Aan het werk op Matoekoe – verslag

“Wat hebben we genoten van alle pupillen en medewerkers van Matoekoe, en van het mooie Suriname”.

Op 18 januari vertrokken Scorlewald-medewerkers Ria en Nelleke (Kardeis), Niels (Feniks) en Geert (Oosterheem) naar Suriname om vrijwilligers werk te gaan doen bij Matoekoe.
Matoekoe is een antroposofisch centrum in Suriname waar ongeveer 20 jongeren met een beperking wonen en dagbesteding voor nog zo’n 60 mensen met een beperking wordt geboden.
In de nieuwsbrief van december stond een oproep om geld op te maken voor o.a. het opknappen van een woonhuis. En dat is niet onopgemerkt gebleven..!

Hieronder het beloofde verslag van de reis.

De fondswerving werd tot onze verrassing een groot succes! We haalden veel geld op voor Matoekoe. We werden gesteund door de Raphaëlstichting, diverse bedrijven, familie, vrienden en vele collega’s. Op eigen kosten reisden we af, ons avontuur tegemoet. Alle ingezamelde goederen waren drie weken ervoor per container verscheept naar het project.
Na een stormachtige vlucht landden we ‘s avonds in het donker op vliegveld Zanderij. De tropische warmte kwam ons tegemoet. Dat was even wennen!! De volgende dag startten we met een uitgebreide rondleiding op Matoekoe. We voelden ons meteen al zeer welkom.

Het eerste weekend werden we meegenomen door Wouter Joop (van de Stichting Cultureel Fonds Suriname die zich inzet voor de fondsenwerving voor Matoekoe) om een prachtig gebied van Suriname te ontdekken.

77 meter stof
Op naar de eerste werkweek! Waar zullen we beginnen? Dat was niet moeilijk, er was genoeg te doen. Niels en Geert startten met het opruimen van de schuur, Ria en Nelleke gingen gordijnen inmeten en stof kopen. Wat waren we snel ingeburgerd, de pupillen waren al snel aan ons gewend en kwamen ons iedere dag begroeten bij de dagopening. Ze wilden graag helpen met de klussen. Ook konden we tussen de middag tegen een kleine vergoeding mee eten.
De dagen vlogen voorbij, 77 meter stof hebben we gekocht in diverse mooie kleuren voor het woonhuis, dus de naaimachines maakten overuren. Een koelkast en wasmachine werden aangeschaft en diverse gereedschappen voor in de schuur.

De tweede week zijn Niels en Geert bezig geweest om de keramiekoven schoon te maken en te repareren. Ria en Nelleke gingen door achter hun naaimachines. Wat jammer was, was dat onze pallet met spullen en gesponsorde goederen vertraging had.

Pizzamiddag
In onze laatste week hebben we nog flink wat werk verzet, de pallets kwamen binnen, de gordijnen moesten nog worden opgehangen in de kamers van de pupillen, en we wilden nog een pizzamiddag organiseren (de buitenoven was inmiddels schoongemaakt en aan de praat gekregen). Nadat alle klussen door ons gedaan waren, sloten we af met een geweldige pizzamiddag waar we gedanst hebben op muziek van DJ Azaad de tuinman.

Het was een onvergetelijke en inspirerende ervaring. We hebben hard gewerkt maar hebben er veel meer voor terug gekregen. Wat hebben we genoten van alle pupillen en medewerkers van Matoekoe, en van het mooie Suriname.

Geert, Ria, Niels en Nelleke

Voor ons volledige reisverslag kan je nog kijken op onze blog, klik hier

Klik hier voor het Nieuwsbrieven archief.