Cliëntervaringsonderzoek

Een terug- en een vooruitblik op het cliëntervaringsonderzoek
Cliëntervaringen worden bij de Raphaëlstichting op twee manieren onderzocht:

• Eén keer in de drie jaar wordt een groot cliëntervaringsonderzoek gehouden door een instrument uit de waaier van de VGN. De Raphaëlstichting gebruikt hiervoor het instrument van de LSR. Het cliëntervaringsonderzoek van de LSR heeft in 2019 plaatsgevonden.
  • Jaarlijks wordt in de zorgplancyclus een zestal vragen gesteld om erachter te komen hoe tevreden de cliënt is, hoe veilig en gezond hij/zij zich voelt.

Vooruitblik
Voordat we terugblikken op hoe het afgelopen jaar gewerkt is aan de verbeterpunten van het cliëntervaringsonderzoek van 2019, blikken we kort vooruit. Vanaf april 2022 vindt het nieuwe cliëntervaringsonderzoek plaats. Wij willen graag weten wat cliënten, dagbesteders en deelnemers vinden van de zorg, begeleiding en behandeling die ze krijgen bij de instellingen van de Raphaëlstichting. Wat gaat goed, wat kan beter en wat is slecht?

Dit gaan we vragen aan álle cliënten, want iedereen moet kunnen meedoen en ieders mening is belangrijk. Als een cliënt zijn ervaringen niet of moeilijk kan uiten, vragen we het aan mensen die ze het meest nabij staan. Bijvoorbeeld aan hun familieleden of wettelijk vertegenwoordigers.

Het cliëntervaringsonderzoek wordt wederom door de externe en onafhankelijke partij LSR gedaan. Wij vinden het belangrijk dat we goed luisteren naar de cliënten en dat cliënten zich gehoord voelen. Daarom heeft de cliëntenraad van de Raphaëlstichting meegedacht over de vragen en zelf nog een paar vragen toegevoegd. De vragenlijsten gaan over onderwerpen als:
– de woonsituatie, werkplaats, dagbesteding
– inspraak/zeggenschap
– veiligheid
– contact met de begeleiding
– scholing en ontwikkeling
– kwaliteit van de begeleiding

Vooralsnog houdt de Raphaëlstichting elke drie jaar een cliëntervaringsonderzoek. Het streven is dat 80% van de cliënten hieraan in 2022 deelneemt. Tegelijkertijd wordt er onderzocht hoe wij van deze driejaarlijkse uitvraag kunnen overstappen naar een continue dialoog over de kwaliteit van zorg met gebruikmaking van een officieel instrument. Dit vraagt om implementatie van een cliëntervaringsonderzoekinstrument in de zorgplancyclus, zodat tenminste twee keer per jaar ervaringen, afspraken en doelen met de cliënt geëvalueerd en bijgesteld kunnen worden.

Wat is er afgelopen jaar gebeurd met de verbeterpunten uit het vorige cliëntervaringsonderzoek?

In 2019 heeft het cliëntervaringsonderzoek plaatsgevonden binnen de Raphaëlstichting en daaruit zijn verbeterpunten en verbeterplannen voortgekomen. Veiligheidsbeleving op de groep, zeggenschap over het eigen leven en het eten op de woonlocatie zijn verbeterpunten die zijn opgepakt, waarover wij ook in eerdere kwaliteitsrapporten hebben bericht. In 2021 zijn de volgende activiteiten ontplooit:

Veiligheidsbeleving op de groep
Dit thema laat zich vertalen in individuele thema’s van cliënten, zoals eenzaamheid of bang zijn, prettig voelen bij medewerkers, veiligheid en persoonlijke wensen. Meerdere locaties hebben aandacht gehad voor deze thema’s. In onderstaand voorbeeld wordt duidelijk hoe Breidablick hieraan werkt:
“Door deze punten te bespreken in de teams is bij medewerkers het bewustzijn hiervoor versterkt waardoor dit waar mogelijk op maat kon worden opgepakt” Daarnaast zijn op alle locaties de individuele uitkomsten van het cliëntervaringsonderzoek van 2019 ook in 2021 meegenomen in de individuele evaluatie en zorgplannen.

Zeggenschap over het eigen leven
Op meerdere locaties stond het leren van nieuwe dingen voor de cliënt centraal. Bij Iambe is er op alle werkplaatsen gewerkt aan het leren van nieuwe dingen op groepsniveau. Er is gecommuniceerd en overleg geweest over veranderingen en activiteiten op de groep. Op Breidablick was hier aandacht voor door het inventariseren van de behoeften en wensen van cliënten met betrekking tot de dagbesteding of werkplaats. “Bewoners met specifieke wensen op dit punt konden worden ingedeeld op een andere werkplaats. Hier kunnen zij nieuwe dingen leren.”.

Het eten op de woonlocatie
Er is op verschillende locaties gewerkt aan de kwaliteit van het eten op de woonlocatie. Op Breidablick is het initiatief ontstaan tot het vormen van een voedingsgroep. Bewoners en medewerkers werken samen aan een eigentijdse visie op voeding in een antroposofische instelling. De groep hoopt in 2022 te kunnen starten. Rudolf Steiner Zorg is op één locatie begonnen met het samen met de bewoners vers bereiden van de warme maaltijd op de afdeling.