1. Verslag van het interne beraad met de CCR-C
3. Verslag van het interne beraad met de COR
4. Reflectie Raad van toezicht

1. Verslag van het interne beraad met de CCR-C

Elke 8 weken voert de centrale cliëntenraad-cliënten overleg met het bestuur van de Raphaëlstichting. Op 10 juni 2022 ging dit overleg over het kwaliteitsrapport. De film die leden van de CCR-V gemaakt hebben geeft een krachtig geluid en ook in dit gesprek waren de speerpunten vanuit de raad luid en duidelijk:

• Nu eindelijk werk maken van meer opleidingen voor cliënten! Opleidingen die meedoen in de maatschappij mogelijk maken. Zelfstandiger zijn. Computeren, EHBO, BHV, koken, reizen met OV: van alles komt er langs. Tijdens een werkdag van CCRV en CCRC samen kwamen deze dromen al op tafel.
  • Versterk de communicatie met de cliënten! Er is een werkgroep/krachtkring in oprichting, die aan de slag gaat met klare (vereenvoudigde) taal, visueel werken, inzet van technologie om tot uitdrukking en uitwisseling te komen, etc.
  • Goede afspraken in een up-to-date zorgplan, zelf je doelen bepalen en uitwerken met de begeleider.
  • Inzet van technologie om zelfstandigheid, meedoen en contact te bevorderen. Komend jaar versterken we de inzet op verschillende plekken in de organisatie.

2. Verslag van het interne beraad met de CCR-V

Op 10 mei is met de deelraad verwanten van de Centrale Cliëntenraad gesproken over het kwaliteitsrapport. Daarna heeft de kwaliteitscommissie van de Centrale Cliëntenraad nog een aanvullend en verdiepend gesprek gehad met de kwaliteitsdienst van de Raphaëlstichting. Beide gesprekken hebben geresulteerd in enkele aanpassingen in het rapport 2021 en een aantal verbeterpunten voor het volgende rapport over 2022.

Aanpassingen die nog in dit rapport zijn doorgevoerd:

• Bij het thema antroposofie is een link opgenomen naar eerder op Scorlewald gemaakte mooie filmpjes over de kernwaarden van de sociaaltherapie.
  • Het verbeterplan rondom de zorgplannen en de zorgplancyclus is toegelicht.
  • Bij klachten is toegevoegd dat niet alle informele klachten (uitingen van ontevredenheid) hun weg vinden via een formulier, of bekend zijn bij de kwaliteitsdienst van de Raphaëlstichting. Dit in tegenstelling tot formele klachten.
  • De tekst rondom de twee digitale systemen om medicatie af te tekenen is verduidelijkt.
  • Voor de finale versie laten wij een check doen op grammatica.

Verbeteringen voor het volgende rapport:

• De medezeggenschapsraden zullen volgend jaar ten behoeve van de bespreking van het concept kwaliteitsrapport een ‘platte tekst’ ontvangen (papieren versie). Het was voor de leden van de CCR-V lastig om het rapport digitaal van a tot z te kunnen bestuderen.
  • De CCR-V vindt het jammer dat de tekst over de impact van corona nu achter een link staat en niet in het hoofdrapport zelf. Aanvullend heeft de kwaliteitscommissie met de kwaliteitsdienst afgesproken volgend jaar in een eerdere fase van het rapport met elkaar in contact te treden over dit onderwerp. Op die manier hopen wij in het rapport naast de ervaringen van medewerkers ook reeds het perspectief van verwanten mee te kunnen nemen (bijvoorbeeld ervaren veiligheidsrisico’s, vrijheidsbeperking of aanpassingen in de dagbesteding).
  • Tip: breng de verbeterpunten onder in een soort dashboard en gebruik dat als start van het kwaliteitsrapport. Op die manier kan de lezer vanuit het overzicht kiezen welk onderwerp hij of zij wil lezen of bekijken.
  • Tip: bespreek het kwaliteitsrapport in een groot overleg met verschillende medewerkers.

