Dank-u-wel!

2020: Een gemeenschap-vormend jaar.

Het was (en is nog steeds) een zwaar jaar, waarin we echter ook vele lichtpuntjes zagen. In deze adventsperiode maken we de balans vast een beetje op. Corona heeft ons geraakt én ons sterker en wendbaarder gemaakt als gemeenschap. We hebben het samen gedaan.

Zelfs deze laatste weken zijn onrustig. Het virus speelt in al haar vormen sterk op en dat merken we ook op een aantal van onze woonhuizen en werkplaatsen. Het vraagt veel van de medewerkers, onze bewoners en de verwanten; de zorg-om-de-zorg landelijk en bij ons in het klein is terecht. We zijn alert: bij een uitbraak van het virus zijn we kwetsbaar. Maar het lukt ons nog steeds de schouders er dan samen onder te zetten.

En dat lukt omdat we ons gesteund voelen. Door familie, door de buurten en wijken om ons heen, door vrienden van de Raphaëlstichting, door de partners, de financierders en andere betrokkenen. Door u! We horen dat van u, ontvangen attenties en harten-onder-de-riem en we zien dat u ons op sociale media steunt.

Een blik naar 2021: met moed en vertrouwen. En altijd goed gesprek.

In deze laatste weken bereiden we ons ook voor op de verschillende vaccinatiecampagnes, net als de rest van de zorg in Nederland. We volgen daarin de richtlijnen van de overheid. We houden de betrokkenen op de hoogte via de instellingen. En u kunt zich informeren via deze pagina.

We zien ook dat het wel of niet vaccineren een onderwerp van gesprek is, op de woongroep, in de werkplaats, in de verschillende raden, etc. Een ieder heeft vrije keuze én we komen elkaar tegen in een gemeenschap. Wat is (je eigen)wijsheid?

We organiseren op de verschillende instellingen naar behoefte moreel beraad om dit gesprek te ondersteunen. Zo’n beraad is niet bedoeld om mensen een antwoord te geven, maar om eigen inzichten te verdiepen rondom de eigen keuze voor wel/niet vaccineren en wat daar allemaal bij komt kijken. Het herkennen en erkennen van die verschillende perspectieven is belangrijkste doel en uitkomst. Een goed gesprek helpt. Door in gesprek te blijven vinden we ook in 2021 samen oplossingen die zoveel mogelijk passen.

Voor onze eindejaarswens verwijzen we naar de prachtige kaart van Rob in deze nieuwsbrief. 2021 wordt een jaar waarin ons, naast het leven met het virus, nog veel andere ontwikkelingen te wachten staan. We houden graag contact met u!

Bestuur Raphaëlstichting
Remco Bakker
Annemarie Zuidweg

Klik hier voor het Nieuwsbrieven archief.