Eerste Paal Oosterheem

Donderdag 25 september is de eerste paal geslagen van het woon-werkinitiatief Oosterheem in Broek op Langedijk. Op de foto is te zien hoe zes mannen waaronder de Hans Lap (directeur van Scorlewald) en Koos Oud (eerste bewoner van het nieuwe project) met grote inspanning en op ‘Oud-Hollandse wijze’ de paal heien. Zij werden geholpen door de  Burgemeester van Langedijk, de directeuren van de Wooncompagnie en het bouwbedrijf en door de voorzitter van stichting Veldzorg, waarmee Scorlewald in het Oosterdel-gebied gaat samenwerken.

De bouw van de woningen gaat ongeveer een jaar duren. Het gebouw is ontworpen door Yaike Dunselman, die ook al tekende voor Lohengrin (Scorlewald) en de grootscheepse renovatie van het centraal bureau van de Raphaëlstichting in Schoorl.

In Oosterheem is plaats voor twaalf bewoners. Ook zullen er twee appartementen voor medewerkers van Scorlewald in worden ondergebracht.
In het nieuwe initiatief zal worden gewoond en gewerkt. Er komt een tuinderij voor vruchten en fijne groenten en er zullen onderhoudswerkzaamheden worden verricht aan het Oosterdelgebied zelf. Stichting Veldzorg stelt de materialen voor het onderhoud van de eilandjes in het 80 hectare tellende gebied ter beschikking.
Het geteelde fruit uit de tuinderij gaat naar lunchroom/bakkerij Fermento in Alkmaar, waar het zal worden verwerkt in het gebak. De groenten zullen worden geleverd aan de keukens van Scorlewald en Midgard.
Rob Hardewijn, coördinator van Oosterheem, is nog druk op zoek naar sponsors voor het tuindersproject. ‘De Stichting Noordhollanse van 1816 is al over de brug gekomen met een aanzienlijke bijdrage voor een grote schuit, daar zijn we echt ontzettend blij mee.’

Koos Oud is trots dat hij zich als eerste kandidaat voor Oosterheem heeft gemeld. Hij kijkt er erg naar uit om in het nieuwe initiatief te gaan wonen. ‘Ik werk al 6 jaar in de parkgroep van Scorlewald. Ik ben 24 jaar en woon nog steeds bij mijn ouders. Ik ben echt toe aan een nieuwe stap!’