Hechtere vriendschappen door corona
Sommige bewoners zagen ook positieve ontwikkelingen ondanks de beperkende maatregelen die Corona met zich meebracht. Zoals Cynthia die op Breidablick woont. “Het weekprogramma dat er nu is, is heel gevarieerd. We pottenbakken drie dagen in de week, we sporten en op vrijdagochtend koken. Ook zag Cynthia hechtere vriendschappen ontstaan: “Je bent op elkaar aangewezen, dit brengt je dichter bij elkaar. Het verbindt mensen per ongeluk.”

Teamleider Sandra Vrolijk over Cynthia: “Cynthia werkt normaal gesproken op de kruidentuin en heeft sinds half maart een nieuwe werkplek. De werkplaatsen zijn sinds Corona namelijk op een andere manier bezet. De woonhuizen zijn gekoppeld aan één werkplaats. In ons geval is dat de pottenbakkerij.
“Ik ben er goed in” zegt Cynthia. Ze doelt op het pottenbakken. “Daar waren we anders nooit achter gekomen”.

Zo proberen wij op het Johanneshuis de positieve kanten van deze coronatijd te blijven zien. Wij ontdekken verborgen talenten bij de bewoners. Hoe creatief ze zijn en hoe flexibel zij omgaan met deze hele situatie. Ondanks het feit dat het allemaal erg lang duurt en we niet weten wanneer het weer normaal gaat worden.

Wat Cynthia het meeste mist is zelfstandig naar haar ouders gaan. Je verjaardag vieren, met familie en even de stad in. Maar Cynthia geeft ook aan dat er hechtere vriendschappen zijn ontstaan tijdens de afgelopen maanden. “Je bent op elkaar aangewezen, dit brengt je dichter bij elkaar. Het verbindt mensen per ongeluk”.