‘Atelier Breidablick Beeldend’ gaat van start

‘Beperking als kunstzinnige kracht’

Een jaar geleden besloten drie medewerkers van het Rafaëlhuis op Breidablick (voor mensen met niet aangeboren hersenletsel) een lang gekoesterde wens waar te maken. Met steun van de huisleider van het Rafaëlhuis, werd uitvoerig overleg gevoerd om zowel onderling als met de leidinggevenden overeenstemming te bereiken. Tot slot werden er vele uren besteed aan schrijf – en rekenarbeid en het benaderen van fondsen. Met als uiteindelijk resultaat dat het ‘Atelier Breidablick Beeldend’ in januari 2019 van start gaat!

Met behulp van het Raphaëlfonds, de Ionastichting en een bijdrage van het Gilles Hondiusfonds* zal in 2019 het zaterdagatelier op Breidablick geopend worden voor mensen met afasie, mensen met een verstandelijke beperking en mensen met NAH (niet aangeboren hersenletsel) in het algemeen.
Met hulp van het Marline Fritziusfonds zal er bovendien vanaf 11 januari 2019 iedere vrijdagmiddag geschilderd kunnen worden door mensen met afasie. Voor het bijzondere verhaal van Marline Fritzius, de inmiddels overleden oprichtster en naamgeefster van het gelijknamige atelier in Amsterdam, kunt u kijken op www.stichtingmarlinefritzius.nl

Waarom een atelier beeldende kunst?
Voor een aantal mensen met NAH is het van groot belang dat zij de ruimte krijgen – en gestimuleerd worden – om kunstzinnig actief te zijn. Behalve het leren van vaardigheden, het geïnspireerd worden door middel van lezingen door – en ontmoetingen met – kunstenaars, draagt dit bij aan een volwaardige kans tot blijvende ontwikkeling en tot meer levensvreugde. Stilstand en verveling liggen op de loer omdat je, wanneer je als mens hersenletsel hebt opgelopen, en je wel veel wil, het erg moeilijk kan zijn om initiatief te nemen en jezelf te motiveren.

Voor mensen met een verstandelijke beperking is de cognitieve kant vaak minder sterk ontwikkeld en daarom de verbeelding een des te plezieriger en meer ontspannen middel tot expressie. Er is een onbevangenheid die, in combinatie met het stapje voor stapje beter leren hanteren van verschillende materialen en werkwijzen, tot verrassende resultaten kan leiden.

Mensen met afasie hebben een speciale barrière: wel weten wat je wilt zeggen, maar het niet kunnen. De beelden die het innerlijk verrijken kunnen niet met woorden maar wel bijvoorbeeld door middel van kleur en vorm gecommuniceerd worden met de buitenwereld. Vaak verrassend en van absolute schoonheid. Vaak ook humoristisch en vreemd. Veel onvermoed talent laat zich zien.

Er zullen gedurende het jaar één of twee lezingen worden gehouden door professionele kunstenaars. Een museumbezoek behoort tevens tot de mogelijkheden. Elke ronde eindigen we met een gezamenlijke tentoonstelling.

Uitnodiging
Bij deze nodigen we dan ook iedereen uit die zich geroepen voelt om bij een van deze drie ateliergroepen aan te sluiten. Wij hopen hiermee een hele mooie en lichte ruimte te creëren voor allerlei verschillende beeldende talenten of gewoon kunstliefhebbers.
Wil je gastvrouw/man zijn die allerlei hand en spandiensten verleent tijdens de cursus, dan kun je met ons contact opnemen via atelierbeeldend@breidablick.nl

Klik hier voor de folder met meer informatie

*de Gilles Hondius Foundation steunt gewoonljk geen plannen en projecten zoals het Atelier maar vond dit initiatief dermate sympathiek dat zij eenmalig besloten toch een bijdrage te schenken.

Klik hier voor het Nieuwsbrieven archief.