De overlegvergadering van de Cliëntenraad van Midgard bestaat uit twee delen: eerst bespreken de verwanten allerlei onderwerpen met de directeur, en daarna komt een afvaardiging van de Rebellen (in feite het cliëntendeel van de Cliëntenraad) erbij.

We vroegen naar hun ervaringen in Corona-tijd. Pascal en Matthijs vertelden dat ze veel leuke dingen misten. En we zagen en voelden tranen van verdriet: niet meer naar je vader en moeder, niet meer naar je gewone werk, geen muziek en dans samen, niet meer naar het zwembad in Schagen… De Corona-beperkingen zijn voor niemand leuk, maar voor bewoners van een instelling wel extra zwaar.

Samen – verwanten, cliënten en directeur – gingen we op zoek naar wat wél kan, bijvoorbeeld een manier om wél muziek en dans samen te beleven, en wél te zwemmen. In je eigen “bubbel” zou dat toch moeten kunnen lukken? Stel je voor dat je afspreekt dat je vrienden en vriendinnen tegelijk met jullie dansen en muziek luisteren? En dat je elkaar via de video ziet? En zouden we het zwembadje van Midgard niet kunnen gebruiken met je eigen huisbubbel? ’s Avonds en in het weekend is er vast en zeker geen therapie!

En het resultaat: het is gelukt! De goede ervaringen zijn nu een voorbeeld voor andere groepen! Samen op zoek naar wat wél kan! En wéér zagen en voelden we tranen, maar nu van ontroering.

Henk Veerman, als verwant verbonden aan de cliëntenraad van Midgard en de CCR-V