Koperen Koning Midgard – Geluksplek!

De kers op de taart’

Woensdag 28 november werd op Midgard het eerste officiële ‘Geluksbord’ onthuld door Loes Waanders, facilitair manager van Midgard en Hans Heddes, wethouder bij de gemeente Schagen.

De gemeente Schagen is de eerste gemeente van Nederland met een wethouder voor Geluk. Geluk en gelukbeleving is een speerpunt in hun beleid. Dit jaar konden de inwoners plekken in hun gemeente nomineren als geluksplek. In totaal werden 77 plekken genomineerd en van die lijst zijn er zeventien benoemd als geluksplek. In februari 2019 volgen er nog negen. Deze plekken krijgen allemaal hun eigen bord met toelichting en tips.

Zo ongeveer twee maanden geleden kreeg Loes Waanders een telefoontje van de gemeente met de mededeling dat De Koperen Koning op Midgard genomineerd en benoemd was tot geluksplek! Een complete verrassing voor Loes en Midgard omdat zij niet op de hoogte waren van dit initiatief. Loes noemt het ‘de kers op de taart’.

Omgekeerde integratie

Twee en een half jaar geleden startte op Midgard het project ‘Open de Ruimte’ om, zoals Loes het noemt, via omgekeerde integratie, de buitenwereld kennis te laten met Midgard en haar bewoners. Door het binnenhalen van bezoekers, belangstellenden en omwonenden is de bekendheid van Midgard gegroeid. Een van de initiatieven om mensen binnen te halen was het organiseren van een buurtbarbeque op nationale burendag, waar ruim 60 buurtbewoners op af kwamen. Wellicht heeft dit er voor gezorgd dat De Koperen Koning genomineerd werd? Wie zal het zeggen…

De gemeente Schagen vroeg Loes of de bekendmaking van de eerste zeventien geluksplekken op Midgard mocht plaatsvinden. En zo werd het een boeiende middag in de Hieramzaal op Midgard.

Loes deed de aftrap namens Midgard, geassisteerd door Esther Kroeze, die vertelde waar zij gelukkig van wordt. Wethouder Hans Heddes gaf een toelichting op het initiatief vanuit de gemeente Schagen. ‘Geluksprofessor’ Leo Bormans presenteerde vervolgens, op geheel eigen wijze, alle benoemde geluksplekken en liet ze toelichten door degenen die ze hadden aangedragen. Het bewonersorkest van Midgard zorgde voor een muzikaal intermezzo.

Een ieder kreeg , tot slot, klein opdrachtje mee, waar je gelukkiger van wordt. Maar ook op het bord van de geluksplek bij de Koperen Koning op Midgard vind je drie tips om gelukkiger te worden.
Wil je weten welke? Ga zelf kijken! (klik hier voor de website van de Koperen Koning)

Klik hier voor het Nieuwsbrieven archief.