Ethiek

In september 2021 is binnen de Raphaëlstichting de expertisegroep Ethiek ontstaan. Deze groep houdt zich op verschillende manieren bezig met morele en ethische vraagstukken die zich op alle niveaus binnen de Raphaëlstichting voordoen. De vraag naar ‘het goede en het juiste doen’ zijn onlosmakelijk verbonden met het werken met cliënten waarbij er altijd sprake is van een afhankelijkheidsrelatie tussen cliënten en begeleiders. Ethische kwesties en morele vraagstukken horen daarbij.

Enkele voorbeelden:

• Een niet sprekende dame met ondergewicht, die voor eten en drinken volledig afhankelijk is van de omgeving, geeft bij het eten veel weerstand aan. Verwanten verwachten dat de begeleiding ervoor zorgt dat zij toch alles eet.
  • Een jongen van 25, met LVB, wil een auto aanschaffen. Hij heeft regelmatig last van epilepsie.
  • Er komt een nieuwe aanmelding binnen, een jonge vrouw passend op de open plek op de locatie. In het dossier staat een stevige gedragsproblematiek omschreven. De afgegeven indicatie is licht. Er komt een klein budget mee.
  • Een collega laat haar ogen laseren, zij wil hiervoor ziekteverlof aanvragen.
  • Een verwant vraagt zich af of haar zoon donor wil zijn en vraagt ondersteuning aan het team bij het maken van deze keuze.
  • Een cliënt met verslikgevaar krijgt het medisch advies alleen gepureerd voedsel te nemen. Echter hij wil zelf genieten van zijn eten.
  • Een nieuwe medewerker komt in de knel met de reeds verworven privileges van collega’s op de groep die boven haar roosterbelangen gaan.

De expertisegroep Ethiek biedt met verschillende werkvormen ethiekondersteuning binnen de Raphaëlstichting. Werkvormen zijn: consulten; moreel beraad; gevraagd en ongevraagd advies op beleid; vraagbaak; ondersteuning aan ouders/verwanten en wettelijk vertegenwoordigers, ondernemersraad, cliënten- en verwantenraden en andere betrokkenen van de Raphaëlstichting.

In 2021 is er een start gemaakt en werd Ethiek zichtbaar door het aanbod van moreel beraad. Komend jaar geven we Ethiek en Ethiekondersteuning binnen de Raphaëlstichting verder vorm.