Karin – assistent begeleider antroposofische zorg

 

In september kreeg Karin (links op de foto naast begeleider Elske) op de textielwerkplaats van Iambe haar diploma ‘Praktijkopleiding assistent-begeleider antroposofische zorg’ uitgereikt. Een heugelijke dag! En een primeur voor de Raphaëlstichting, omdat de opleiding (op MBO-1 niveau) vanuit een vraag van Karin op maat werd ontwikkeld door haar werkplaatsleider Elske Steen.

 

De opleiding duurde ongeveer een jaar. Aan elke module waren praktijkopdrachten gekoppeld die samen werden voorbereid én weer werden geëvalueerd. Onderwerpen waren: ‘Een goede werknemer zijn, Samenwerken, Stimuleren in zelfredzaamheid/Hulp bieden, Assisteren in het begeleiden van activiteiten, Begeleidingsstijlen, Persoonlijke ontwikkeling en Antroposofische zorg.

Veel werk aan de winkel dus!

 

Elske kent Karin al heel wat jaren. “Karin liet al lang zien over veel kwaliteiten in het helpen te beschikken; ze vond dat ook leuk om te doen. Bovendien is ze heel goed op de textielwerkplaats; ze kan eigenlijk alles. Een mooie mix dus!

We zochten al een poosje naar een opleiding op haar niveau omdat ze dat graag wilde. Toen we dat niet vonden, ben ik het zelf maar gaan maken. Ik heb daarbij gebruik gemaakt van een werkboek van een MBO- opleiding Helpende 2 en van het werkboek dat onze bakkers hebben gebruikt voor hun MBO-1 opleiding tot assistent-bakker. Daarnaast kwam mijn eigen antroposofische opleiding natuurlijk goed van pas.

 

Karin: “Ik vind het heel leuk om mensen te helpen. Voor deze opleiding ben ik stage gaan lopen in een kinderdagverblijf. Daar werk ik nog steeds. De kinderen zijn al aan me gewend en beginnen naar mij te luisteren. Laatst zei ik tegen een kindje: “Als je nu niet gaat luisteren, zet ik je stoel naar achteren en mag je alleen maar gaan kijken. Toen hield hij meteen op. Er was ook een kind dat steeds spetterde bij de kraan. Dat mag natuurlijk niet. Maar omdat ik daar nu bij ga staan, doet hij de kraan dicht.”

Elske vult aan: “Met zo’n stageplek open je ook perspectief voor de toekomst. Je leert dan hoe je je staande houdt buiten je vertrouwde werkomgeving.”

 

Om een idee te krijgen van de opleiding bladeren we door het werkboek.

 

Module Samenwerken.. kun je vertellen hoe je daar aan hebt gewerkt?

Karin: “Dat je van te voren met je begeleider gaat overleggen wat je gaat doen en ook wie je gaat helpen. Eén van de deelnemers help ik om thee en koffie te zetten bijvoorbeeld, en dat overleg ik dan eerst. Er is ook een deelnemer met wie ik samen in het tuinhuisje achter de textielwerkplaats werk.

 

Wat doe je dan?

Karin: “Eerst gaan we mediteren.Voor haar ook een manier om rustig te worden. Eigenlijk een soort begrenzing, omdat ze erg druk kan zijn. Dat werkt heel goed. We doen dan de ‘berg-meditatie’. Dan moet je eerst goed gaan zitten. Dan een paar keer diep ademhalen. Dan gaat ze een verhaaltje vertellen?”

 

Ze? Wie is ‘ze’?
Elske: “Het is een begeleide meditatie via YouTube.”

Karin: “Ja… en dan moet je je ogen dicht doen en je voorstellen dat je een berg bent die je hebt gezien op vakantie of op een plaatje. En dan moet je je voorstellen dat je midden in die berg bent. Dan merk je niet meer wat er buiten je gebeurt. Dan bén je die berg. Je voelt ook de warmte van de berg.”

Elske: “Die bergmeditatie geeft je een anker in jezelf.”

 

En dan?
Karin: “En dan gaan we handwerken. En soms neem ik een boekje mee om voor te lezen.”

 

Module ‘Stimuleren in zelfredzaamheid/hulp bieden’…?”
Karin: “Ik leer een van de deelnemers om de draad in de naald te doen. Dan zegt ze al gauw: “Dat kan ik niet”! En dan zeg ik: “Kom op! Je kán het!”

Elske: “Karin maakt ook mee dat er deelnemers zijn die tevéél doen en te snel. Die moet je dan niet motiveren, maar juist begrenzen. Dat zijn ook de twee begeleidingsstijlen waar we veel aan hebben gewerkt. Wanneer moet je motiveren, wanneer beter begrenzen..? En.. hoe doe je dat?”

 

In het werkboek staat een opdracht om te luisteren met aandacht, helemaal gericht op die persoon vóór je. En dat je dan ook oprecht geïnteresserd bent.

Karin: “Ja… dát is niet altijd makkelijk. Ik probeer nu écht om niet meer door iemand heen te praten; dat deed ik namelijk wel eens… Daar helpt de meditatieofening ook bij.”

 

Als voorzitter van de Centrale Cliëntenraad ook een goede eigenschap, toch?
Karin: “Zeker!”

 

Bij de module ‘Persoonlijke ontwikkeling’ moet je je eigen leerdoelen vaststellen. Elske: “Bij Karin is dat luisteren zo’n leerdoel geworden, want dat heb je niet zomaar even onder de knie.”

Karin vult aan: “Ik heb meer dingen opgeschreven die ik wilde ontwikkelen, zoals: niet snel boos worden, geduld hebben, dingen beter onthouden en herinneren.”

 

En… héb je meer geduld gekregen?
Karin: “Ja hoor, laatste tijd gaat dat echt beter!

Elske tot Karin: “En je weet ook goed dat je assistent begeleider bent. Dus als er even iets is waar je niet uitkomt of mee rond loopt, vraag je hulp aan degene die jou op dat moment begeleidt.”

 

Vragen naar aanleiding van dit artikel, mail: e.steen@iambe.nl


Klik hier voor het Nieuwsbrieven archief.