Milieu en Duurzaamheid

Verduurzaming is niet een project, waarbij als je er harder aan trekt, het eerder klaar is. Het is een denkwijze, een leefwijze, een werkwijze. Gelukkig is deze denkwijze de Raphaëlstichting niet vreemd. Echter zijn wij nu wel enigszins ingehaald door de tijd en lopen wij niet meer voor op dit gebied.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen willen we verder doorvoeren in onze gehele bedrijfsvoering. Verduurzamen zal dan als het ware in ons denken en handelen gaan zitten: van de medewerkers, maar ook de cliënten, bezoekers en belanghebbenden. Deze verandering vraagt een bredere kijk op duurzaamheid dan alleen duurzame energie, inkoop, vastgoed, groenbeheer en de ‘healing environment’. Het gaat namelijk ook om gezond leven en ziektepreventie (positieve gezondheid) en de rol die ‘groen’ daarbij speelt: zowel de invloed van natuur op gezondheid (fysiek & mentaal) als van gezond en lokaal eten (uit eigen moestuin bijvoorbeeld).

2021: duurzaamheid verloor wat aandacht, maar we stonden niet stil
De meeste locaties hebben in 2021 geen nieuwe initiatieven ontplooit op het gebied van milieu & duurzaamheid. De Novalishoeve op Texel vormt hierop een uitzondering, omdat hier verschillende (bijzondere) groene initiatieven worden ontplooid (zie verderop). Ook Breidablick heeft niet stil gezeten door het opleiden van een medewerker op dit thema die al verschillende zaken heeft opgepakt. Vanuit de centrale afdeling inkoop is met alle locaties ingezet op verbeterde inzameling van afvalstoffen, afvalstoffenscheiding en minder spillage. Hier en daar verschijnen elektrische laadpalen voor elektrische auto’s/vervoer (recentelijk Midgard nog).

2022: Nieuwe coördinator milieu & duurzaamheid
In maart 2022 is een coördinator milieu & duurzaamheid aangenomen met als doel onze groene activiteiten aandacht te geven, op bepaalde activiteiten te versnellen en meer gestructureerd te laten verlopen. Dit is een nieuwe functie binnen de Raphaëlstichting. De coördinator start met kennismaken op de instellingen. Daarnaast is de opdracht om samen met de aandachtsfunctionarissen (of greenteams) van de locaties te inventariseren wat we nu feitelijk allemaal al doen, hoe de motivatie is en het ‘bewustzijn’ op het thema milieu en duurzaamheid (deze inventarisatie heet een 0-meting).

Wat valt er onder de activiteiten? Daarbij kun je denken aan CO2 uitstoot verminderen (denk aan energieverbruik, gebouwen, verbouwen, mobiliteit, inkoop), circulair werken stimuleren (o.a. minder producten gebruiken of hergebruik), medicijnresten in oppervlakte (grond)water verminderen en gezondheid bevorderen door goede leefomgeving zorginstellingen.

Vervolgens wordt vergeleken waar we nu staan met waar wij naartoe willen en moeten (dit heet een GAP-analyse). Dit alles resulteert in een plan van aanpak voor de hele Raphaëlstichting. Binnen het plan van aanpak is natuurlijk voor elke instelling veel ruimte voor maatwerk, eigen couleur locale en indien nodig een verschillend tempo.

Met dit alles werken wij toe naar een certificering op milieu- en duurzaamheidsgebied. De stappen die we maken worden vertaald in een duurzaamheidscertificaat, waarmee we zichtbaar maken dat we serieus aan een duurzame bedrijfsvoering werken. Hiervoor is het wenselijk en nodig om meer samen te werken tussen de instellingen, vanuit een nieuw te ontwikkelen gedeelde brede visie op milieu en duurzaamheid.

Coördinator van de Novalishoeve en de Noorderhoeve, Joost Heerschop, vertelt:

De klimaatcrisis en de corona pandemie hebben bijgedragen aan een beweging die anders kijkt en op zoek is naar zingeving en verbinding met de natuur. Hierin werd ik gegrepen door de Betekeniseconomie.

De Betekeniseconomie is een maatschappelijke ontwikkeling waarbij de menselijke behoefte aan zingeving en betekenisgeving steeds meer het menselijk gedrag bepaalt. In de zoektocht naar zelfontplooiing en zelfrealisatie, ontdekken we steeds duidelijker dat we enkel vervulling en voldoening kunnen ervaren als we ons inzetten voor zaken die ons eigenbelang overstijgen: als we het grotere geheel of het algemene belang dienen.
Deze fundamentele andere kijk op ons economische leven vind ik hoopgevend en past volledig in ons mens- en wereldbeeld. Als biodynamische zorgboerderijen lopen we hierin voorop. Dagelijks zijn we bezig met het verzorgen van de aarde, de planten, de dieren en de mensen. Hiermee willen we de voorwaarden scheppen die het mogelijk maken dat alles en iedereen tot bloei kan komen. Onderstaande afbeeldingen laten een ontwikkeling zien waarin we nu langzaam uitkomen bij het SEVA tijdperk. SEVA betekent in het Sanskriet dienen.

EGO (de mens beheerst de aarde)
ECO (we zijn niet superieur, maar onderdeel van het ecosysteem)
SEVA (we zijn dienstbaar aan het ecosysteem en natuurversterkend)

Komend jaar willen we de drie grote biodynamische zorgboerderijen van de Raphaëlstichting, Noorderhoeve, Dijkgatshoeve en de Novalishoeve, meer met elkaar verbinden. We willen ons laten inspireren door naar elkaar te luisteren, ons gezamenlijk te verdiepen in de biodynamische landbouw, in de kracht van de verbinding tussen landbouw en zorg en kijken of we antwoorden hebben op maatschappelijke vraagstukken. Hiermee zaaien we de toekomst.

Novalishoeve Oesterzwammenkwekerij

Het was het afgelopen jaar niet gemakkelijk om koffiedik te verzamelen. Op de Texelse boot moest iedereen in zijn auto blijven zitten en ook voor de wandelaars en fietsers was het buffet gesloten. Verschillende periodes was de horeca eveneens gesloten, waardoor we onze oesterzwammenkwekerij behoorlijk moesten afschalen. Toch is het gelukt een contante stroom van oesterzwammen te produceren.
We verkopen inmiddels verse oesterzwammen, oesterzwammensoep, oesterzwamkroketten en een growkit, waarmee men thuis zelf oesterzwammen kan kweken. Zie voor meer informatie onderstaande site: https://www.novalishoeve.nl/binnen/wadnzwam.