Wat verder is besproken of genoemd:

• Er is gesproken over wat nu eigenlijk de beoogde doelgroep van het kwaliteitsrapport is. Er worden nu meerdere doelgroepen bediend: geïnteresseerden (bijvoorbeeld verwanten), die al scrollend op een toegankelijke manier een vluchtig/algemeen beeld kunnen krijgen van waar de Raphaëlstichting allemaal mee bezig is en die – waar gewenst – door verder te klikken meer verdiepende informatie kunnen vinden. Daarnaast moet het – middels de filmpjes – ook toegankelijke zijn voor geïnteresseerde cliënten en de CCR-C. Voor de CCR-V, COR, Raad van toezicht, instellingsleiders, stafmedewerkers, zorgkantoren en gemeenten, wil het kwaliteitsrapport daarnaast ook inzage bieden in de beleidscyclus door een overzicht te bieden van de verbeterpunten en waar we staan.
  • Leden van de CCR-V worden in 2022 uitgenodigd om deel te nemen aan interne audits. Uit de bespreking met de kwaliteitscommissie van de CCR-V bleek een interesse om te kijken naar de werkwijze rondom de zorgplannen en incidenten bijvoorbeeld. Wel goed om dit dan te doen op een andere instelling dan waar de eigen verwant woont/werkt.
  • De CCR-V heeft de genoemde update van het masterplan vastgoed nog niet ontvangen.
  • De CCR-V heeft het corona-toekomstplan nog niet als raad voorgelegd gekregen.

3. Verslag van het interne beraad met de COR

Op 19 april is het kwaliteitsrapport geagendeerd in een vergadering van de Centrale ondernemingsraad (COR), waarbij ook bestuur en de kwaliteitsdienst aanwezig waren. Door drukte rondom andere onderwerpen was het de leden van de raad niet gelukt zich voldoende voor te bereiden en zodoende is het rapport niet uitvoerig besproken. Wel is opgemerkt dat het rapport netjes oogt en de juiste dingen erin staan.

Op 23 mei heeft een gelegenheidscommissie van de COR in een overleg met bestuur en kwaliteitsdienst nog een verdiepende terugkoppeling kunnen geven op het rapport. Hieronder een korte samenvatting van wat besproken en benoemd is:

