SociaalGoed

De activiteiten voor SociaalGoed staan op dit moment op drie sporen. Ten eerste, de concrete projecten binnen de stichting, waar via een verbinding met ondernemerschap het contact met de samenleving vergroot wordt en werkzaamheden van onze cliënten onderdeel worden van een maatschappelijke vraag. Daarnaast de ontwikkeling van nieuwe samenwerkingsvormen via het Atelier SociaalGoed. Waarin werkplaatsbegeleiders van de stichting, samen met betrokken ondernemers nieuwe samenwerkingen smeden. En tot slot, de samenwerking met de eerste SociaalGoed partners, Roads Arkin en De Regenbooggroep, vanuit waar we een zwaan-kleef-aan van organisaties en ondernemers willen bewerkstelligen, via events en samenwerkingen in concrete projecten. Het aanvankelijke plan om dit te organiseren in een coöperatie hebben we losgelaten. De vorm bleek niet alle partners te passen, waardoor er in dit stadium te weinig draagvlak is.

Projecten binnen de Raphaëlstichting

De Kosterij
In dit monumentale pand zijn we een lunchroom en biologische winkel gestart in het hart van Middenbeemster. Ondanks de toewijding van collegae, ontbrak het de locatie aan voldoende klanten en reuring. Toegegeven, onze kracht ligt op het vlak van goede zorg. Daarmee startte de zoektocht naar een passende ondernemer. De zoektocht bracht ons Nancy Bakker, een ervaren onderneemster die al 29 jaar in het dorp woont, en een aantal van de deelnemers kende via de voetbalvereniging. Een vrouw met een groot hart voor onze deelnemers en een absolute ondernemersgeest. Na een intensief traject om tot goede samenwerkingsafspraken te komen, waarin alle belangen van de deelnemers, Nancy en ons geborgd zijn, is zij sinds begin dit jaar officieel uitbater van De Kosterij met haar sociale firma Bij Moeders. De zaak bruist en begint nu, na alle corona maanden, vol te stromen met enthousiaste klanten. Onze deelnemers werken inmiddels op een plek die gevonden wordt door de inwoners van het dorp en bezoekers van buitenaf, en waar altijd genoeg te doen is. Nancy zorgt voor een grote verscheidenheid aan taken, zodat er voor ieders talent en mogelijkheden iets passends is. De dagen zijn afwisselend en iedereen draait volwaardig mee, midden in de Beemstergemeenschap.

Fermento
De productie-bakkerij aan de Kennermerstraatweg is groot en ambitieus opgezet, met een focus op productie, naast dagbesteding. Een prachtig pand met een indrukwekkende bakkers-inventaris. Ook hier moesten we toegeven dat ons talent op goede zorg ligt en niet op professionele broodproductie. Via het SociaalGoed-netwerk hebben we een ervaren bakker gevonden, die niet alleen al een levenlang grote bakkerijen heeft gehad en gerund, maar ook sociaal DNA heeft. In zijn eigen bedrijf vonden hij en zijn vrouw het meer dan vanzelfsprekend dat daar ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zouden werken, en met zijn initiatief Bake for Life richtte hij meerdere sociale bakkerijen op in Kenia en Oeganda. Nu heeft hij onze bakkerij aan de Kennemerstraatweg overgenomen, en draait hier samen met onze deelnemers een volwaardige productie bakkerij. Die al een maand na de start ook meteen het dagelijkse brood voor het NoordWest ziekenhuis produceert!
We ontmoetten Dick van der Breggen via de contacten bij Bbrood. En Fermento is vanaf heden, daarom ook een Powered by Bbrood locatie.

Atelier SociaalGoed
In het Atelier werken werkplaatsbegeleiders van vrijwel alle locaties van de Raphaëlstichting samen met ondernemers, om vernieuwingen en samenwerkingen te ontwikkelen die passen binnen de missie van SociaalGoed om dagbesteding midden in de samenleving te plaatsen. De projecten die daar nu in ontwikkeling zijn, zijn de volgende:
– Een verzamel-merk van antroposofisch kinderspeelgoed, waaraan verschillende makers (De Kleine Knoest, Kaplum) producten leveren die in samenwerking met onze werkplaatsen zijn gemaakt. Het label wordt verkocht via de internationale antroposofische webshop Waldorf Shop.
– De uitrol van een interactieve website pagina bij SociaalGoed.nl, waar onze werkplaatsen met elkaar in contact kunnen komen en laagdrempelig oproepen kunnen plaatsen voor ondersteuning bij bijv. grotere orders, e.d. In de pilotfase is dit voor onze eigen werkplaatsen, maar kan in het gedachtegoed van SociaalGoed verder worden ingezet voor de verbinding en samenwerking tussen werkplaatsen van verschillende zorginstellingen.
– Een Uitzendbureau Deelnemers bij Ondernemers. Bij dit project wordt een standaard pakket samengesteld van benodigdheden om cliënten bij een lokale werkgever te laten werken. In plaats van steeds opnieuw het wiel uitvinden, worden contract, verzekeringen, begeleiding, ed. in een standaard format aangeboden, dat iedereen kan inzetten.
– Standaard Storytelling format. Een standaard format voor een kort filmpje, met bumpertje, herkenbaarheid, kosten, e.d. Dat door alle locaties en initiatieven ingezet kan worden om hun (succes)verhalen te delen met de samenleving.
– Koppeling met ondernemer voor de nieuwe werkplaats van Santé in Haarlem, naar voorbeeld van De Kosterij en Fermento.
– De inzet van onze productiekeukens voor de verspilde groente en fruit producten van Potverdorie, in samenwerking met de mannen van Bereid met Zorg.

SociaalGoed Events
Samen met onze SociaalGoed partners Roads Arkin en De Regenbooggroep starten we nu met de organisatie van drie events per jaar, waar ondernemers en zorg elkaar kunnen ontmoeten, en waar we een middag opzetten die beoogd concrete samenwerkingen tot stand te laten komen. Daarnaast is het een plek waar we kennis kunnen delen, zodat we niet ieder voor zich hetzelfde wiel hoeven blijven uitvinden, waar het gaat om samenwerkingsvormen met ondernemerschap. Ook onderzoeken we in deze hoedanigheid hoe onze werkplaatsen elkaar kunnen versterken bij verkoop en productie van grotere opdrachten.
De eerste bijeenkomst staat op de rol voor 25 november (thema: Een Sociale Firma starten), en de volgende voor Februari (thema: Maak Bedrijven).