Nieuwe – tijdelijke – locatie voor De Brug (Den Haag)

Nieuwe tijdelijke locatie voor de Brug
Lichter, ruimer en groener.

De Lozerhof is een zes verdiepingen tellend gebouw aan de rand van Den Haag. De Brug is gevestigd op de vijfde verdieping.
Het gaat om een tijdelijk onderdak in afwachting van de nieuwbouw. Volgens planning zal medio mei 2019 de nieuwbouw waar alle afdelingen van Rudolf Steiner Zorg in worden ondergebracht, gereed zijn.

Anouk (teamleider op De Brug): “Dit bleek de enige locatie in Den Haag waar plaats was voor alle bewoners. En dat was wat we graag wilden: een plek waar we (bewoners én medewerkers) bij elkaar zouden kunnen blijven. Het is een fijne locatie met veel voordelen. Het is veel lichter en oogt veel ruimer dan de Medemblikstraat waar we hiervoor zaten. En… we hebben een mooie tuin waar we in terecht kunnen, met kippen en een bewegingsparcours.
Groot voordeel is dat je op deze verdieping een rondje kan lopen. Dat geeft bewoners rust. Bij de Medemblikstraat was een einde aan de gang en dat gaf voor sommigen een opgesloten gevoel, en ook dat er een uitgang was waardoor je naar huis kon.
Nadeel is dat er hier niet op elke kamer een sanitaire voorziening is. Dat heeft in het begin ook wel tot verwarring geleid, zeker als je de gang over moet steken om er te komen. Nu begint men daar wel aan te wennen. Maar … dit nadeel weegt niet op tegen de voordelen.”

De Brug_Anouk en Roos
Anouk met bewoonster Roos

Interne opleiding
“We hadden de laatste tijd veel wisselingen in het vaste team, waardoor je afhankelijker wordt van ZZP-ers. Gelukkig zitten we nou in rustiger vaarwater en is er meer stabiliteit.
Omdat het in deze tijd niet makkelijk is goed gekwalificeerd personeel te vinden (en te behouden), starten we in september met een interne opleiding. Verzorgenden IG-ers worden via een verkort traject opgeleid tot SPW-ers en SPW-ers kunnen een diploma Verzorgende 3 IG behalen. Dat werkt aan twee kanten: je verhoogt de kwaliteit van je medewerkers én voor kandidaten die overwegen bij ons te solliciteren, is het een interessante optie.”

Roos komt erbij zitten. Roos woont al heel wat jaren op De Brug. Zij is blij met de nieuwe locatie. Vooral over de tuin is ze te spreken. Want daar rookt ze het liefst haar sigaretje. Over de verhuizing zegt ze: “Ik had me voorgenomen om het eerst aan te kijken voor er iets over te zeggen. En ja… het is meegevallen. Je hebt meer ruimte. En er is veel groen. Ik ga elke dag naar buiten, dus dat is erg fijn.”