• Het eerste deel van het FWG-traject is niet vlekkeloos verlopen. Hier zijn verbeterafspraken over gemaakt die de tweede fase van het traject beter moeten laten verlopen. Deze tweede fase loopt in 2022. Het is belangrijk om ook volgend jaar in het kwaliteitsrapport kritisch te blijven, en dan het hele proces te evalueren/beschouwen (dus fase 1 én fase 2).
  • Betreffende de FWG uit de COR wel haar zorgen over de kloof met de arbeidsmarkt en of deze met de ingeslagen richting wel gedicht gaat worden.
  • Hoofdstuk 4 over de ‘kwaliteit van werk’ is een goede afspiegeling van de thema’s die spelen en de projecten die lopen.
  • Bij het hoofdstuk over de arbeidsmarkt, wordt gesproken over ‘het potentieel pakken’. De COR geeft aan dat het goed zou zijn om niet alleen extern naar ‘potentieel’ te kijken. Ook binnen de organisatie is er waarschijnlijk onbekend potentieel aanwezig. Hiertoe zou naast een personeelsschouw (uit de systemen halen hoe het personeelsbestand erbij staat en waar strategische en tactische kansen liggen) ook aan medewerkers zelf gevraagd kunnen worden welke kwaliteiten/talenten zij hebben, welke opleidingen/diploma’s zij nog meer hebben en waar hun interesses voor doorgroei en ontwikkeling liggen. Dit sluit aan bij de wens van de organisatie om elke medewerker een baanperspectief te geven. Een baanperspectief is een containerbegrip waar verschillende dingen onder kunnen vallen, zoals: loopbaanpad, Persoonlijk Ontwikkel Plan (POP) of (meer bescheiden) enkele afspraken over de toekomstige werkzaamheden van de medewerker.
  • Het is goed dat er aandacht is voor de redenen van vertrekkende medewerkers middels een exitformulier. De COR geeft aan dat het goed zou zijn als er tijdens de intake aan nieuwe medewerkers gevraagd wordt waarom zij hebben gekozen voor de Raphaëlstichting en welke verwachtingen zij daarbij hebben. Net als de exitgesprekken kan dit stuurinformatie opleveren voor de organisatie. Het is onbekend of dit op dit moment nu gebeurt. Het zou mooi zijn als dit volgend jaar ook in het kwaliteitsrapport meegenomen kan worden.
  • De COR ziet een duidelijke verbetering op het gebied van scholing. Rondom de vele digitale scholingen is het een aandachtspunt voor de organisatie om goed te borgen dat medewerkers de digitale scholing ook daadwerkelijk in werktijd kunnen volgen en hiertoe dus ook tijd binnen het rooster krijgen. De gekozen digitale opleidingen zelf zijn prima te doen voor medewerkers (er zijn geen signalen bij de COR binnengekomen dat mensen de digitale vaardigheden hiervoor zouden ontberen).
  • De samenwerkingsafspraken tussen de COR en bestuur worden regelmatig niet nagekomen, doordat advies of instemmingsaanvragen te laat, of onvoldoende toegelicht worden ingediend. Dit heeft als consequentie dat de COR dan onvoldoende tijd heeft om tot een weloverwogen advies of instemming te komen. En het kan wel, zo bewijst de procedure rondom de FWG, welke over het algemeen keurig met van-/voor datum op tijd wordt ingediend. Ook de financiële opleggers helpen de COR om complexe inhoud te duiden, net als mondelinge toelichting door inhoudelijk betrokken stafmedewerkers. Kortom: een belangrijk verbeterpunt dat aandacht behoeft, maar waar gelukkig wel alle ingrediënten om het beter te doen voor aanwezig zijn.
  • Volgend jaar ziet de COR ook het aantal aanvragen nazorg graag cijfermatig terug in het kwaliteitsrapport. En indien beschikbaar: ook of deze nazorg wel of niet geleverd is.
  • Over het rapport zelf: ziet er gelikt uit, is goed leesbaar en de filmpjes maken het beeldend, wat ook heel belangrijk is.

4. Reflectie Raad van toezicht op het kwaliteitsrapport

De raad van toezicht:

• heeft getoetst of het proces goed gelopen is; hoe de informatie is opgehaald, gereflecteerd, verwerkt en hoe de medezeggenschapsraden het stuk gelezen hebben. Daarbij heeft de raad van toezicht gelet op de aandachtspunten die op proces en vorm vorig jaar zijn benoemd; deze zijn allemaal meegenomen.
  • ziet in dit rapport bij de gestelde verbeterpunten meer overeenstemming met de beleidscyclus en de thema’s in de kaderbrief. Dat is een verbeterpunt van vorig jaar dat goed is opgepakt.
  • wil inhoudelijk twee belangrijke thema’s nog wat uitdrukkelijker terugzien: de digitaliseringsslag die gemaakt is en de veerkracht van de organisatie (o.a. in coronatijd).
  • vindt de tekst enerzijds meer extern-gericht. Dat is positief, maar het is toch nog wat veel vanuit verantwoording geschreven, met stevig kwaliteitsjargon. Van de raad van toezicht mag het volgende keer warmer, eenvoudiger en energieker (klare taal in kortere zinnen, beschreven vanuit de warmte van de Raphaëlstichting): een kwaliteitsrapport dat energie en trots geeft.
  • geeft als suggestie mee in het rapport van volgend jaar een meer congruente structuur tussen de verschillende onderdelen te maken (d.w.z. tussen verbeterpunten en de beschreven onderwerpen in de tekst).
  • oppert om een gesproken tekst van het rapport aan de website toe te voegen.
  • is over het algemeen tevreden met een mooi kwaliteitsrapport en complimenteert de organisatie hiermee.