Tentoonstelling ‘Atelier Breidablick Beeldend’ in de Kosterij en op Facebook.

Op 3 juli werd een kleurrijke groeps-expositie van ‘Atelier Breidablick Beeldend’ geopend.

De schilderijen die in de Kosterij in Middenbeemster hangen, zijn gemaakt door 18 cursisten die in het afgelopen jaar – ondanks de pandemie – onder begeleiding van kunstdocente Frederiek Nelissen, het hele jaar door hebben geschilderd.
Omdat het niet mogelijk was elkaar in het atelier te ontmoeten, werden de opdrachten in de eigen bubbel van het woonhuis met behulp van de begeleiders uitgevoerd.
Iedere cursist koos één schilderij uit voor de expositie. De schilderijen zullen in de maand juni rouleren.

De werken werden gemaakt op basis van opdrachten rond eigen gekozen thema’s, verhalen, fabels, onderwerpen uit de natuur, de seizoenen…
Docente Frederiek (op foto bovenaan in het midden): “Ik probeer altijd te kijken waar bij een cursist de opening is. Soms werken we gezamenlijk aan één thema, maar soms werken we ook heel individueel. Hangt ook af van de groep.

Het mooie is dat in het kunstzinnig werk iets van de mens zichtbaar wordt dat anders verborgen blijft. Naarmate je langer met de cursisten werkt, zie dat er zó iets specifieks naar buiten komt!”

Anja exposeert met een schilderij met daarop twee kanaries. “Ik woon op het Rafaelhuis van Breidablick. Ik vind het leuk om kunstzinnig te werken. Moeilijk om te zeggen waarom… het is gewoon leuk om mijn eigen ideeën uit te werken. Ik ben nu bezig aan een ijsvogel. Als die helemaal af is dan ga ik een portret van Frank Boeijen schilderen. Dat is naar aanleiding van het programma ‘Sterren op het Doek’.”

Op de Facebookpagina van Breidablick is er een aparte online ’tentoonstelling’, waarvan een paar werken onderaan deze pagina zijn afgelebeeld.

Vier schilderijen zijn van cursisten van het vrijdagmiddagatelier dat naast ‘Atelier Breidablick’ ook verbonden is aan Stichting Marline Frtzius.

De expositie in de Kosterij is de hele maand juni te zien. Een mooie aanleiding om deze winkel/lunchroom in hartje Middenbeemster te bezoeken. Adres: Middenweg 176, Middenbeemster. www.de-kosterij.nl

*’Atelier Breidablick Beeldend’ is in 2018 opgericht om voor mensen met een verstandelijk beperking, niet aangeboren hersenletsel of Afasie, een vrije ruimte te scheppen waarin zij door middel van kunstzinnige activiteit beelden, wensen of gedachten die bij hen leven, (verder) te ontwikkelen. Elke groep komt twee middagen in de maand bij elkaar onder leiding van kunstdocente Frederiek Nelissen.
Het atelier wordt gesponsord door o.a. het Raphaëlfonds, de Ionastichting en Stichting Marline Fritzius.

Klik hier voor het Nieuwsbrieven archief.