Aanschaf van Kleding
U koopt en betaalt zelf uw kleding en schoenen. In een aantal woonvormen (waaronder meestal in een groepswoning), moet de kleding voorzien zijn van uw naam en de naam van de locatie. Vervanging van zoekgeraakte, niet-gelabelde kleding is voor eigen risico en dus voor eigen rekening.

Als u bij de Raphaëlstichting dagbesteding heeft en daarvoor werkkleding, werkschoenen of andere zaken nodig heeft (bijvoorbeeld uit veiligheidsoogpunt), dan krijgt u deze van de locatie. Het wassen van deze werkkleding betaalt de locatie. De leidinggevende van de locatie bepaalt of vervanging noodzakelijk is. De werkkleding, werkschoenen of andere zaken blijven eigendom van de locatie.

Aanschaf van Linnengoed
Linnengoed, zoals lakens, dekbedden, dekbedovertrekken, handdoeken en keukendoeken wordt door de locatie ter beschikking gesteld en is niet persoonsgebonden. U kunt ook zelf uw linnengoed kopen. De kosten van aanschaf en labelen betaalt u dan zelf.

Wassen, drogen en strijken en kleding
Kosten voor het wassen, stomen, drogen en strijken van uw kleding betaalt u zelf. De Raphaëlstichting biedt een aantal mogelijkheden om dit tegen vergoeding voor u te laten doen.* Per locatie kunnen de mogelijkheden die u heeft om de was te laten verzorgen verschillen. De Raphaëlstichting ziet het als haar taak om (in overleg met de cliëntenraad) de waskosten voor de cliënten zo laag mogelijk te houden.

Wanneer uw kleding extra vaak moet worden gewassen vanwege uw beperking betaalt de locatie in dat geval de kosten voor de extra wasbeurten. Hiervan is sprake als meer dan één maal per dag onderkleding, overhemden en shirts moet worden gewassen, of als de bovenkleding dagelijks moet worden gewassen, omdat de kleding daadwerkelijk is verontreinigd. Het gaat daarbij om een structureel verhoogde wasfrequentie. Het gaat nadrukkelijk niet om eenmalige ‘ongelukjes’ of het in de was doen zónder dat de kleding daadwerkelijk is verontreinigd.

* Indien het besteedbaar inkomen (zakgeld) van de cliënt door de bijdrage in de waskosten onder de € 304,00 per maand komt, kan de locatie een lagere bijdrage per maand voor waskosten afspreken. Daarnaast mag de cliënt een eigen vermogen hebben van maximaal € 5.000,00 (= drempelbedrag).
Bij de berekening van het besteedbaar inkomen wordt rekening gehouden met het netto inkomen, de eigen bijdrage, de premie basisverzekering en de eventuele zorgtoeslag. Indien u denkt in aanmerking te komen voor een gereduceerd tarief, kunt u dit bespreken met de cliënt-administratie van de locatie.

Wassen van Linnengoed (Platgoed)
Het wassen van linnengoed (beddengoed, dekbedhoezen, handdoeken, washandjes etc.) komt voor rekening van de locatie. Dat geldt ook voor de meerkosten als het wasgoed door iemands beperking bijvoorbeeld extra snel vuil wordt.

Verstellen en herstellen kleding
Verstellen en herstellen van uw kleding betaalt u zelf. Eventuele meerkosten vanwege de beperking zijn voor rekening van de locatie van de Raphaëlstichting. Dat geldt ook voor het herstel van kleding die de locatie verstrekte.

Labelen van kleding
Uw kleding dient voorzien te zijn van uw naam en de locatie waar u woont. Voor het labelen van uw kleding wordt eenmalig een bedrag in rekening gebracht door de locatie.

Beschadiging of kwijtraken van kleding
Ondanks zorgvuldig handelen, kan het voorkomen dat gelabelde was kwijtraakt of beschadigt tijdens de was. De locatie van de Raphaëlstichting zal deze kleding aan u vergoeden.

Overzicht

Product of dienst Wie betaalt wat?
Aanschaf kleding en schoeisel Betaalt u zelf
Aanschaf beddengoed, handdoeken Betaalt de locatie
Werkkleding, werkschoenen of andere zaken die nodig zijn (bijvoorbeeld uit veiligheidsoogpunt) Betaalt de locatie
Linnengoed (platgoed) Betaalt de locatie
Kleding labelen U betaalt hiervoor een vergoeding zoals deze is afgesproken met de cliëntenraad van de locatie waar u woont. Dit bedrag staat ook op de website van de locatie.
Wasverzorging compleet door locatie Raphaëlstichting (niet alle locaties bieden deze dienst aan, het alternatief is dan uitbesteding aan een wasserij)

(Wassen, drogen, en strijken van de kleding. Tevens logistieke kosten voor het sorteren van de was, het in en uit de machine halen, in de droger doen of ophangen van de kleding, strijken, opvouwen en weer sorteren van de kleding naar cliënt. Stomen maakt geen onderdeel uit van de wasverzorging compleet)

Wasverzorging uitbesteden aan een externe wasserij Betaalt u zelf.
Werkelijk gemaakte kosten
Wassen door medewerkers met gebruik van uw wasapparatuur U betaalt hiervoor een vergoeding zoals deze is afgesproken met de cliëntenraad van de locatie waar u woont. Dit bedrag staat ook op de website van de locatie.
U wast zelf met gebruik van wasapparatuur en wasmiddel van locatie Raphaëlstichting U betaalt hiervoor een vergoeding zoals deze is afgesproken met de cliëntenraad van de locatie waar u woont. Dit bedrag staat ook op de website van de locatie.
U wast zelf met eigen wasmiddel en eigen wasapparatuur (thuis of op locatie) Betaalt u zelf
Extra waskosten door aandoening of ziekte Betaalt de locatie