AIA Architectuurprijs voor Oosterheem

Oosterheem
Zaterdag 24 juni  Het woon- en werkgebouw van Zorgtuinderij Oosterheem is door de vakjury uitgeroepen als ‘mooiste gebouw van Langedijk’ en ontving daarvoor de AIA-Architectuurprijs 2017. Het gebouw is ontworpen door het architectenbureau Negen Graden Architectuur uit Amersfoort dat ook meerdere gebouwen van de Raphaëlstichting heeft ontworpen.

De prijs werden zaterdag onder leiding van Ed Diepenmaat van de AIA uitgereikt in museum BroekerVeiling. De verkiezing kwam voort uit een initiatief van het Architectuur Informatiecentrum Alkmaar (AIA), dat ter gelegenheid van de Dag van de Architectuur een tentoonstelling opzette van bijzondere hedendaagse architectuur in Langedijk. De expositie omvat de belangrijkste architectuurontwerpen die in de afgelopen twintig jaar in die gemeente zijn gebouwd.

Uit het rapport van de vakjury:
De jury heeft grote waardering voor de wijze waarop het complex is ingebed in de omgeving en voor de zorgvuldige wijze waarop de gebouwen met oog voor lokale geschiedenis zijn vormgeven. De volumes van het woonzorghuis en werkruimten aan de Dorpsstraat (9 graden architectuur) sluiten nauwkeurig aan bij de schaal van Langedijk. De werkgebouwen doen recht aan het ambachtelijke karakter van Langedijk en doen het verleden zelfs herleven. De materialisering met hout en keramische dakpannen versterkt de dorpse architectuur. De verschillende volumes, inclusief het ontworpen fietsenhok en houten bruggetje, vormen bij elkaar een aansprekend geheel dat een positieve bijdrage levert aan het dorpsgezicht van Langedijk.