Passende Zorg bij de Raphaëlstichting

De Raphaëlstichting kan zich verder ontwikkelen in het leveren van Passende- en Persoonsgerichte zorg. Dit vraagt om een transformatie van ons denken en handelen.

Ook vanuit het Integraal Zorg Akkoord en onze afspraken met de zorgkantoren wordt het meer leveren van Passende Zorg ook gezien als één van de oplossingen voor toekomstige uitdagingen zoals onder andere de afname van het aantal beschikbare medewerkers. Door te werken aan Passende-/Persoonsgerichte zorg bereiken we ook: Het vergroten van de inclusie van cliënten, het verhogen van de zelfstandigheid door het aanleren van praktische vaardigheden en/of het gebruik van ondersteunende technologie. Daarnaast leidt het tot een besparing op de inzet van zorgprofessionals en maakt het de zorg flexibeler in het op- en afschalen naar de behoefte van de cliënt.

Actieplan

Vijf uitnodigende vragen tijdens de zorgplanbespreking

In 2024 starten wij met het meerjarenproject Passende Zorg. Dit betekent dat we onze zorg nauwkeurig gaan afstemmen op de werkelijke behoeften van onze cliënten en overbodige zorg vermijden. We letten daarbij goed op wat elke cliënt belangrijk vindt.
Het idee is dat we passende zorg onderdeel maken van onze zorgplancyclus. Tijdens de jaarlijkse zorgplanbespreking worden er in de driehoek afspraken gemaakt over passende zorg. We vragen:

1. Wat is voor jou belangrijk, wat kun en wil je zelf doen?
  2. Wat wil en kun je nog leren?
  3. Hoe kan technologie jou helpen?
  4. Wat kunnen mensen uit jouw eigen netwerk doen, zoals familie, vrienden en vrijwilligers?
  5. En wat verwacht je van de medewerkers?

We gaan in 2024 starten met een pilot (waarschijnlijk op Breidablick).

Veranderen: samen op weg…

We erkennen dat veranderen meer is dan het volgen van een projectplan en dat veranderingen niet volledig maakbaar zijn, maar dat we moeten ‘surfen’ op de golven van verandering die zich voordoen. Dit vraagt om flexibiliteit, lezen van de situatie, en timing. We zullen alle betrokkenen stimuleren om hun persoonlijke drijfveren en inspiratie te verkennen en in te zetten.

Randvoorwaarden
Uit onderzoek weten we dat om betrokkenen mee te krijgen het volgende van groot belang is:

1. Men weet waarvoor men het doet (visie / weten).
  2. Men ziet dat anderen het kunnen en dus dat het haalbaar is (willen).
  3. Men wordt toegerust en ondersteund om hieraan bij te dragen (kunnen).

Concreet betekent dit onder andere:

• Vertrekken vanuit onze eigen missie en visie.
  • Een sociale strategie op ‘Samendoen en meedoen’, én een plan vanuit leren&ontwikkelen ten behoeve van de mindset van alle betrokkenen: medewerkers, verwanten en cliënten. Misschien kan onze grote kracht op het gebied van kunst en cultuur hier aan bijdragen.
  • Goede voorbeelden van andere zorgaanbieders omarmen en samen met andere partijen optrekken.
  • Samenspraak organiseren op de locaties met medewerkers, cliënten en verwanten.
  • Initiatiefgroep Informele Zorg in het leven roepen.
  • Werkgroep De Driehoek met deze thematiek verbinden.
  • Randvoorwaarden human resources en een visie en kaders voor het omgaan met inzet van informele zorg.
  • Randvoorwaarden voor goede implementatie van ondersteunende technologieën en innovaties.
  • Voor GGZ en Ambulante zorg vraagt ‘Passende Zorg’ een eigen aanpak en programma.

Definities:

• Passende zorg heeft een focus op de persoon en niet op de beperking. Het gaat bij Passende Zorg om de juiste doelmatige zorg die meerwaarde heeft voor de cliënt, samen tot stand komt met cliënt, op het juiste moment en op de juiste plaats door de juiste zorgverlener.
  • Passende Zorg is wat ons betreft ook Persoonsgerichte zorg. Persoonsgerichte zorg erkent dat mensen experts zijn in hun eigen leven en streeft ernaar om zorg te leveren die is afgestemd op hun individuele behoeften en levensdoelen.

Animatievideo VGN voor begeleiders: Passende zorg en een betekenisvol leven