Sabina Kos volgde de eerste incompany MZ-opleiding, verzorgd door Scillz op Breidablick

“Nu ik de opleiding heb gedaan, ben ik meer te weten gekomen waarom bewoners bepaald gedrag laten zien en ook hoe ik daar het beste mee om kan gaan.”

Sabina Kos werkt op Breidablick als groepsleider. Zij maakte met een groepje Raphaëlstichting-collega’s deel uit van de eerste geheel incompany verzorgde opleiding ‘Begeleider gehandicaptenzorg / maatschappelijk zorg niveau 3’ op Breidablick. Een best wel pittig zij-instroom-traject; een normaal 3-jarige opleiding wordt in één jaar tijd afgerond.
De opleiding werd verzorgd door Scillz. In januari was de feestelijke diploma-uitreiking. Een nieuwe opleiding gaat in het najaar van start.

Sabina kijkt tevreden terug: “Nu ik de opleiding heb gedaan, ben ik meer te weten gekomen waarom bewoners bepaald gedrag laten zien en ook hoe ik daar het beste mee om kan gaan.
Je leert in de opleiding heel erg naar jezelf te kijken, te reflecteren. Waarom doe je de dingen zoals je ze doet. Waar loop je tegenaan? Dat is heel waardevol.
Want hoe jij in vel zit, bepaalt voor een groot deel wat je van de bewoners terugkrijgt.”

Een leerdoel van mij was (en is nog steeds) dat ik niet te snel moet rennen. Ik ben erg gewend alles snel te doen. Dat zit in mij aard. Maar voor bewoners is dat moeilijk te volgen.
Ik moet leren om de tijd te nemen. Dan zie ook beter hoe het met een bewoner gaat: hoe zit deze in zijn vel, is hij blij, verdrietig, dat soort zaken.
Het mag beste even duren. Je aanwezigheid is al prettig genoeg voor de meesten. Als 9:00 niet lukt om op de werkplaats te zijn, dan maar een half uurtje later.”

Scilzz is een antroposofische opleiding, wat merkte je daarvan?
In de opleiding heb je het over hoe je ‘geworteld/geaard’ bent en doe je bewegingsoefeningen – voordat je bijvoorbeeld met een les begint – die je nog nooit hebt gedaan. Maar dat went snel.
We hebben het ook over typisch antroposofische onderwerpen gehad, zoals het 3- en 4-voudig mensbeeld.
Maar je hebt ook veel ‘gewone’ vakken die bij een MBO MZ-opleiding horen, zoals Nederlands en rekenen (klopt dat?) Je leert ook hoe je moet notuleren, vergaderingen voorzitten, intervisie enz.

Toen ik drie jaar geleden op Breidablick begon, moest ik wel wennen aan het antroposofische… maar nu vind ik het steeds mooier worden. Daar heeft de opleiding wel aan bijgedragen. Zoals er wordt gekeken naar biologisch dynamische voeding, past me wel. Maar bij sommige dingetjes denk ik … OK … apart .. :-)”

Wat deed je voordat je op Breidablick ging werken?
Heel wat anders. Ik werkte in de beveiliging en ook in een justitiële inrichting. Ik kom best wel uit een harde wereld, maar had altijd wel iets met de zorg.
Nu ik hier werk, merk ik dat de band die je in de loop van de tijd met bewoners opbouwt, elk dag groeit. Je leert hun signalen steeds beter te begrijpen.
Je krijgt zoveel terug. Het vertrouwen dat zij in mij hebben… dat vind ik zoiets moois!

Hoe was het om met allemaal collega’s van andere locaties van de Raphaëlstichting in de opleiding te zitten?
“Heel fijn. Leuk om te horen hoe het daar soms aan toegaat. Ik heb er ook contacten aan overgehouden. Met een van hen doe ik nu ook de vervolgstudie, niveau 4.”

Klik hier voor het Nieuwsbrieven archief.