Visie op Vriendschap, Relaties, Intimiteit en Seksualiteit (VRIS)

Binnen de Raphaëlstichting vinden we dat ieder mens recht heeft op het aangaan van relaties, in welke vorm dan ook. Het ontbrak echter aan een visie op het gebied van vriendschap, relaties, intimiteit en seksualiteit.

In 2019 werd daarom een integrale krachtkring met cliënten, verwanten en medewerkers geïnstalleerd met als doel een visie te ontwikkelen waarmee we medewerkers een professioneel kader geven in het denken, voelen en handelen ten aanzien van de thema’s vriendschap, relaties, intimiteit en seksualiteit.

Dit heeft ertoe geleid dat in 2020 een visie op papier stond die door alle Corona perikelen pas in 2021 officieel is vastgesteld en omarmd.

Deze visie is voor de kwaliteit van de zorg van groot belang en een belangrijk instrument om veel aspecten rondom seksualiteit en relaties vanuit een gedeelde antroposofisch geïnspireerde blik te voeden. Het vormt daarmee tevens de basis voor de trainingen gezonde seksualiteit.

Doelen

• Naast het doel om alle medewerkers te scholen in het onderwerp, hebben we onszelf ook als doel gesteld dat, nadat de teams geschoold zijn, medewerkers met cliënten en/of verwanten in gesprek gaan over de thema’s vriendschap, relaties, intimiteit en seksualiteit om vervolgens te verkennen welke zaken er spelen op individueel niveau en te onderzoeken hoe wij de cliënt daarbij zo goed mogelijk kunnen ondersteunen.
  • De thema’s vriendschap, relaties, intimiteit en seksualiteit worden nog beter dan al het geval is, beschrevenen in het persoonsbeeld van de cliënt en daar waar gewenst worden er ondersteuningsafspraken of doelen aan verbonden.
  • Om het gesprek met de cliënt en/of verwanten zo goed mogelijk te ondersteunen en cliënten te informeren over de visie, is er een apart document van de visie gemaakt in meer begrijpelijke taal en wordt er in 2022 een film gemaakt waarin de visie wordt behandeld. Ook zal de visie onderwerp zijn op de bewonersconferentie in 2022.