Innovatie

Afgelopen jaar is er overal binnen de Raphaelstichting in meer of mindere mate gewerkt aan innovatie. Innoveren is meebewegen, openstaan voor nieuwe kansen en mogelijkheden en deze kansen benutten en ontwikkelen. De Raphaëlstichting zal ook in 2022 initiatieven opnemen, uitproberen, laten groeien en tot bloei te brengen. Enkele voorbeelden van innovatie:

Nieuwe werkplaatsen
Zo zijn er in 2021 binnen de Raphaelstichting meerdere nieuwe werkplaatsen ontstaan. Iambe heeft door samenwerking met de gemeente Amsterdam een nieuwe locatie voor de textielwerkplaats gevonden aan het België Paviljoen in het Amstelpark. Scorlewald is met bakkerij Fermento in augustus 2021 een samenwerking gestart met “Gewoon bijzonder”, waardoor er meer aanbod is ontstaan voor dagbesteding.

Nieuwe beeldvormende cliëntbesprekingen
In 2021 is Rozemarijn begonnen met een nieuwe vorm van beeldvormende besprekingen waarin inlevend waarnemen en scenario-onderzoek centraal staan en waar ook ouders bij aanwezig zijn.
Hiermee worden teams direct geschoold in het vierledig mensbeeld en in de verschillende levensfasen. Door deze besprekingen te organiseren komen de medewerkers in een onderzoeks-houding in plaats van te werken vanuit instructies.

Ankerplaatsen
Door de gemeente Texel is een brede visie op maatschappelijke opvang ontwikkeld voor het eiland. Al enige jaren is de gemeente in overleg met maatschappelijke organisaties (GGD, Novalishoeve e.a.) over de opvang van een aantal kwetsbare dak- & thuislozen die voor veel overlast zorgen. Op dit moment is de samenwerking tussen gemeente, woningcorporatie, politie en de veiligheids- en zorgketen sterk. Daardoor kunnen veel problemen in een vroeg stadium worden gesignaleerd. Gezamenlijk zijn we gemotiveerd om een passend woonaanbod te realiseren, door het inrichten van een semipermanente locatie met toezicht en begeleiding (Ankerplaatsen), om tot een structurele oplossing voor de opvang van ernstig overlast gevende dak- en thuislozen op Texel te komen, waarbij uiterlijk 1 juli 2022 een definitieve Ankerplaats met drie units is gerealiseerd. Naar verwachting zal deze nieuwe voorziening een positief effect hebben op een aantal kwetsbare inwoners die momenteel begeleid worden door de Novalishoeve.

Buiten-gewoon-bewegen in de Tuunen
Vanaf de start van deze vernieuwende woonwijk is het concept van positieve gezondheid en positieve gezondheid en leefomgeving ingezet om een wijk te creëren met veerkrachtige en gezonde bewoners/cliënten. Deze holistische benadering die veel verder kijkt dan alleen de fysieke gezondheid is met name ook gericht op preventie.
Bewegen is belangrijk voor een goede fysieke en mentale gezondheid. Dit geldt in principe voor jong en oud en voor mensen met en zonder chronische ziekte of beperking. Hiernaast kunnen er mooie ontmoetingen en vriendschappen ontstaan door samen te sporten. Dit draagt bij aan meer sociale cohesie waardoor mensen sneller geneigd zijn elkaar bij te staan en te helpen.
Om mensen uit te nodigen meer te bewegen hebben we het plan uitgewerkt om een kleine trimbaan door de wijk heen te realiseren met 6 tot 8 toestellen van natuurlijke materialen. Naast dat er individueel gebruik gemaakt kan worden van deze trimbaan, is het plan om er ook wekelijks met een groep mensen te gaan sporten. Dit beweegmoment zal het karakter hebben van een bootcamp. De fondswerving voor dit project loopt en we verwachten dit in 2022 te kunnen realiseren.

Spraakgestuurd rapporteren
In de kaderbrief 2022 is een van de speerpunten het verminderen van de werkdruk van de zorgmedewerkers. Daarnaast is een veel gehoorde klacht in de zorg dat er te veel achter de computer moet worden gewerkt. Ook de continuïteit van het rapporteren kan potentieel verbeterd worden, hetgeen invloed heeft op de kwaliteit van de zorgplan cyclus.
Hierom hebben we dit jaar voorgenomen om te onderzoeken of spraakrapportage kan bijdragen aan het sneller, gemakkelijker en toegankelijker maken van rapportages in het cliëntdossier. Sneller, omdat inspreken uiteindelijk sneller is dan typen. Gemakkelijker en toegankelijker, omdat er bijvoorbeeld met een telefoon direct op de werkvloer kan worden ingesproken en hiervoor geen typvaardigheid voor nodig is.
In 2021 is een eerste verkenning gedaan bij locaties van de Novalishoeve, Rozemarijn, Rudolf Steiner Zorg en hebben ook ambulante medewerkers getest met het rapporteren middels spraak. Tijdens deze eerste pilot is veel ervaring, maar is het project nog niet echt van de grond gekomen. Dit heeft voor een groot deel te maken met de apparatuur en de gebruikte applicatie. Dit gaan we in 2022 verder oppakken en zal er ook een definitief besluit genomen worden of deze techniek de investering waar is, of niet.

Beeldbellen en Zoom
Door Corona werd meer gebruik gemaakt van beeldbellen met verwanten en nog steeds wordt dit ingezet. Het geeft voor diverse bewoners extra en nieuwe mogelijkheden in het contact met verwanten. ZOOM wordt dikwijls ingezet door medewerkers om snel en effectief te kunnen overleggen en dat geeft in bepaalde situaties extra slagvaardigheid. Maar ook sommige cliënten blijken hier goed mee om te kunnen gaan en krijgen hierdoor extra mogelijkheden voor contact-op-afstand.

Leer Management Systeem
Op Midgard wordt bijvoorbeeld een pilot gedraaid met een Leer Management Systeem (LMS), wat een groot aanbod heeft aan digitale leeromgeving.

Digitaal medicatie aftekenen
Op enkele locaties wordt er gewerkt aan elektronisch voorschrijven en digitaal aftekenen van medicatie (zie voor meer informatie hoofdstuk 3C5).

Slimme incontinentie
In 2022 zal gestart worden met het project slimme incontinentie.