Wonen – volwassenen
    In het wonen ontmoeten we ook het netwerk van de bewoners met open armen. Samen zorgen we in goed overleg voor een veilige en huiselijke sfeer, voor een echt thuis.

De meeste woonhuizen bieden plaats aan meerdere groepen, waarbij elke bewoner beschikt over een eigen slaapkamer. In de groepen zijn veel verschillende bewoners; de een is meer hulpbehoevend, terwijl de ander goed in staat is een helpende hand te bieden. De groepen zijn ook op een andere manier gevarieerd: er wonen zowel mannen als vrouwen, met verschil in leeftijd en zorgvraag.

Elk huis heeft een eigen identiteit die in hoge mate wordt bepaald door de mensen die er leven. In het wonen streven we het normale dagelijkse leven na; een goede afwisseling van in- en ontspanning. Samen het huishouden doen en zorgen voor elkaar, maar ook privacy en de ruimte om jezelf te zijn. Hierdoor kunnen onze bewoners zich ontwikkelen.

Rondom het middenplein van Midgard staan vier woonhuizen en aan de rand van het terrein nog een huis. In ieder huis wonen drie of vier groepen van zes tot negen bewoners.

Wonen – kinderen en jongvolwassenen
    Kinderen wonen op Midgard in een kinderen- of jongerengroep. Voor het 23e jaar wordt een volwassen vervolggroep gezocht. Er zijn woongroepen voor kinderen op het terrein van de instelling, te weten: Elfgard en de Daniëlgroep.

Logeren voor kinderen
    Soms heb je als ouder of verzorger van een kind met een verstandelijke of ernstig meervoudige beperking even een adempauze nodig.
Wij kunnen de zorg tijdelijk van u overnemen. Uw kind kan dan in het weekend logeren in de Sarahgroep op Midgard. Hij/zij kan daar van vrijdagmiddag 17.00 uur tot zondagmiddag 17.00 uur terecht.
    Als uw kind op Midgard logeert komt het even in een andere, maar toch vertrouwde veilige en huiselijke omgeving.  Logeren kan een weekend, doordeweeks of in de vakantie.

Dagprogramma
    In de Sarah-groep werken we met een team van professionele begeleiders. Zij weten hoe ze uw kind een leuke tijd bezorgen. Ze zijn opgeleid in het begeleiden van een kind met een ontwikkelingsprobleem. Begeleiders spreken de kinderen altijd op een positieve manier aan.

Iedere dag zorgen zij voor een leuk programma. Daarbij houden we rekening met wat uw kind wil en kan. Op het autoluwe terrein van Midgard is van alles te doen, zo is er een zwembad een prachtige speeltuin met speelkasteel, een kinderboerderij, een ruimte met een tovertafel en de binnen en buiten speelruimte van het KDC de Appelboom staan tot onze beschikking. De maaltijden worden bereid met biologisch (-dynamische) producten.
    Misschien heeft uw kind specifieke begeleiding of verzorging nodig. Bespreek met ons of wij die kunnen bieden. Het moet namelijk wel passen binnen het dagprogramma en de mogelijkheden van het team.

Voor wie?
    Kinderen (en jongvolwassenenen) van 0-23 jaar kunnen bij ons logeren hiervoor heeft uw kind een indicatie nodig vanuit de wet langdurige zorg (WLZ) of WMO. Op grond van deze indicatie krijgt u financiering in de vorm van een PGB (Persoonsgebonden Budget) of ZIN (Zorg in Natura) om verblijf te bekostigen.
    Op de Sarahgroep is ruimte voor kinderen met een ZZP 5 of hoger. Er logeren maximaal vier kinderen in een groep ieder kind heeft een eigen kamer. We hebben tilliften, uw kind is dus ook welkom als hij/zij in een rolstoel zit.

Wat zijn de kosten?
    De geleverde zorg wordt geheel vergoed vanuit het PGB of ZIN. Er wordt een kleine extra vergoeding gevraagd voor uitstapjes in de weekenden en vakanties.

Logeerafspraken worden voor een periode van een half jaar ingepland. Die afspraken worden vastgelegd in een contract. Voor de vakantieperiode worden een aparte afspraken gemaakt.

Waar?
    Midgard is een woon- en werkgemeenschap waar meer dan 100 jongeren en volwassenen met een verstandelijke beperking wonen, naar het KDC gaan, werken en een bloeiend gemeenschapsleven onderhouden.
    Er zijn kleine woongroepen. De meeste huizen zijn gegroepeerd rond het centraal gelegen plein. De werkplaatsen zijn verspreid over het grote en mooie terrein.
    De Sarahgroep ligt op het terrein van Midgard, naast de twee kindergroepen die Midgard heeft. De ingang ligt aan de Regenboog 50 1747 GW Tuitjenhorn.

Hoe aanmelden?
    Aanmelden voor logeren op Midgard kan door de zorgvraag in het kort te formuleren op ons aanmeldformulier.
    Voor vragen of toelichting kunt u bellen met de centrale zorgbemiddeling van de Raphaëlstichting
    Ook als u op de wachtlijst staat en er zijn wijzigingen in de zorgvraag, kunt u dit hier doorgeven.

Zorgbemiddeling is gevestigd op het Centraal Bureau van de Raphaëlstichting.

Tel:  085 – 210 01 06
    Email: zorgbemiddeling@raphaelstichting.nl