Een kijkje in de keuken bij de Centrale Cliëntenraad Cliënten (CCR-C)

Waar hebben de cliënten het over gehad en wat hebben ze bereikt in 2021?

Behandelde instemming vragen

Huisregels
De huisregels zijn eerst door de CCRC leden besproken. Ze kwamen op de vraag hoe het zit met onder invloed van alcohol zijn, mag je helemaal niet drinken ? Annemarie (een van de bestuurders van de Raphaëlstichting), gaat dat anders proberen te verduidelijken in het stuk. Ook wordt er soms over terrein gesproken. Idee om dat aan te vullen met werkplaats, omdat niet alle locaties van de Raphaëlstichting een instelling met een terrein zijn.

Annemarie vertelt dat ze het heel belangrijk vindt dat de regels in je huis of op de werkplaats samen met de cliënten worden gemaakt. Zeggenschap in je huis of werkplaats bepaal je met elkaar. Het is belangrijk je steeds weer af te vragen: “wat is de bedoeling van de regel”?.

Nadat de huisregels op bovenstaande punten waren aangepast, heeft de raad zijn instemming gegeven over de huisregels.

Visie zeggenschap, inspraak en medezeggenschap en de medezeggenschapsregeling.
In het eerste stuk staat uitgelegd hoe we samen willen dat zeggenschap, inspraak en medezeggenschap geregeld is en in de medezeggenschapsregeling hoe de raden en het bestuur met elkaar samenwerken.
De CCRC vindt het een mooi en duidelijk documenten en heeft vertrouwen in de inrichting van de documenten door de stuurgroep en samenwerking met Jan (voorzitter CCRV) en Karin (voorzitter CCRC). Dus beide documenten zijn goedgekeurd.

Behandelde advies aanvragen

Advies mbt sollicitatie raad van bestuur en raad van toezicht.
Brian (lid CCRC) is als afgevaardigde van de cliëntenraad bij alle gesprekken aanwezig geweest en heeft hierover zijn advies gegeven.

Continue onderwerp van gesprek zijn de Corona maatregelen geweest en ook van welke maatregel cliënten het meeste last hadden en welke er mogelijk als eerste af zou kunnen.

Ongevraagd advies:
De CCRC heeft gevraagd of er een rol weggelegd zou kunnen worden voor cliënten als observatoren voor beelden van kwaliteit. Daar wordt nu een opleiding voor gemaakt in samenspraak met Ingrid Julien.

Overige onderwerpen

Verkiezingen
Hoe zou iedereen geïnformeerd willen worden over de verkiezingen en hoe is dat andere jaren gegaan ? 17 Maart waren er de landelijke verkiezingen. Op de divers locaties wordt wel gepraat over wat er in politiek Den Haag plaats vindt. Op Breidablick heeft Liesbeth over dit onderwerp voor de cliënten geschreven, zij deelt dit met anderen zodat een ieder hier verder op kan borduren aan de voorbereidingen voor de verkiezingen van 17 maart.

Luisteren en doen
Annemarie heeft een samenvatting gemaakt met picto’s erbij over het meerjaren beleidsplan Luisteren …. en doen. Meerjaren beleidsplan is een plan dat zegt: dit willen we de komende jaren doen èn dit vinden we belangrijk.
Het belangrijkste is misschien wel “Praat iedereen mee?”, met als uitgangspunt gelijkwaardigheid. Meedoen vinden we terug in de krachtkring en het samenstellen van onder andere visie-stukken. Iedereen deed mee, ook de cliënten!

Wat houden de peilers ook alweer in?
Zo lopen we langs de eerste pijler en herinneren ons dat in de bijeenkomst in de zaal van Midgard Wesley ons liet zien dat het belangrijk is om aandacht voor bewoners te hebben die moeilijk of niet in de aandacht komen, taal een lastig instrument om mee te communiceren en hen op andere manieren mee te nemen.

Waaraan merk je dat je woont en/of werkt in een antroposofische instelling?
– Jaarfeesten
– Seizoenstafels
– Gebruik van biologische grondstoffen
Antroposofie; gelijkwaardigheid, wederkerigheid, met elkaar te delen. En hebben we het gehad over de jaarfeesten, jaartafels en het zorgvuldig gebruik van de aarde en haar grondstoffen.

