Vernieuwd protocol Grensoverschrijdend gedrag

Al geruime tijd was er behoefte aan het vergroten van kennis en inzicht op het gebied van grensoverschrijdend gedrag. Met die reden is in 2018 opdracht gegeven aan Stichting Optimale Samenwerking om op basis van patroonanalyse kennis en inzichten op dit onderwerp te vergroten.

Er zijn acht casussen geselecteerd die exemplarisch zijn voor casuïstiek binnen de Raphaëlstichting waarin sprake is geweest van grensoverschrijdend gedrag. Stichting Optimale Samenwerking heeft alle beschikbare informatie per casus verzameld en ook zijn voor elke geselecteerde casus verdiepende interviews uitgevoerd met cliëntvertegenwoordigers (mits zij hiervoor open stonden) over hun ervaringen met de zorg- en dienstverlening van de Raphaëlstichting en het grensoverschrijdend gedrag dat heeft plaatsgevonden. Uiteindelijk zijn de patronen ontstaan door feitelijke observaties van de onderzoekers te interpreteren en te verrijken in een interactieproces met cliëntvertegenwoordigers en professionals.

Dit interactieproces heeft vervolgens geleid tot leidende principes die richtinggevend zijn voor de kwaliteit, rollen, bewustzijn en het handelen bij casuïstiek grensoverschrijdend gedrag. Vervolgens zijn in een werkgroep de leidende principes geconcretiseerd in een referentiekader met als doel een gezamenlijk verhaal van professionals, cliënten en verwanten over de wijze waarop wordt omgegaan met grensoverschrijdend gedrag binnen de Raphaëlstichting.

Op basis van het referentiekader, dat als instrument in de praktijk minder bruikbaar is gebleken, is in 2021 het GOG-protocol vernieuwd. Het vernieuwde protocol is op onderdelen uitgebreid en bevat veel meer uitgebreide informatie, met name voor het team dat de GOG in behandeling neemt. Ook is er in het protocol meer aandacht voor nazorg aan de (vermeend) dader. Een ander onderdeel in het protocol is de dossiervoering bij (vermeend) dader en (vermeend) slachtoffer, die explicieter is opgenomen als processtap en o.a. voortkwam uit verbetermaatregelen bij de laatste Prisma onderzoeken.

Van het protocol is een intranetpagina gemaakt waarop onderscheid is gemaakt tussen informatie die alle medewerkers snel voorhanden moeten hebben en informatie die met name belangrijk is voor het team dat een casus in behandeling neemt. De belangrijkste processtappen zijn visueel uitgewerkt. Ook is er een samenvatting gemaakt die wordt uitgedeeld aan alle medewerkers die nieuw bij de Raphaëlstichting in dienst zijn. Voor cliënten en/of verwanten is een brochure ontwikkeld waarin staat hoe zij grensoverschrijdend gedrag kunnen herkennen en kunnen handelen bij een (vermoeden van) grensoverschrijdend gedrag. Deze zullen we in 2022 verspreiden en uitdelen aan alle nieuwe cliënten en/of verwanten.

Wat we daarnaast nog van plan zijn in 2022 is het op inhoud centraal vormgeven van de scholing GOG en Huiselijk geweld. Dit gebeurt nu nog op instellingsniveau en met het meer centraal aansturen van de opleidingsfunctionarissen is nog beter geborgd dat ook deze scholing is opgenomen in de opleidingsplannen van de instellingen.
Ook zullen we het onderwerp Grensoverschrijdend gedrag behandelen in de introductiebijeenkomsten die we ieder kwartaal organiseren voor nieuwe medewerkers.