De Raphaëlstichting biedt zorg aan mensen met een verstandelijke beperking. Zij is daarnaast actief in de psychiatrie en verpleeghuiszorg. Er werken 1400 medewerkers op diverse locaties in Noord- en Zuid-Holland voor 1200 cliënten van alle leeftijden.

Wij laten ons inspireren door de antroposofische visie die de individuele ontwikkeling van cliënt en medewerker in gelijkwaardigheid en wederkerigheid vooropstelt. Binnen een intensief gemeenschapsleven is er veel aandacht voor kunst en cultuur. Het centraal bureau is gevestigd in Schoorl.

De instellingen die deel uitmaken van de Raphaëlstichting zijn Scorlewald (Schoorl), Midgard (Tuitjenhorn), Breidablick (Middenbeemster), Rozemarijn (Haarlem), Queeste (Alkmaar), Rudolf Steiner Zorg (Den Haag), Iambe (Amsterdam) en Novalishoeve (Texel).
Zij zijn in hoge mate zelfstandig. Ze hebben hun eigen organisatievorm, hun eigen inspiratiebron en hun eigen vriendenstichting. Ze zijn verantwoordelijk voor hun eigen bedrijfsvoering op basis van een vastgesteld budget.

De instellingen hebben tegelijk een deel van hun taken en bevoegdheden overgedragen aan de Raphaëlstichting. Zij maken daardoor een gezamenlijke regie en een overkoepelend beleid mogelijk. Het stichtingsbestuur kan slagvaardig en flexibel inspelen op veranderingen in de sector en in de wet- en regelgeving.

De instellingen zijn allen HKZ-gecertificeerd.