Een Top-verhaal

Maaike (recht op de foto) is al ruim tien jaar werkzaam als lunchroommedewerker bij Fermento. Ze woont zelfstandig en heeft ambulante ondersteuning bij Esdegé-Reigerdaal. Toen ze door een medewerker van Esdégé werd getipt voor een uitdagend project – de beklimmimg van de Mont Ventoux op de fiets – hoefde zij niet lang na te denken. Dat leek haar wel wat! Ook al had ze nog nooit op een racefiets gezeten…

Fermento zette een sponsoractie op touw met de verkoop van speciaal gebakken ‘fiets-koekjes’. Een deel van de opbrengst was bestemd om in de reis- en verblijfskosten tegemoet te komen.
Want de Mont Ventoux is niet naast de deur. Midden in de zuidelijke Provence ligt deze bijzondere berg – bijna 2000 meter hoog – als een enorme puist in het landschap.
Berucht om zijn steile hellingen en harde windstoten rond de kale top. Geliefd om het adembenemende uitzicht: de Middelandse Zee én de Mont Blanc kun je bij helder weer zien liggen.

De beklimimg vanuit het paatsje Sault is 24 km lang en overbrugt – met een gemiddelde stijgingspercentage van 5% – een hoogteverschil van 1180 meter. Het venijn zit ‘m in de laaste 4 km. Daar loopt dat percentage op tot af en toe 14%…

In totaal duurde de voorbereidingstijd zo’n anderhalf jaar. Maaike trainde soms drie keer in de week, zowel in de sportschool als in de buitenlucht. Ook in Zuid Limburg om een keer te voelen hoe dat is… een berg. Maaike: “Ik deed al aan fitness en schaatsen, maar voor zo’n beklimming moet je extra trainen voor je beenspieren. Sinds die training in Valkenburg had ik voor het eerst het gevoel: ik ga het halen, ik kom wel boven, daar in Frankrijk.”

Maatje
Alle zeventien teamleden die aan het Ventoux-project deelnamen, hadden ook een maatje. Maaike vroeg de zus van haar schoonzus: Daniëlle. Daniëlle (werkplaatsleider op Croon en Bergh) had ervaring als mountain-biker, maar ook voor haar gold dat ze nog nooit op een racefiets had gezeten.  Maaike en Daniëlle kenden elkaar nog niet zo goed, maar al snel bleek het een gouden combi.
Op de door Daniëlle’s broer gesponsorde fietsen, kon het avontuur beginnen.

Kippevelmoment
In een grote bus en aanhanger voor de fietsen (alles gesponserd!) ging het hele team op pad.
Maaike: “We sliepen in een hotelletje. 13 September was dé dag. Het was heel mooi weer gelukkig!”

Daniëlle: “We gingen in groepjes naar boven. Dat was ook veiliger dan met zo’n hele club. Daar hadden we ook op getraind. De fietsers in zo’n groepje waren ongeveer van eenzelfde niveau. Onderweg rustten we af en toe. Familieleden stonden met spandoeoen langs de kant ons toe te juichen. Boven aankomen was echt een kippevelmoment.”
Maaike: “Ja…. ge-wel-dig was dat!”
Daniëlle: “Het was een emotioneel moment. Een super teamprestatie waar we anderhalf jaar naar toe hadden geleefd. De dagen daarna viel ik echt in een gat!”
Maaike: “’s Avonds drong het pas echt tot ons door: we hebben het gehaald!”

Het team wil heel graag door. Op de reünie werd er al weer gesproken over een nieuw uitdaging in 2019. Alpe d’Huez, een berg in Spanje, een top op Tenerife… Maaike en Daniëlle hebben er in elk geval veel zin in!

Klik hier voor het Nieuwsbrieven archief.