Een inkijkje: Kwaliteitsverbetering op Breidablick

In 2021 werd steeds meer duidelijk dat de organisatiestructuur van Breidablick niet optimaal aansluit bij de taakstellingen. Er is veel werkdruk bij teamleiders. Dit heeft o.a. te maken met de centralisatie van een aantal diensten (HR, Financiën) en ook met teams die soms veel ondersteuning vragen. Ook de aansturing en samenwerking van de werkplaatsen verloopt niet optimaal. Op zoek naar verbeteringen op dit punt is in 2021 een start gemaakt met een project om te onderzoeken waar de organisatie structuur kan verbeteren en om oplossingsrichtingen daarvoor helderder te krijgen.

Blick op Vooruit: September 2021

Ondanks de corona-beperkingen hebben we op Breidablick in 2021 op twee manieren bijzonder gewerkt aan de kwaliteit van onze zorg. Voor de jubileumvoorstelling Kleurrijk is – in bubbels – gewerkt aan de kunstzinnige verbeelding van de talenten en de eigenheid van onze bewoners. Dit leidde tot een voorstelling buiten op het terrein in september 2021. Hier hebben veel medewerkers, verwanten, vrienden, buren en dorpsgenoten genoten van de veelkleurigheid en creativiteit van onze gemeenschap. Dit was een groot hoogtepunt voor de bewoners. We hebben hierin veel geïnvesteerd en ook subsidie voor ontvangen. Het leverde twee bewogen weekeinden op, met vier uitverkochte voorstellingen. Het was een mooi samenzijn van alle bewoners, veel medewerkers en ouders. Er was ontroering en blijdschap. Dit mochten we delen met veel vrienden en bezoekers van buiten. In 2022 worden de plannen gesmeed om dit werken aan kunst en cultuur op een kleinschaligere manier ook in 2022 en daarna voort te zetten, in KleurRijk-ateliers.

Blick op Vooruit: Maart 2022

Daarnaast was opnieuw ons kwaliteitsprogramma Blick op Vooruit! leidend in het werken aan het verbeteren van de kwaliteit van onze zorg. Dit programma is een proces, dat inmiddels een fundament heeft opgeleverd waarop medewerkers én bewoners actief worden en initiatieven ontplooien om te werken aan verbeteringen. We zien de kernwaarden waar wij aan werken, ondanks en dankzij de coronacrisis, groeien. We werken aan open communicatie, vertrouwen, verantwoordelijkheid geven en verantwoordelijkheid nemen en aan veiligheid. Concreet heeft dat onder meer opgeleverd dat bewoners nu rondleidingen geven aan nieuwe medewerkers. Andere bewoners zijn een Q&A gestart over Wat is antroposofie, en weer een andere groep neemt initiatieven om te komen tot meer samenwerking tussen woningen, werkplaatsen en de nacht. Ook wordt gewerkt aan manieren om constructiever en gestructureerder te werken aan en met doelen uit de zorgplannen, en aan het ontwikkelen van instrumenten om de zorgcyclus beter te kunnen plannen.
Sinds september 2021 is de programmaleiding intern belegd en is afscheid genomen van de extern programmaleider. Dit bevordert het eigenaarschap in de organisatie en brengt het verbeterprogramma dichterbij. Aan het eind van 2021 wordt een belangrijke intentie van het programma steeds meer voelbaar: meer medewerkers nemen vanuit hun professie initiatief en nemen verantwoordelijkheid om bij te dragen aan verbeteringen voor bewoners.

Een derde belangrijke ontwikkeling die we in 2021 hebben kunnen doorvoeren is een nieuwe indeling van de werkplaatsen. De werkplaatsen hebben in 2020 hun visie geformuleerd. In deze visie zetten de werkplaatsen de beweging naar een steeds meer vraaggestuurd aanbod van werkplaatsen. Vanaf juni 2021 is een eerste uitwerking dat voor iedere bewoner opnieuw in beeld is gebracht (door persoonlijk begeleider, werkplaatsleider en/of verwant) hoe de ideale dagbesteding / werk voor de betreffende bewoner eruit zou zien. Daarbij is gekeken vanuit de behoefte en ontwikkelingsmogelijkheden van de bewoner. Dus niet in eerste instantie vanuit het beschikbare aanbod. Vanuit deze inventarisatie is een nieuwe indeling gemaakt van de werkplaatsen, die vanaf oktober 2021 van start is gegaan.

De aandacht voor kunst en cultuur is, naast KleurRijk, ook te zien in het kunstatelier dat plaatsvindt op Breidablick. Dit wordt voor een deel gerealiseerd met externe subsidie. Bewoners werken kunstzinnig, samen met en onder begeleiding van kunstenaars. Dit is in eerste instantie opgezet voor NAH-bewoners, maar is (en wordt in de toekomst nog meer) ook aangeboden aan andere doelgroepen, waarbij we met name ook de complexe zorg-groep graag kunstzinnige activiteiten willen aanbieden.