Terug naar vorige pagina

Corona

Over corona is veel te vertellen. Dit gaan we binnen het bestek van dit kwaliteitsrapport niet doen. Hoog over, willen we het volgende noemen:

  • We hebben een goede modus gevonden om met corona om te gaan. We hebben alternatieven gevonden, waardoor het bijvoorbeeld mogelijk bleef voor cliënten om – binnen de regels – bezoek te ontvangen. Een goede mix van kwaliteit van leven en veiligheid.
  • De werkplaatsen aan het wonen koppelen (bubbels) heeft hieraan bijgedragen. Dit is vanaf oktober 2021 weer losgelaten, wat een goede beslissing bleek. Zo konden mensen weer naar de best passende werkplek.
  • De boosters/vaccinaties konden rekenen op een hoge opkomst onder cliënten en zijn goed verlopen. Dit heeft zeker bijgedragen aan het mogelijk maken van versoepelingen.
  • De Raphaëlstichting heeft op de locaties Scorlewald en Rozemarijn PCR-sneltestapparaten geplaatst. In samenwerking met het Streeklab Haarlem kunnen zo snel betrouwbare tests worden afgenomen bij cliënten en medewerkers. Queeste, Novalishoeve, Noorderhoeve en Midgard sluiten aan bij Scorlewald. Helaas verstrekken andere laboratoria de service voor het in gebruik nemen van deze testmachines nog niet, waardoor Breidablick en Rudolf Steiner Zorg hiervan nog geen gebruik kunnen maken.
  • In het Cliëntervaringsonderzoek dat in 2022 gehouden wordt, zijn er ook vragen over de beleving van corona bij cliënten opgenomen.

We zijn in de eerste helft van 2021 gaan werken met de volgende leidende principes:

  • Het gewone leven van cliënten staat centraal. Dit willen wij zoveel mogelijk gewoon door laten gaan. Cliënten hebben zelf aangegeven dat het voor hen het allerbelangrijkste is om elkaar te blijven ontmoeten en om naar de dagbesteding naar keuze te kunnen blijven gaan.
  • Wij willen een veilige werkplek bieden aan medewerkers (zowel gevaccineerd als ongevaccineerd). Dit is ook van belang omdat een uitbraak in een mum van tijd een heel team kan besmetten. Dit heeft gevolgen voor de continuïteit van zorg (punt 1) en de werkdruk voor de medewerkers die wel aan het werk zijn. Het grootste gevaar voor introductie van het virus binnen de locaties, zit in contact van cliënten met mensen van buiten de eigen woning (denk aan medewerkers, verwanten en andere bezoekers).
  • Wij willen de werkdruk voor medewerkers zo laag mogelijk houden.
  • Onze maatschappelijke verantwoordelijkheid naar onze collega’s in de eerste lijn. Wij willen niet onnodig bijdragen aan besmettingen die de zorg extra belasten. Nu al merken wij dat het lastiger is cliënten in te sturen naar het ziekenhuis voor reguliere zorg.

Langetermijn coronabeleid
Ga er maar aan staan, een langetermijnbeleid neerzetten voor zoiets grilligs als een virus. Na twee jaar pandemie weet iedereen hoe snel het strijdveld kan veranderen, en dus ook de benodigde aanpak. En toch wil en moet ook de Raphaëlstichting zich voorbereiden op een eventuele volgende golf van de pandemie in het najaar 2022 en daarmee ook op een mogelijk worst-case scenario’s zoals een fase 3. Daarom is er een langetermijnbeleid geschreven. Dit geeft inzage in de preventie- crisisorganisatie, wat wij belangrijk vinden, waarop wij voorbereid moeten zijn en hoe we dat gaan doen. Het is nog in concept en wordt nog verder verrijkt met belanghebbenden:

Op de locaties: impact van corona op de kwaliteit van zorg in 2021
Corona bracht ook in 2021 positieve en negatieve dingen met zich mee. Er was opnieuw een grote verbondenheid en bereidheid om er met elkaar de schouders onder te zetten. Dat zag je in de teams, waar mensen bereid waren voor elkaar bij te springen en extra te werken. Teams werden hechter en creatief in het vinden van oplossingen voor knelpunten die ontstonden. Bijvoorbeeld het vieren van jaarfeesten met “bubbel-wandelingen” langs ingerichte thematische plekken op het terrein bleek heel erg goed te werken op Breidablick. Kernwaarden zoals compassie, warmte, aandacht en het gesprek voeren werden onder ander op Rudolf Steiner Zorg overeind gehouden.

