Jaarverslag CCR-C (Centrale Cliëntenraad Cliënten) 2023

Aan- en aftreden leden van de raad en coaches:
Er hebben enkele wijzigingen plaatsgevonden binnen de Centrale Cliëntenraad Cliënten (CCR-C), waaronder het aftreden van enkele leden en het toetreden van nieuwe leden, alsook de betreurenswaardige melding van een overlijden en een langdurige afwezigheid wegens ziekte.

Bezoek:
Frauke Wessel van de Raad van Toezicht heeft de laatste vergadering bijgewoond, ter vervanging van Mascha ten Bruggencate. Ook Rob van Dam was aanwezig; hij is voorzitter van de Raad van Toezicht. Virginia Doelwijt is de nieuwe voorzitter van de CCR-V, en Frank Licher is de contactpersoon voor de CCR-C geworden, vanuit de verwantenraad. Ruby Bijman heeft gesproken over duurzaamheid en David Borghouts over scholing. Elke maand was er iemand van de Raad van Bestuur aanwezig om zaken toe te lichten en adviezen in ontvangst te nemen.

Ontwikkelingen en scholing in de raad:
Dit jaar hebben de leden van de raad geen opleiding gevolgd. Volgend jaar zullen we hier meer aandacht aan besteden. De bijeenkomsten met de CCR-V bevatten wel leerzame elementen. Op advies van de raad is een cursus ontwikkeld voor het opleiden van cliëntobservatoren voor beelden van kwaliteit. Twee leden van de CCR-C hebben zich aangemeld en de opleiding gevolgd.

Samenwerking CCR-V (Centrale Cliëntenraad Verwanten):
De eerste gezamenlijke vergadering ging over het bereiken van de achterban en het bewustzijn dat men als raadslid de gehele groep cliënten/verwanten vertegenwoordigt. Er is geïnventariseerd hoe de zaken op de diverse locaties lopen en hoe deze verbeterd kunnen worden. Op Breidablick zijn taakhouders inspraak en zeggenschap aangesteld, die fungeren als bruggenbouwers tussen de groepen en de raad. Deze constructie wordt positief beoordeeld en zou ook voor Midgard en Scorlewald een goede optie kunnen zijn.

De tweede gezamenlijke vergadering focuste op klachten en de cliëntvertrouwenspersoon, en hoe inspraak georganiseerd kan worden. Besproken is wanneer men zich tot een cliëntvertrouwenspersoon wendt, hoe een klacht ingediend wordt en hoe de procedure verloopt. Het belang van de impact van klachten/onvrede/feedback op de begeleiding en behandeling werd benadrukt, ongeacht de relatie met de persoonlijk begeleider of teamleider. Er zijn verschillende vormen van inspraak voorgesteld, zoals informatiebijeenkomsten en ideeënbussen.

Daarnaast hebben de twee gezamenlijke vergaderingen bijgedragen aan de versterking van de samenwerking tussen de twee raden, door onder aan de notulen een vraag en tegelijk een antwoord aan de andere raad te stellen.

Contact met lokale raden:
De leden van de raad blijven door de coaches van de diverse locaties van de Raphaëlstichting op de hoogte van lokale ontwikkelingen.

Ongevraagd advies:
– Prokkelen: de leden van de raad waren enthousiast over het idee van prokkelen en hebben de Raphaëlstichting aangemoedigd hieraan deel te nemen.
– Toegang tot digitale middelen: er is zorg geuit over onvoldoende toegang tot belangrijke informatie voor cliënten. Er wordt voorgesteld dat raadsleden zelf digitale middelen gaan gebruiken, maar er moet meer gebeuren op de groepen.

Adviesaanvragen:
– Naar aanleiding van het kwaliteitsrapport 2021/2022 heeft de cliëntenraad geadviseerd om scholing voor cliënten te onderzoeken en aan te bieden. David Borghouts werkt hieraan en presenteert de resultaten in 2024.
– Samen Vooruit!: Adviezen zijn doorgegeven aan de CCR-V, en de raad is hierover geïnformeerd.
– Rudolf Steiner Zorg: doorgegeven aan de CCR-V.

Instemmingsaanvragen:
– Indexering van tarieven voor extra diensten van de Raphaëlstichting.
– Overige onderwerpen die binnen de CCR-C besproken zijn, omvatten het kwaliteitsverslag, het meerjarenbeleidsplan, het jaarplan, evaluatie van de samenwerking, scholing voor cliënten en het 50-jarig jubileum.