Terug naar Hoofdpagina

Klachten medewerkers

Klachten komen op verschillende manieren binnen:

  • Allereerst zijn er de ontevredenheidsformulieren welke op intranet staan. Medewerkers kunnen dit formulier invullen en naar het klachten-email adres sturen.
  • Tevens zijn er de gesprekken met de vertrouwenspersonen. Zij horen de klacht aan en proberen samen met de klager tot een oplossing te komen.
  • Tenslotte zijn er de officiële klachten die bij de klachtencommissie terecht komen.

Algemene conclusies

  • Het aantal officiële klachten is in 2020 gelijk aan 2019. In beide jaren zijn 3 officiële klachten ingediend bij de klachtencommissie.
  • De meeste klachten komen via de vertrouwenspersonen. Met name op Breidablick, Midgard, Scorlewald en Rudolf Steiner Zorg. Het aantal gesprekken met de vertrouwenspersonen is in 2020 (196) toegenomen ten opzichte van 2019 (106). In de meeste gevallen is de vertrouwenspersoon in staat om de klager bij te staan zodat de klacht wordt opgelost. In een aantal gevallen is dit helaas niet gelukt.
  • De ontevredenheidsformulieren worden door medewerkers niet gebruikt. De reden hiervan is onbekend, maar zal in 2021 verder onderzocht worden en eventueel actie op ondernomen worden.
  • Dit najaar zorgde de mondkapjesplicht voor wat spanning op Breidablick en Scorlewald.
  • Andere onderwerpen waarover geklaagd is, zijn:
    -Bejegening en communicatie
    -Arbeidsconflict
    -Onveiligheid
    -Nazorg na een geweldsincident van een cliënt richting medewerker

Grafiek Klachten medewerkers totaal

(klik op de grafiek voor detailinformatie)

Terug naar Hoofdpagina