Een stageplek aan het IJ voor Sammie Joe

“Vooral als de pont aankomt, dan is het soms echt heel druk!”

Je zou er maar werken. Een leuke bakkerswinkel waar heerlijke koffie wordt geschonken op een van de hipste plekken van Amsterdam; het terrein van de voormalige NDSM werf met een schitterend uitzicht op het IJ.
Aan klanten geen gebrek, want elk kwartier – als de pont vanuit het Centraal Station Amsterdam aankomt – lopen ze in drommen langs. En dan zijn er altijd wel een paar die naar binnen gaan.

Sammie Joe werkt sinds een paar maanden bij BBood (je leest het goed, met dubbel B), een bijzonder bakkersbedrijf met meerdere vestigingen in Amsterdam en … Afrika! Een bedrijf met een missie op gebied van duurzaamheid en sociaal ondernemen (zie ook onderaan deze tekst).

Sammie Joe is bekend met het bakkersvak en de horeca. Ze werkt al heel wat jaren bij Iambe, zowel in de bakkerij als in de winkels.
Zorgcoördinator Marike vroeg haar een poos geleden of ze niet eens toe was aan een andere uitdaging. Een stageplek buiten Iambe. Bijvoorbeeld voor twee dagen in de week. Dat leek haar wel wat. Het contact met BBrood kwam tot stand dankzij bemiddeling van Sarah Milo, projectmanager Sociaal en duurzaam ondernemen van de Raphaëlstichting.

Hoe bevalt het Sammie Joe? Geeft het werk de uitdaging waar zij aan toe was? Wat zijn de verschillen met Iambe?

Druk!
Over de dat laatste steekt Sammie Joe meteen van wal: “Hier is meer te doen dan bij Iambe. Er zijn meer klanten. Vooral als de pont aankomt, dan is het soms echt heel druk!

Behalve het opnemen van bestellingen en kassa-werk doe ik eigenlijk van alles: voorraden aanvullen, de afwas bijhouden, tafels afruimen, prullenbakken legen en bestellingen aan de klanten uitserveren.

Op Iambe wordt veel gelachen, maar hier is de sfeer ook heel goed. Ik heb hier ook aardige collega’s.”

Waarom denk je dat Marike je heeft gevraagd voor stageplek buiten Iambe?
“Omdat ze dacht dat ik wel een stapje verder zou kunnen. En dat ik ook wat andere dingen kan leren dan bij Iambe.”

En… is dat ook zo?
“Ja, vooral ook omdat het toch een stuk drukker is. Ik hoop dat ik hier op een gegeven moment ook mensen aan de kassa mag gaan helpen. Dat doe ik al bij Iambe, maar de kassa bij BBrood is helemaal nieuw voor mij.”

(lees verder onder foto)

Hoe zie je je toekomst voor je?
“Nou… ik zou eigenlijk een eigen hondenuitlaatservice willen beginnen. Dat is mijn droom. Ik hou van honden. Ik heb al eens honden van mensen uitgelaten. En dat beviel me erg goed.”

Ingrid – de begeleidster van Sammie Joe – schuift aan. Ze is heel tevreden.. “Sammie doet het hartstikke goed. We merken echt dat zij ons werk verlicht. Zij doet alles ‘achter’, daardoor kunnen wij altijd in de winkel staan en snel de klanten helpen. Dat scheelt ons veel tijd.
En als het heel hectisch is, zoekt Sammie soms wat rustiger werkzaamheden, zoals de afwas doen. Dat regelt ze zelf en dat werkt prima.”

*  Van de site van BBROOD:
Bij BBROOD maken we graag de aarde een beetje beter. Duurzaamheid is een van onze speerpunten maar… Niet alleen de aarde zelf, ook de mensen. Van Amsterdam tot Afrika, het liefst voeden we de hele wereld met desembrood. Omdat dit beter is voor het lichaam, voedzamer en gezonder.
Over drie jaar gebruikt BBROOD een zuurdesem deeg wat 100% lokaal is. We ontwikkelen nieuwe lokale recepten gebaseerd op streekproducten en ingrediënten. Onze ecologische voetprint willen we verkleinen door in de toekomst uitsluitend ingrediënten van het seizoen, van dichtbij en het liefst van 100% biologisch dynamisch oorsprong.

Kijk voor meer informatie op: www.bbrood.nl

Klik hier voor het Nieuwsbrieven archief.