorg.