Communiceren in klare taal en/of met visuele ondersteuning

Communicatie naar cliënten én medewerkers kan en moet eenvoudiger. Dit was de conclusie die wij twee jaar geleden met elkaar trokken. Nu zien we dat het een en ander is verbeterd (denk alleen al aan dit kwaliteitsrapport zelf bijvoorbeeld, met meer filmpjes). We zien tegelijkertijd dat er ook nog het nodige te ontwikkelen en te verbeteren is.

Cliënten én medewerkers
Door begrijpelijk te communiceren naar cliënten en medewerkers kunnen meer mensen meedoen. Begrijpelijk communiceren willen we doen door gebruik te maken van meer klare/eenvoudige taal en meer visuele ondersteunende communicatie. Bijvoorbeeld video’s, foto’s, tekeningen, infographics en picto’s). Je kunt tenslotte pas betrokken worden en je mening geven als het aan jou gevraagd wordt en als je weet waar het over gaat. Dit geldt zowel voor cliënten als medewerkers.

Intranet
Op intranet is voor medewerkers het nodige verbeterd in 2021. Eenvoudiger taalgebruik, meer filmpjes en onderwerpen die meer aansluiten bij de behoefte van medewerkers in het primaire proces (op de werkvloer). Er wordt nog gewerkt aan de zoekfunctie. Om ervoor te zorgen dat naast het vinden van de juiste informatie, je ook de juiste collega eenvoudiger kunt vinden. De grote ‘klapper’ moet nog komen: interactief intranet. De wens hiertoe wordt breed gedragen en dit gaat ons veel voordelen bieden. Een digitaal ontmoetingsplatform, waar collega’s elkaar kunnen vinden, met elkaar kunnen verbinden en in dialoog kunnen zijn. Het biedt mogelijkheden om gerichter te kiezen over welke onderwerpen je informatie ontvangt en het biedt kansen om kennis te delen met collega’s en elkaar te inspireren. Dit vergroot het werkgeluk, versterkt het saamhorigheidsgevoel en draagt zodoende bij aan de kwaliteit van zorg.

Krachtkring cliëntcommunicatie
Het belangrijkste instrument in ons vak zijn wij zelf. In de relatie die wij hebben tot de cliënt en verwant speelt communicatie een heel belangrijke rol. Een van de speerpunten is het groeien in de dynamiek van de driehoek cliënt-medewerker-verwant. Vanuit de visie op Inspraak, Zeggenschap en Medezeggenschap hebben wij hierin in 2022 stappen te maken!

In 2022 starten wij met een krachtkring cliëntcommunicatie. Een krachtkring bestaat – in tegenstelling tot een werkgroep – altijd uit verschillende rollen (ook verwanten, cliënten, externen kunnen hieraan deelnemen). Omdat we echter het nodige voorwerk te doen hebben, is besloten te starten als werkgroep. Gaandeweg gaan we deze werkgroep verbreden met andere rollen.

In deze werkgroep (en later dus krachtkring) gaan wij werken aan beeldend communiceren en het toepassen van veel meer klare begrijpelijke taal. Een van de ideeën is bijvoorbeeld een digitale omgeving (webpagina) voor cliënten. Degenen die dit willen kunnen hier zelf informatie opzoeken. Hier wordt in geluid, film of eenvoudige tekst uitgelegd wat er bij de instellingen gebeurt: leuke dingen (zoals de bewonersconferentie) en bijvoorbeeld de maatregelen rondom corona. Ook gaan we aan de slag om manieren te bieden aan bewoners die zich verbaal minder makkelijk kunnen uitdrukken. Zo geven we handen en voeten aan Luisteren en doen…!

Logopedie
In de communicatie met cliënten is het voor medewerkers belangrijk bewust te zijn van de eigen non-verbale communicatie (mimiek, lichaamstaal of intonatie). Voor de niet of nauwelijks sprekende mensen kan dit extra belangrijk zijn. Zij kunnen veel informatie halen uit de situatie, gezichtsuitdrukkingen of gebaren die iemand (bewust of onbewust) gebruikt, of uit het gevoel dat iemand uitstraalt.

Antroposofie als kracht
De Raphaëlstichting heeft een unieke positie in de markt als grootste zorgverlener op basis van een antroposofische visie. We willen de kracht hiervan veel meer in de schijnwerpers zetten, op een eigentijdse manier. Zo laten we zien waarin onze dienstverlening onderscheidend is en we relevant zijn voor onze cliënten. Dit doen we door meer zichtbaarheid in de lokale en regionale media, online media en in vakbladen.