Nummer 1. April 2017.

De eerste nieuwsbrief van de Raphaëlstichting! Voor iedereen die op de hoogte wil blijven van wat er op onze locaties gebeurt. De nieuwsbrief zal ongeveer vier maal per jaar verschijnen. Onderaan deze nieuwsbrief is de gelegenheid om u af te melden, maar dat hopen we natuurlijk niet. Laat u weten wat u van deze nieuwsbrief vindt? Mail: nieuwsbrief@raphaelstichting.nl.

De Kosterij officieel geopend

DSCF1062 kopie 3foto 2 C opening Kosterij Carel Kraayenhof kopieDSCF0979 kopie 4

Op 21 maart was het groot feest in Middenbeemster. Met het aansnijden van een speciaal voor de gelegenheid gemaakt brood, verklaarde burgemeester Joyce van Beek winkel/lunchroom De Kosterij voor geopend. In haar toespraak prees zij het bijzondere initiatief, de deelnemers en de mooie producten.

Hester Buijs, nieuw lid Raad van Bestuur Raphaëlstichting

DSCF0734 kopie 2
Hester Buijs (53) is sinds februari als lid Raad van Bestuur in functie bij de Raphaëlstichting. Zij zal zich binnen de organisatie in hoofdzaak gaan richten op kwaliteit en veiligheid, zorg, vastgoed en PR/communicatie. Hester maakte een kennismakingsronde langs alle locaties: “Ik zie een medewerkersgroep die verbonden is en geïnspireerd en een organisatie met veel initiatiefkracht.”

Interview

Stakeholdersbijeenkomst in Amsterdam

Stakeholdersbijeenkomst over sociaal ondernemerschap kopie

Op uitnodiging van de Raad van Toezicht kwamen stakeholders en medewerkers van de Raphaëlstichting bijeen in Amsterdam rondom het thema zelf ondernemen en sociaal ondernemen. Vertegenwoordigers van ondermeer bedrijven, gemeenten, OR, het zorgkantoor en de bank, gaven aan de oproep gehoor. Sarah Milo van het hippe anti-modemerk ‘voor-gewone-mensen’ Appelkruimel&Fris: “Ons merk wordt versterkt door Iambe, de gezelligste bakkerij van Amsterdam.”

Gregory Knoppel: van deelnemer naar collega

Gregory kopie
In de nieuwsbrief ‘Wegwijs in de WMO’ van de gemeente Amsterdam stond onlangs het mooie verhaal van Gregory Knoppel. Gregory was de afgelopen vijf jaar als deelnemer aan Iambe verbonden. Sinds februari is hij in dienst genomen. Dankzij de volharding van zorgcoördinator Marike Brekelmans en de doortastendheid van Heleen Termorshuizen, klantmanager Beschut werk van de gemeente Amsterdam.

Samenwerkingsovereenkomst met Stichting ZilverEsdoorn

Op 14 maart ondertekenden de Raphaëlstichting en Stichting ZilverEsdoorn een samenwerkingsovereenkomst. ZilverEsdoorn is een particulier initiatief van ouders die voor hun kinderen (jongvolwassenen die voor een deel logeren en werken op Rozemarijn) een huis hebben gekocht in Hoofddorp. Medewerkers van Rozemarijn gaan de zorg leveren.

Huisdrukker SpringerUit: ‘sociale firma 2.0’

DSCF0917 kopie

De Raphaëlstichting heeft het sociaal ondernemen hoog op de agenda staan. Iambe en Fermento zijn daar mooie voorbeelden van. Maar ook SpringerUit past in dit rijtje. De drukkerij is al 15 jaar gevestigd op het terrein van Scorlewald. Onlangs vonden er veranderingen plaats, waardoor het voor de buitenwereld duidelijker is waar de drukkerij voor staat.

Pilot Positieve Gezondheid op Rudolf Steiner Zorg

Positieve gezondheid Rudolf Steiner Zorg kopie

Samen met Institute for Positive Health (IPH) en acht organisaties in de ouderenzorg waaronder Rudolf Steiner Zorg, is Vilans – kenniscentrum voor langdurende zorg –  het transitietraject ‘Positieve Gezondheid’ gestart. Doel hiervan is zorg en ondersteuning passend maken voor de cliënt in plaats van andersom. Bij Rudolf Steiner Zorg zijn ze enthousiast over de bevindingen tot nu toe. “De bewoner merkt dat hij meer zeggenschap heeft over wat hij wil.”

Cliënten geven de Raphaëlstichting een 8,1

Clientenraadpleging kopie
Aan de cliëntenraadpleging VG in 2016 namen 304 cliënten van de woonlocaties bij de Raphaëlstichting deel. Zij gaven hun woonlocatie gemiddeld een 8,1. Een lichte verbetering ten opzichte van de vorige cliëntenraadpleging uit 2013.

Lees het rapport

De Koperen Koning op Midgard wordt 22 april geopend!

DSCF0948 kopie

Winkel/theehuis De Koperen Koning aan de rand van het terrein van Midgard in Tuitjenhorn zal 22 april geopend worden door locoburgemeester Ben Blonk van Schagen. De bewoners staan te trappelen om bezoekers (ook op het prachtige terras) te mogen bedienen. Om 11:00 is iedereen van harte welkom om het openingsfeest mee te vieren. Let op: parkeren bij de sporthal! > adresgegevens

Samen richting geven aan de toekomst

Ouders en verwanten zijn van harte uitgenodigd om een actieve bijdrage te leveren aan het nieuwe meerjarenbeleidsplan van de Raphaëlstichting.

Feest op Korenmolen de Otter

Uitreiking certificaten de Otter

Het was groot feest bij korenmolen de Otter in Oterleek. De deelcertificaten ‘op tijd komen’ en ‘omgaan met ziekte en tegenslag’ voor de praktijkopleiding assisitent winkelbediende en assistent bakker werden door de trotse werkplaatsleiders Nic Baltus en Anna Houkema uitgereikt. Alle deelnemers waren geslaagd!

Oosterheem genomineerd

DSC_0143 kopie

Het Architectuur Informatiecentrum Alkmaar heeft woonhuis en werkgebouw van Oosterheem – ontworpen door Yaike Dunselman van bureau 9 graden architectuur – genomineerd voor de AIA-ARCHITECTUURPRIJS 2017 voor het mooiste gebouw van Broek op Langedijk. Yaike Dunselman ontwierp in de afgelopen jaren meerdere gebouwen voor de Raphaëlstichting.

Klik hier voor het Nieuwsbrieven archief.