Iambe - Sanne

“Het doel van deze training was ook het vergroten van het werkplezier, de motivatie en vooral het zelfvertrouwen.”

3 juli – van der Helstplein, Amsterdam.
De sfeer op de examenlocatie (de winkel aan het van der Helstplein) is enigszins gespannen. Hoe kan het ook anders. Examen doen ís spannend! Zeker als het over veel verschillende onderwerpen gaat. Ben je niets vergeten, doorsta je de test ‘serveertechnieken’, heb je de theorie nog voldoende paraat?

Zeventien deelnemers van Iambe namen dit jaar deel aan de training Hospitality die werd verzorgd door Kirsten Hulsman. Onderwerpen die aan bod kwamen waren: persoonlijke en sociale hygiëne, hygiënische werken, productkennis, gastvrijheidsleer, klantgerichtheid, presentatie producten, verkooptechnieken, serveertechniek/bedieningsvaardigheden en kassavaardigheden. Een heel pakket dus.

Om 10:00 zat de eerste groep klaar om – in aanwezigheid van ouders – door Kirsten geëxamineerd te worden. Vooraf benadrukte Kirsten nog eens dat iedereen een certificaat ontvangt, maar dat het voor kan komen dat er op het certificaat een of meerdere aandachtpunt(en) vermeld staan.
De deelnemers zaten rond de tafel en kregen om beurten vragen voorgelegd. Wat doe je als eerste als je met je werk gaat beginnen, wat is het verschil tussen zuurdesembrood en zuurdesemcultuur, wat doe je als een ouder met een kinderwagen de winkel binnenkomt, hoe kun je ervoor zorgen dat klanten zich op hun gemak voelen, hoe vertel je je collega als je iets niet bevalt, etc.

Na het theoriegedeelte kwam de praktijk aan de beurt. Deelnemers konden kiezen welk onderdeel ze daaruit zouden demonstreren. Het spannendste onderdeel, want loop maar eens met drie borden tegelijk waar ook nog eens broodjes liggen terwijl iedereen toekijkt!

Dave (coördinator Iambe): “Vorig jaar hadden we – in samenwerking met ROC Amsterdam – een opleiding van bakkers tot assistent-bakker georganiseerd. Dit jaar wilden we werken aan professionalisering van onze deelnemers die in de winkel werken. Daar hebben we Kirsten voor ingehuurd. De deelnemers vonden het erg leuk om deel te nemen en hebben veel geleerd, ook omdat Kirsten goed op hen aansloot. Het is heel basale training. Ik zie het als een mooi fundament waar we verder op gaan bouwen.”

Kirsten: “Ik had een goede klik met alle deelnemers. Vond het erg leuk om ze te leren kennen. En ook om eruit te halen wat er in zit. Dat is volgens mij goed gelukt. Het doel van deze training was technische kennis, maar ook het vergroten van het werkplezier, de motivatie en vooral het zelfvertrouwen. Dat doel is zeker behaald. We hebben veel besproken en ik merk bij het examen dat er veel is onthouden van wat we hebben behandeld.”

Sanne: “Ik heb geleerd om te serveren zonder dat ik iets laat vallen. En dat handen wassen heel belangrijk is. En ook dat je er netjes uit moet zien. Je moet je haar omhoog doen.
En dat je altijd blij moet kijken als er klanten zijn. Als je niet zo blij bent, moet je gewoon even wachten voordat je naar een klant toegaat.”