CarenZorgt gaat verder

In 2019 wordt CarenZorgt beschikbaar gesteld aan alle cliënten en/of vertegenwoordigers van cliënten van de Raphaëlstichting. Waar tot nu toe alleen pilotgroepen aangesloten waren op CarenZorgt, wordt dat nu mogelijk voor alle locaties.

Daarmee is het cliëntportaal CarenZorgt een belangrijk hulpmiddel voor het geven van informatie over de zorg. Bij de bestaande cliënten en hun ouders gaat een zorgvuldige afweging plaatsvinden voor wie CarenZorgt aan de orde is. Bij nieuwe cliënten en/of hun ouders is CarenZorgt onderdeel van de dienstverlening vanuit de Raphaëlstichting, en zal de afweging wel/niet CarenZorgt bij de ‘intake’ plaatsvinden.

Wat kan CarenZorgt?
CarenZorgt:
– geeft inzage in het zorgdossier voor de cliënt of diens vertegenwoordiger. De actuele informatie in het zorgdossier in de vorm van rapportages van de zorg wordt inzichtelijk via het zorgplan.
– biedt de mogelijkheid om een zorgplan via CarenZorgt goed te keuren door cliënt of vertegenwoordiger, zodat het mailen en scannen van zorgplannen met handtekeningen overbodig wordt.
– toont vragenlijsten die de zorg deelt met cliënt / vertegenwoordiger.
– heeft de optie om afspraken met de cliënt in te plannen zodat iedereen op de hoogte is.
– heeft een berichten-module zodat cliënt / ouder of verwant een berichtje kan sturen via CarenZorgt naar de zorgmedewerkers. En omgekeerd kan de zorg een berichtje sturen naar de verwanten, maar ook vragen stellen of informatie geven.

Aanpak
In de komende zeven maanden krijgt elke instelling een uitnodiging om CarenZorgt in gebruik te gaan nemen voor de cliënten of hun vertegenwoordigers. Maar eerst zullen de (zorg)medewerkers geïnformeerd worden over CarenZorgt. Dat begint met een presentatie over CarenZorgt waarin ook de samenhang met OnsECD duidelijk wordt. Belangrijk is om te melden dat CarenZorgt géén inzet vraagt van medewerkers; het cliëntportaal is immers bedoeld voor cliënten of hun vertegenwoordigers. Wel is het handig als medewerkers begrijpen hoe de verbinding tussen OnsECD en CarenZorgt werkt, want er kunnen berichtjes uit CarenZorgt verschijnen in het OnsECD.

Pas als de informatiesessies naar de medewerkers zijn afgerond, zullen de ouders of verwanten uitgenodigd worden voor één of enkele bijeenkomsten. In deze bijeenkomsten gaan we uitgebreid vertellen, en laten zien, hoe CarenZorgt werkt en wat er nodig is om een account aan te maken en hoe de koppeling met OnsECD gelegd kan worden. Voor die koppeling is een activatiecode vereist die de cliëntenadministratie van een instelling kan genereren. Uiteraard krijgen de medewerkers van de cliëntenadministratie tijdig informatie en instructie over het aanmaken van zo’n activatiecode. Gelukkig is het genereren van zo’n activatiecode heel eenvoudig. Met de juiste bevoegdheid in OnsECD is het een kwestie van enkele muisklikken om een code aan te maken.

Informatie?
Uiteraard komt er informatie beschikbaar over CarenZorgt, onder andere in een folder voor ouders/verwanten. Ook op de website van Nedap, de leverancier van CarenZorgt, is heel veel informatie beschikbaar.

Omdat veel zorginstellingen al gebruik maken van CarenZorgt is er inmiddels veel ervaring in het gebruik van dit cliëntenportaal. Zo maakt S&L-Zorg, uit Brabant, al meer dan 10 jaar gebruik van een cliëntenportaal, eerst via CareView (ook bij de RS in gebruik geweest) en nu al enkele jaren via Ons. Bij S&L zijn inmiddels zo’n 70% van de ouders aangesloten op CarenZorgt. Dat betekent dat heel veel informatie over de zorg rondom een cliënt via het cliëntenportaal naar de ouders / vertegenwoordigers gaat. Ook het goedkeuren van zorgplannen gebeurt via CarenZorgt. Dat scheelt een heleboel werk voor een zorginstelling omdat er geen brieven of mails meer verzonden hoeven worden naar ouders en geen documenten gescand en in OnsECD gehangen hoeven te worden.

Tenslotte
Kortom, CarenZorgt kan bijdragen aan vereenvoudiging van de informatievoorziening naar cliënten of hun vertegenwoordigers / ouders en verwanten. En CarenZorgt maakt het accorderen van zorgplannen aanzienlijk eenvoudiger en minder arbeidsintensief.