Wordt er goed naar elkaar geluisterd en gebruiken jullie ook instrumenten zoals bv de praatstok ? Daniel zegt dat de praatstok wel in vergaderingen is gebruikt maar dat dat met skype-vergaderingen niet noodzakelijk is.
– Heeft er iemand een voorbeeld dat er goed naar je geluisterd werd. Dat daar dan ook iets mee gedaan werd?. Job werkt nu in de tuin. Was eerst kok maar gaf aan graag in de tuin te willen werken. Job is eigenlijk al met pensioen maar wil graag blijven werken.
– Er staat ook in het plan dat de clienttevredenheid gemeten moet worden. Is wel lokaal besproken maar niet centraal.
– We vinden het heel belangrijk dat iedereen mee kan doen met de samenleving. Dat je samen met de buurt/wijk waar je woont wat doet. In de winkels is er veel contact met buurtbewoneers zoals op de kosterij en Iambe. Marike probeert ook stages te regelen voor clienten bij andere bedrijven. Kinderen van een school in Midden-Beemster hadden een moestuintje op Breidablick en ook mensen van de KLM zijn komen klussen.
Op de Novalishoeve is er een samenwerkingsverband met tante Jans, ouderen zorg en een samenwerking met staatsbosbeheer. Er worden gezamenlijk banken geplaatst op Texel.

Bespreking kwaliteitsrapport middels een filmpje.
De leden van de raad waardeerden het gemaakte filmpje bij het kwaliteitsrapport 2020 enorm. Het onderwerp ging voornamelijk over Corona. Tips wat er beter zou kunnen waren;
-op Iambe kwam er vrij snel nadat de dagbesteding dicht ging een alternatief, namelijk dagbesteding via internet, maar dat was niet overal zo.
-We hebben cursussen voor medewerkers en voor cliënten te lang laten liggen. Bijv. toneelles kan best via de computer. Het is lastiger, maar het kan wel. De CCRC is een voorbeeld voor de rest, zij vergaderen al een jaar lang via de computer.
-Het zou fijn geweest zijn als er iemand langsgekomen was thuis om te kijken hoe het echt gaat. Sommige situaties zijn alleen te beoordelen met je eigen ogen.
-Dingen in begrijpbare taal en op een begrijpbare manier communiceren.

Vakantierechten
De leden van de raad vinden het belangrijk dat een ieder dezelfde vakantierechten heeft en deze ook bekend zijn bij alle cliënten. Over het algemeen is een ieder tevreden over de hoeveelheid dagen. Annemarie licht toe; er zijn regels over de vakantiedagen en die zijn bekend bij de cliënten. De gevolgen daarvan voor de financiën van de RS zijn niet relevant voor de cliënten; het mag hun niet beperken in het nemen van vakantie.
Hoe maken we het beleid over het opnemen van vakantie bekend bij alle cliënten?
Annemarie heeft gezien dat het binnen de stichting niet overal hetzelfde is. Scorlewald is de uitzondering, daar zijn de vakantie’s vastgesteld door het jaar heen. De andere instellingen hebben geen vastgestelde vakantie’s. De cliënten kunnen in overleg vrije dagen opnemen. Annemarie stelt voor om geen algemeen beleid over op te stellen, maar vooral per instelling dit goed af te spreken en te regelen. Dat is reeds gedaan, blijkt na een rondvraag bij de aanwezigen. Annemarie laat op de web-site plaatsen hoe het geregeld is en dat een cliënt ten alle tijden in goed overleg vakantie of vrije dag(en) mag/moet kunnen opnemen. Ook als het gaat om extra uren/dagen! Elke instelling moet dit punt jaarlijks evalueren.

Brandveiligheid
Worden nieuwe medewerkers goed opgeleid in brandveiligheid en breder weten alle cliënten en medewerkers wat te doen bij brand en worden er voldoende brandoefeningen gehouden?
Annemarie: Op elke plek zijn er BHV geschoolde mensen. Er is ook een alarmering systeem op enkele instellingen voor de begeleiders. Tijdens het inwerkprogramma wordt aan de begeleider uitgelegd wat je moet doen bij brand. Door Corona zijn er wel trainingen afgelast en Annemarie gaat controleren of de trainingen en brand- en ontruimingsoefeningen weer zijn opgestart. Het preventie team zorgt ervoor dat overal de juiste spullen zijn. Annemarie is benieuwd waarom deze vraag op de agenda staat en of we ergens ongerust over zijn. Daniel zegt dat we het onderwerp onder de aandacht willen houden.

Introductie aandachtskaartjes en stemkaartjes.

Gezamenlijke vergadering van de CCRC en de CCRV
Thema de medezeggenschapsregeling en de afstemming van de onderlinge samenwerking. Welke onderwerpen willen de verwanten behandelen en welke de cliënten ? Bezoek aan Jeugdland te Amsterdam waar de tuingroep van Iambe een rondleiding geeft.

Scholing
Alle deelnemers van de raad hebben een cursus gevolgd over de WMCZ 2018.