Open atelier-week bij jubilaris Feniks

25 Jaar geleden was Scorlewald voor een aantal bewoners op zoek naar een werkomgeving die meer uitdaging zou bieden dan de eigen werkplaatsen. Werkplaatsleider Niels: “Van een oud-medewerker die daar toen bij betrokken was, hoorde ik dat ze hier in eerste instantie een vioolbouwwerkplaats wilden verstigen. Maar dat bleek te hoog gegrepen.”

WNK (Werkvoorzieningsschap Noord Kennemerland) zocht in die tijd ook iets dergelijks. Beide organisaties sloegen de handen ineen. En zo kreeg Feniks gestalte. Een uniek project in die tijd: een sociale onderneming avant la lettre.
Niels: “Het is hier nog steeds een fijne werkplaats. Die interactie tussen de deelnemers en de klanten is heel mooi! Je ziet dat onze deelnemers trots zijn als hun producten worden verkocht.”

Feniks koos er nadrukkelijk voor om met haar 25 jarig jubileum de deuren wijd open te zetten. In de laatste week van november vonden er elke ochtend workshops plaats.

Maaandagochtend waren de ondernemers in Schoorl uitgenodigd om schaaltje te komen schilderen, dinsdag kwamen verwanten van de cliënten mozaïken, woensdag werden gemeenteambtenaren verwelkomd die bordjes gingen schilderen, donderdag kwamen ouderen van zorgcentrum De Sanderij kaarten maken en vrijdag…

Vrijdag kon iedereen die in die week iets gemaakt had het komen ophalen. Ook andere genodigden kwamen langs om herinneringen op te halen en de jubilaris te feliciteren.

Toen Niels de feestvierders na het middaguur toesprak, was het aan de Paardenmarkt 1 in Schoorl stampvol.

Op naar de volgende 25 jaar!

Klik hier voor het Nieuwsbrieven archief.