Ook team-overstijgend was er verbondenheid: medewerkers die collega’s van andere groepen gingen ondersteunen bij besmettingen op Breidablick bijvoorbeeld. Of toen er op het woonhuis Zilveresdoorn van Rozemarijn een quarantaine moest worden georganiseerd, werd dit direct opgepakt door de teams van de werkplaats Studio en het team van Zilveresdoorn en het dagelijks werk is aan de deelnemers aangeboden op het woonhuis. Voor de bewoners ging het leven en werken dus gewoon door. Het was mooi om te zien dat de teams dit volledig zelfstandig organiseerden.

De verbondenheid was er ook in het contact met verwanten. Er was meer contact en over het algemeen beter contact. Er was soms wel discussie met ouders over testen en quarantaine; eigenlijk net als overal in de maatschappij. Maar uiteindelijk is de samenwerking meestal soepel verlopen. Wel hebben ouders er in sommige gevallen zelf voor gekozen om hun zoon of dochter tijdelijk thuis te houden.

Door de maatregelen konden wezenlijke dingen van ons zorgaanbod geen doorgang vinden: culturele avonden, muziekgroepen, schilderen, de dagopening en vieringen etc. Dit was een verschraling van het leven voor de bewoners.

Het werken in bubbels leverde stress op door hoge werkdruk binnen teams. Niet elke bewoner heeft in deze periode dagbesteding kunnen ontvangen die passend was. Bij sommige bewoners was er hierdoor stress en onbehagen. Aan de andere kant ontstond er soms ook een soort van gewenning rondom de coronamaatregelen. Doordat cliënten van de Novalishoeve bijvoorbeeld in hun nabije omgeving zagen dat mensen na een besmetting meestal binnen één of twee weken weer herstelden van corona, nam de angst wel wat af. Voor een aantal cliënten zat er aan de coronaperiode ook een voordeel. Bijvoorbeeld op Midgard. Hier gaf het wonen en werken in de eigen vriendelijke bubbel rust, regelmaat en stabiliteit door minder wisseling van medewerkers op een dag. Over het algemeen is er door het langdurige werken vanuit de woonhuizen in bubbel meer en beter zicht gekomen op de wensen en behoeftes van de bewoners. Dit is belangrijke informatie voor vernieuwingen of eventuele herindelingen van cliënten over de werkplaatsen.

Iambe is heel pragmatisch met de coronaregels omgegaan. Dit heeft zij ook zo uitgestraald naar de deelnemers. In de trant van: dit zijn de regels (bijvoorbeeld mondkapjes dragen in de bakkerij en de winkels) die we moeten volgen en dat doen we. Het naleven van de regels straalde ook uit dat Iambe goed voor de deelnemers wil zorgdragen en de werkplek wat dat betreft zo veilig mogelijk wilde maken.

Door het hoge verzuim (in sommige teams wel 20 %) is de continuïteit en het vaste ritme, wat voor de deelnemers zo belangrijk is, onder druk komen te staan. Door het ziekteverzuim en de coronamaatregelen kon op het Molenhuis van Queeste minder vaak gelogeerd kon worden. Dat was lastig voor de cliënten en hun familie. De inkomsten zijn hierdoor flink gedaald.

Vanwege corona hebben de zorgplanbesprekingen op verschillende plekken achterstand opgelopen. Op de Novalishoeve is wel ontdekt dat het digitaal laten aansluiten van verwanten bij evaluaties effectief is gebleken.


Terug naar vorige pagina