Nummer 2. Juli 2017.

Fermento opent nieuwe bakkerij in Alkmaar

Burgemeester Bruinooge opent Fermento bakkerij
Met het aansnijden van een speciaal gebakken Fermentobrood opende burgemeester Bruinooge op 20 juni de nieuwe bakkerij/winkel van Fermento aan de Kennemerstraatweg in Alkmaar. Deelnemers van korenmolen ’t Roode Hert zongen een mooi openingslied, er waren lekkere hapjes en drankjes en het was ook nog prachtig weer. Een droomstart voor deze sociale onderneming die met de grote, moderne bakkerij beter kan voldoen aan de stijgende vraag.

Samen naar een nieuw meerjarenplan

Naar een nieuw meerjarenbeleidsplan

Het Meerjarenbeleidsplan ‘Open de Ruimte’ had betrekking op de jaren 2014-2016. Tijd dus om opnieuw woorden en betekenis te gaan geven aan een meerjarensperspectief dat de Raphaëlstichting richting geeft voor de toekomst. In de afgelopen maanden hebben de contouren van een nieuw meerjarenplan vorm gekregen. In een aantal bijeenkomsten met bewoners, ouders/verwanten, medewerkers en stakeholders werd geluisterd naar verhalen, ideëen, suggesties en kritiek. Het waren inspirerende bijeenkomsten waar een grote betrokkenheid met onze organisatie uit sprak.

Het verhaal van Ella

Een verkorte geïllustreerde versie van het Jaarverslag 2016 van de Raphaëlstichting is onlangs verschenen (PDF). Hierin staat het bijzondere verhaal van Ella die op zorgkwekerij Croon en Bergh woont. Dankzij Ella gingen haar ouders ‘om’ naar biologische bollenteelt én kwam er een nieuwe werkschuur op Croon en Bergh waar de bollen worden verpakt. Lees hier haar verhaal.
Klik hier voor het complete jaarverslag.

Filmpje

Winkel/theehuis de Koperen Koning geopend

Midgard Koperen Koning
Op 22 april werd op Midgard (Tuitjenhorn) winkel/theehuis De Koperen Koning officieel geopend door bewoner Mathijs en locoburgemeester Ben Blonk. Met de nieuwe locatie (met een prachtig terras!) aan de rand van het terrein hoopt Midgard op veel bezoekers die al het moois dat de instelling te bieden heeft komen bekijken en… proeven!

Werkplaatsleiders werken aan zichtbaarheid en verbinding

Dijkgatshoeve
Hoe breng je met producten en diensten de relatie van de bewoner/deelnemer met de omgeving in beeld?

Deze vraag was het uitgangspunt van de interne opleiding ‘Verbindend vormgeven’ voor werkplaatsleiders van de Raphaëlstichting. De opleiding resulteerde onder andere in mooie filmpjes gemaakt door studenten van het Mediacollege Amsterdam.

Tekst | filmpjes

Nieuwe locatie De Brug

De Brug_Anouk en Roos

In mei verhuisden bewoners van locatie De Brug (Rudolf Steiner Zorg) van de Medemblikstraat naar een nieuwe tijdelijke behuizing in de ‘Lozerhof’, aan de zuidkant van in Den Haag. Een verhuizing is nooit prettig, en zeker niet voor ouderen met dementie en Alzheimer. Maar omdat de eigenaar van de Medemblikstraat het pand verkocht en er een grote verbouwing zat aan te komen, was er geen keuze.

Hospitality bij Iambe

Zeventien deelnemers van Iambe (Amsterdam) namen dit jaar deel aan een training Hospitality. Ze bekwaamden zich in verschillende aspecten van het vak: persoonlijke en sociale hygiëne, hygiënische werken, productkennis, gastvrijheidsleer, klantgerichtheid, presentatie producten, verkooptechnieken, serveertechniek/bedieningsvaardigheden en kassavaardigheden. Op 3 juli vond het examen plaats. En dat was best wel spannend…

Kathy – Jobcoach bij Rozemarijn

Kathy _ jobcoach Rozemarijn

Kathy is sinds april als jobcoach in dienst bij Rozemarijn (Haarlem). Een geheel nieuwe functie binnen de Raphaëlstichting. Zij is maatschappelijk werker van origine en was werkzaam bij verschillende zorgorganisaties in ondermeer de begeleiding van jongeren naar stages en woon-werkplekken. Op Rozemarijn begeleidt ze jongeren van buurschap Ferm Rozemarijn die kinderen van het nabijgelegen kinderdagcentrum ondersteuning bieden. “Als je als cliënt iets kunt geven aan de ander, vervult je dat met trots.”

Interview

Kunst op Novalishoeve
Novalishoeve2

Take Care is een kunstproject van kunstenaarsgroep ‘Pagus Teysle’ – een samenwerking van twee beeldend kunstenaars Patrick Tanghe en Elly Werdler. Met dit project willen zij kunst bevorderen in de zorg. Toen zij de Novalishoeve op Texel benaderden om met de bewoners een pilot te mogen starten, was men meteen enthousiast. Het werd een groot succes. “We moesten de bewoners eerder afremmen dan stimuleren.”

(Op) onderzoek bij de Raphaëlstichting

Onderzoek

In februari van dit jaar werd Pim Blomaard door de NVAZ en VU aangesteld als hoofdonderzoeker van het Bernard Lievegoed Onderzoekscentrum. Daarnaast is hij als bestuursadviseur Inhoudelijke Ontwikkeling parttime aan de Raphaëlstichting verbonden. In een artikel dat onlangs in het medewerkersblad verscheen, geeft hij een overzicht van onderzoeken die bij de Raphaëlstichting (maar ook daarbuiten) plaatsvinden en een inhoudelijke beschouwing over waar het – volgens hem – in de zorg om gaat.

Nieuwe werkschuur voor Croon en Bergh

Croon en Bergh nieuwe werkschuur

Zaterdag 3 juni werd de nieuwe de ‘bollenschuur’ op Croon en Bergh officieel geopend. Het was het hoogtepunt van het Pinksterfeest dat elk jaar uitbundig wordt gevierd. De nieuwe werkplaats (en aanpalende fietsenschuur) werd geheel gefinancierd uit sponsorgeld. Bijdragen van bedrijven, particulieren, de vriendenstichting en het innovatiefonds van Scorlewald en het Raphaëlfonds brachten het benodigde bedrag bijeen. Zie ook > het verhaal van Ella

Architectuur Oosterheem in de prijzen

DSC_0143 kopie

Het woon- en werkgebouw van Zorgtuinderij Oosterheem is door de vakjury uitgeroepen als ‘mooiste gebouw van Langedijk’ en ontving daarvoor de AIA-Architectuurprijs 2017. Het gebouw is ontworpen door Yaike Dunselman van architectenbureau Negen Graden Architectuur dat ook meerdere gebouwen van de Raphaëlstichting ontwierp.

Klik hier voor het Nieuwsbrieven archief.