Achtergrond

Letterlijk en figuurlijk is de afstand tussen Rudolf Steiner Zorg en de Raphaëlstichting groot. Dit in combinatie met het financiële vraagstuk, ligt ten grondslag aan de strategie van de Raphaëlstichting om zich te willen concentreren op het Noord-Hollandse.

De financiële resultaten en de huisvesting zijn al langere tijd niet meer toekomstbestendig in de huidige constructie. Om beide zorgvormen (VG en ouderenzorg) duurzaam te borgen, is goede inbedding in de stad Den Haag steeds belangrijker. Zowel om de kwaliteit van zorg, keuzevrijheid voor de cliënt als om het arbeidsmarktvraagstuk goed te houden of te maken.
Het besluit om te onderzoeken op welke wijze de zorg voor onze cliënten bij Rudolf Steiner Zorg door andere zorgorganisaties kan worden voortgezet, zorgt allereerst voor borging van kwaliteit van zorg bij Rudolf Steiner Zorg. Tegelijkertijd draagt dit bij om op lange termijn de antroposofische zorg van de Raphaëlstichting in Noord-Holland te kunnen continueren.

Zorgorganisatie Lievegoed heeft in april 2022 haar interesse getoond om de gehandicaptenzorgactiviteiten (VG-zorg) van Rudolf Steiner Zorg te continueren. Daarom heeft Lievegoed een intentieverklaring met ons getekend. Dit is het startsein geweest om ons beter te leren kennen en te ontdekken of en welke mogelijkheden er voor Lievegoed liggen om de VG-zorgactiviteiten te continueren, met behoud van het antroposofische karakter. Inmiddels hebben we vanuit de medezeggenschap positief advies ontvangen. Momenteel worden de laatste formele voorbereidingen getroffen voor de overname.

Lievegoed is een organisatie met een rijke antroposofische traditie. Zij is er voor kinderen en volwassenen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking, niet aangeboren hersenletsel en mensen met problemen op het gebied van psychiatrie en/of verslaving. Net als de Raphaëlstichting heeft Lievegoed de antroposofie als inspiratiebron.

Lievegoed biedt in Den Haag al zorg aan jeugd. Lievegoed ziet kansen voor uitbreiding van hun antroposofische aanbod van zorg in Den Haag, wat goed past in hun strategie.
Zorgorganisatie Haagse Wijk- en Woonzorg (HWW zorg) heeft de ouderenzorgactiviteiten van Rudolf Steiner Zorg overgenomen. De bewoners verhuisden in de eerste week van maart 2024 naar de locatie Houtwijk. Sinds 6 maart zijn die locaties officieel onderdeel van HWW zorg. Ook zorgmedewerkers en paramedici verhuisden mee met cliënten naar de locatie Houtwijk.

Medewerkers

Uiteraard volgen wij de wet- en regelgeving die van toepassing is. Contractuele afspraken en arbeidsvoorwaarden van de medewerkers in loondienst worden overgenomen door de nieuwe werkgever.
Er zijn er twee ingericht ‘randvoorwaarden’ en ‘identiteit’. De deelnemende collega’s zijn over deze onderwerpen met elkaar in gesprek. Zo wordt in de werkgroep identiteit de spirituele kant met elkaar besproken. Onder andere hele praktische spirituele vragen, zoals: ‘hoe ga je om met iemand die sterft’? ‘Hoe kunnen we de vieringen blijven vervolgen?’,‘Hoe zorgen wij voor Biologische Dynamische voeding?’ en ‘Hoe kunnen we tijd houden voor inwrijvingen?’ Met deze en andere aandachtspunten Zij blijft de kennis en de antroposofie op de nieuwe locatie behouden en werken we aan en bloeiende antroposofische afdelingen.

Lievegoed vindt het belangrijk dat medewerkers zich kunnen ontwikkelen. In overleg met de leidinggevende gaan medewerkers op zoek naar wat iemand nodig heeft om zich verder te ontwikkelen.

Ook zijn er verschillende ontwikkelingsmogelijkheden op MBO, HBO en WO+ niveau om te leren over de antroposofische visie op mens en gezondheid. We werken daarvoor samen met erkende antroposofische opleiders als AAG (Academie antroposofische gezondheidszorg) en Scillz.

De medezeggenschap is wettelijk geregeld in de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen. De cliëntenraad behartigt de gemeenschappelijke belangen van bewoners en cliënten dagbesteding op de locaties van Rudolf Steiner Zorg. De Cliëntenraad adviseert gevraagd en ongevraagd over zaken die betrekking hebben op de organisatie en de activiteiten op de locaties van Rudolf Steiner Zorg. De ondernemingsraad doet dit voor de medewerkers.

Wij hebben van de lokale cliëntenraad, centrale cliëntenraad, lokale ondernemingsraad en centrale ondernemingsraad een positief advies ontvangen.